Gå til innhold

Server bak 2x routere?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har vikenfiber her jeg bor.

Jeg er koblet til hjemmesentralen med en D-link DIR-655 router. Så blir 2 routere oppå hverandre.

 

Prøver å få port forwarding til å virke slik at jeg kan sette opp enn spill server.

 

Har forwarda portene i vikenfiber hjemmesentralen til den externe ip adressen på d-link routeren her. Så har jeg forwarda de samme portene til maskinen som skal kjøre spill serveren, men får det ikke til å virke.

 

Vikenfiber krever at man logger inn via mine sider på altibox og setter opp forwarding der. Hjemmesentralen må også restartes for at endringene skal tre i kraft.

 

Har f.eks forwarda port 8766 til ip 192.168.0.100 som er den externe ip adressen til d-linken, så har jeg forwarda samme port til 192.168.0.198 som er en maskin på mitt eget nettverk.

 

No luck. Noen som noen løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en mulighet. Går jo også å sette opp DMZ på telsey sentralen fra vikenfiber. Hva slags innvirkning vil det ha på brukerene som bruker trådløs delen av hjemmesentralen?

 

Grunnen til at jeg har satt opp d-linken som router er fordi jeg ønsker å ha mitt eget nettverk. Hvis jeg setter den opp som et rent AP, hvordan vil det påvirke mitt nettverk?

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

Munty: Er 2 hus på eiendommen her. I det huset hvor sentralen sitter så er det 3 stk som bruker trådløs funkskjonen på den. Jeg har kabel til hus nr 2 hvor jeg bor.

 

Er det mulig å sette opp DMZ mot routeren min uten at det påvirker trådløs brukerene på telsey boksen?

 

Noe usikker på hva DMZ gjør. Sitter å leser om det. Åpner den bare alle porter mot en spessefik ip adresse eller routeren den all trafikk til 1 ip adresse(isåfall så vil jo ike trådløst på hjemmesentralen virke)

 

Men selv med DMZ så blir det vel dobbel NAT?

 

Alternativ så kan jeg kjøpe et rent accesspunk, DIR-655 gir ikke full N trødløs hastighet uansett.

Endret av MiRaCL
Lenke til kommentar

DMZ betyr Demilitarized Zone og det den gjør er å sette den enheten som står i DMZ rett ut på internet slik at den får en offisiell ipadresse og følgelig er helt ubeskyttet mot alt fanteri som er der ute.

 

DMZ er fint for spillkonsoller og annet som ikke er så innterresant å hacke. Skal du ha maskiner i DMZ så må de være ekstra godt sikret med brannmur og AV software.

Lenke til kommentar
Blir jo i såfall DIR-655 i DMZ da, men denne har jo brannmur.

*Skeptisk* - Hvorfor i all verden vil du nå sette router nummer to som DMZ? Selv om den har en brannmur så må du nå skjønne at alle portene er åpnet. Dette kan da føre til at et hvilket som helst troll kan bryte seg inn. Brannmuren i routeren er ikke en veldig stor hindring.

 

Det du kan altenativt gjøre er å dekativere router-fuksjonene i router nr.2 (ditt hus). Slik at den blir bare en switch, med trådløs-funksjon. Dermed så har du tilgang til å koble den opp som enten DMZ, eller bare beøke router nr.1 for å åpne de portene du trenger, og ikke mer.

 

 

Men hva vil hende med trådløs nettet på hjemmesentralen og de klientene som bruker den via wifi?
Hva skulle så hende? Er da inget problem å sette routern nummer to i DMZ - Men jeg ser ikke hva du vinner på dette :wallbash: Endret av warpie
Lenke til kommentar

Mulig jeg ordla meg feil, mente å sette opp hjemmesentralen i DMZ slik at ip adresen til routeren er åpen mot alt.

 

Altså, DMZ modus på hjemme sentralen og ikke på d-link routeren.

 

Problemet med å bruke den som AP er at jeg har 4 enheter koblet til allerede. Da må jeg i tilfellet ha en switch også.

 

Grunnen til at jeg har en egen router her er fordi jeg har mitt eget nettverk med mine pc'en, ønsker ikke å blande det inn i nettverket til resten.

Lenke til kommentar

Ja, det ser nå ut som du har fått til ett eller annet klumserier som jeg ikke helt klarte å forstå (litt trøtt og sur, så kan ha litt å si)...

 

Problemet med å bruke den som AP er at jeg har 4 enheter koblet til allerede.

- Looking, over and under.. I cannot find the problem.

 

Nok gjetteleking for idag. God natt.

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...