Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bråk fra nabo - når kan husvert kobles inn?


Patrick123

Anbefalte innlegg

Dette er vel ikke et direkte jussrelatert spørsmål, men denne siden passer vel best.

 

Jeg har et problem med en nabo som spiller en god del høy techno og fester både i tide og utide. Fyren spiller techno fra han våkner til han sovner (høres ut som tortur) og lydstyrken varierer. Jeg har ved flere anledninger banket i veggen og da har han skrudd ned, men dagen etter kan han omså spille høyere enn han gjorde da jeg banket.

 

Jeg tror han er på tynn grunn med husverten (hun bor i etasjen under) pga. av flere tidligere "hendelser". En gang hadde han glemt nøklene og klokken var 2-3 om natten. Han hamret som f*** på ytterdøren (det er fire leiligheter med en fellesgang) før han tilslutt begynte å kaste grus på vinduene til de andre leilighetene. På dette tidspunkt kom husverten ut og spurte hva i alledager som foregikk. Da hun hørte svaret svarte hun med "jeg er sjokkert og rystet". Dette ble han ikke kastet ut for.

 

Han har tidligere fått en sterk "reprimande" grunnet høylydt festing en mandag klokken 18.00 da husverten så noen henge ut av ruten hans og spy... dette ble han heller ikke kastet ut for.

 

Jeg har et trumfkort i hånda, nemlig at han en natt klarte å sette av brannalarmen i gangen da det ble full fyr i en telysholder inne hos han, flammene sto vel 30-40cm opp i luften. Hele gangen ble full av røyk. Dette skjedde for en drøy måned siden, jeg sa ikke noe til husverten siden jeg hadde veldig mye annet å tenke på. Det gikk rett og slett i glemmeboka.

 

Så følger spørsmålene mine:

 

1. Tror dere jeg kan bruke den brannhendelsen dersom jeg trenger noe for å vippe oddsen i min favør? Er det alvorlig nok og kan det slå tilbake på meg siden jeg unnlot å si noe om det til å begynne med?

 

2. Når kan husverten kobles inn med tanke på gjentatt festing og bråk fra naboen? Dette har vel pågått i 4-5 måneder (jeg er en personifisert dørmatte) og min største drøm er å få han ut og langt, langt vekk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er i et kontraktsforhold med husverten din, så dette er et forhold du må ta opp med henne. Skriftlige klager og gjerne en logg over alle hendelsene anbefales. Dette gir husverten et bedre grunnlag for sanksjonene.

 

Hvis ikke dette hjelper, så kan du jo alltids ringe politiet.

 

Til sist, så synes jeg husverten godtar litt for mye her. For å spekulere litt, så er hun nok avhengig av inntekten, og ser derfor gjennom fingrene på det meste, så lenge husleien blir betalt ved forfall.

 

Edit: Leif :)

Endret av Smurfelurf
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spør er at jeg selv er relativt ny på boligmarkedet. Den eneste leiligheten jeg har leid tidligere var i 2 år, da med den greieste naboen du kan tenke deg. Derfor er jeg litt usikker på hva som er rett "kotyme" når det kommer til å henvende seg til husverten.

 

Som sagt, det er 4 leiligheter her på ca. 25kvm. Jeg har nå bodd her i litt under 2 år og i løpet av den tiden har jeg hatt 6 forskjellige naboer. Grunnen til at disse flyttet vet jeg ikke, men jeg tror ikke noen ble direkte kastet ut. Hver gang en leilighet har blitt tom har det vanligvis vært visning dagen etter og en ny leietaker har vært inne i løpet av maks 2-3 dager.

 

Nå skal det sies at blir det "ord mot ord" så stiller nok jeg litt sterkere enn han. Både pga. de tidligere nevnte hendelser, men også det at jeg tydeligvis er, og dette er et direkte sitat fra husverten, "den beste leietakeren hun kan tenke seg". ;)

Lenke til kommentar

Du kontakter huseier når vedkommende bråker såpass mye at det går ut over allmenn ro og orden. Det må godtas litt mer støy kl 15:00 på en onsdag enn kl 23:30 på en søndags kveld. Og konstant støy er mer plagsomt enn periodevis.

 

Det bør ikke være nødvendig for deg å sitte med trumfkort. Klag når problemet er der og krev at din huseier retter opp i problemet, ellers varsler du om tilbakehold av deler av husleien(i henhold til husleieloven, naturligvis) til problemet er fikset.

 

Branntilløpet dropper du å nevne. Eg synes det er merkelig at huseier ikke ble obs på det når det skjedde, eller i kort tid etter(røyklukt?), men skal ikke spekulere i det. Om det ble skader på husrommet vil det oppdages når vedkommende flytter ut.

 

Husk å klag skriftlig. Så kan du dokumentere klagene.

Lenke til kommentar

En god skriftlig klage inneholder:

 

* Beskrivelse av hva slags forhold det klages over, (eksempelvis husbråk i forbindelse med utagerende festing, m.m.)

 

* Beskrivelse av frekvensen av de påklagede forhold, (dvs. hvor ofte husbråket inntreffer)

 

* Dato og tidspunkt for de påklagede forhold, (eksempelvis "fra kl 01:00 til kl 04:00 om natten").

 

* Beskrivelse av hvordan forholdene oppleves for deg, eksempelvis at du blir fratatt søvn på en tid av døgnet hvor man har krav på nattero.

 

* Angivelse av om forholdet er påklaget overfor personen direkte, og utfallet av dette.

 

* Hva du som leietaker ønsker oppnådd med klagen. Det kan formuleres slik: "Jeg forventer at De som utleier tar disse forholdene opp med Deres leietaker og gjør de grep som er nødvendig for at forholdet opphører".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...