Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hovedkortet lyser grønt men skrur seg ikke på


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte nylig denne pcen, men når jeg koblet den opp igår så ville den ikke starte når jeg trykker på power-knappen. Hovedkortet lyser grønt når jeg skrur på strømforsyning, og ledningen til power-knappen er selvsagt koblet til. Sjekket til og med manualen for å dobbeltsjekke at den stod riktig. Kabinettet ble testet med andre komponenter en ukes tid før oppkoblingen med overnevnte komponenter.

 

Det er komponentene i post nr 2 dette gjelder, ikke 1.

 

Har forsøkt å kjøre med bare hovedkortet, strømforsyninga, kabinettet og prosessoren men alt virket helt dødt, med unntak av det grønne lyset på HK.

 

Noen som veit hva det kan være?

 

Mvh Harald

Endret av aralll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Takker for svar!

 

Du har kobla til begge strømkontaktene på hovedkortet? Den ene ved cpu'en er det flere som glemmer bort.

 

Ja, begge kontaktene er tilkoblet (han ene som hjalp meg passet ekstra på dette siden han hadde glemt det på den forrige han satt opp).

 

 

Sjekk at PSU slår seg på ved jumpstart: http://www.diskusjon...howtopic=158981

Prøv uten kabinett for å eliminere feilmontering. Pinnene til startknappen kan kortsluttes med f.eks en skrutrekker.

 

PSU tør jeg ikke starte slik det blir beskrevet i linken, da jeg ikke er komfortabel med å dra kabler ut av kontaktene på produkter jeg akkurat har kjøpt. Dessuten ønsker jeg å tro det ikke er den som er problemet siden hovedkortet begynner å lyse grønt når PSUen skrus på (dvs den kan ikke være helt død). Eller kan den fortsatt være problemet?

 

Hvordan starter jeg hovedkortet (maskinen) uten knappen fra hovedkortet?

 

Står helt fast her.. setter veldig pris på alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Det er nok ønsketenking at PSU må være OK bare pga det grønne lyset, ja. Det betyr at det er en del som virker, men det kan fremdeles være et problem med en av de 3 andre delene.

 

Søk i Google på "start pc without power button" så finner du litt av hvert, f.eks en YouTube video.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var visst PSU'en som du sa gitt. Så har byttet den nå. Men nå har jeg fått et nytt problem. Når jeg restartet pcen (cirka 5 min etter at jeg fikk startet den første gangen), så for jeg error ved boot pga CPUen ligger på 80+ grader. Bios sier at cpuvifta (og ekstraviften min for prosessoren), kjører og går på ca 10% av max rpm. Hva kan skyldes en så høy temperatur på CPUen som er så ny (samt viftene), uten at viftene engang går kjappere for å hjelpe på problemet. Hovedkortet veit jo at temperaturen på CPU er høy, og den veit jo at hastigheten på vifta kan økes, så hvorfor gjør den det ikke? Alle innstillinger står slik de gjorde ved kjøp.

 

Takker for kjappe tilbakemeldinger Hårek!

Lenke til kommentar

Begge viftene mot CPU står på auto, og at de ikke skal gå under 600 rpm (valgene var 600/400/200/0). De kjører på ca 2100 og 1400 atm, mens tempen gikk fra ca 50 til 80-90 grader. Det jeg hadde gjort i mellomtiden var å installere windows. Lot den stå uten en eneste applikasjon oppe i noen minutter, men tempen steg gradvis allikevel.

 

Skjønner lite av dette temperaturproblemet. Takker for at du holder ut, har du andre forslag en overnevnte? Har montert på nytt igjen alt sammen og fulgt manualer slavisk for å være sikker på at alt går etter boka..

 

Edit: tester kjølepastaen etterpå.

 

Edit2: satt opp alt på nytt i et nytt kabinett, med ny kjølepasta. Har ikke gått over 40 grader ennå nå, så virker å være i orden, men har ikke gitt den noe tunge oppgaver ennå heller.

 

Noen som veit om et bra stresstest-program for å få satt vifter etc litt på prøve?

Endret av aralll
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...