Gå til innhold

Filsystemer i NAS


Anbefalte innlegg

Jeg har en ZyXEL NSA-220 Plus som begynner å hangle. I den har jeg 2x 1,5TB WD Green disker med EXT3-filsystem. Dersom jeg trenger en ny NAS (kommer nok til å velge noe annet enn Zyxel denne gangen), kan jeg da bruke diskene som de er i en ny NAS (gitt at den støtter EXT3)? Eller blir jeg nødt til å formatere diskene før bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med "Topguy" i at du må planlegge med å formatere diskene på nytt, noe annet blir å be om problmer.

 

Men hva feiler det NASen da ? Har en ZyXEL NSA-210 selv (er vel samme med kun en HDD) og fikk problemer med hyling i vifte. Jeg åpnet den, tok ut vifta og forsiktig løsnet tape-en over navet til vifta og slapp forsiktig nedi EN dråpe symaskin-olje (forsiktig å ikke søle) . På igjen med tapen, satte alt sammen igjen og alt fungerer perfekt og har gjort det siden (den er vel 2,5 år nå) En treg men trofast sliter som har streamet mye media og tatt mange backuper :)

ZyXEL kommer relativt ofte med ny firmware så du kan jo prøve å oppdatere den også. Jeg fant også ut at CPU kapasiteten er i minste laget for "Media server" funksjonen og den har jeg derfor slått av (ikke valgt noen mappe). Forsøk eventuelt å redusere mengden media som deles.

Lenke til kommentar

Zyxel'en holdt lenge overføringshastighet på rundt 20MB/sec, men har i det siste falt til rundt 10 MB/sec. Skrur jeg på DLNA-server og sånt, detter det ytterligere til 7-8 MB/sec. Alt er på GB-LAN, og mediacenter-pc'n som er koblet til samme switchen, klarer 70-80 MB/sec uten stress. Blir for treigt, altså..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...