Gå til innhold

Sortere gamle bilder i mapper


Anbefalte innlegg

Har flyttet bilder fra 3 pc'er og en ekstern HDD over på en ny stasjonær. Nå er det null system i mapper, og kanskje 3 duplikater av noen av bildene.

Er det noen som vet om et godt program som kan sortere bildene i nye mapper og fjerne duplikater, f.eks basert på EXIF dato. Liker denne mappestrukturen: åååå/mm/dd

 

Vet at Picasa kan gjøre noe tilnærmet dette i programmet, men tror ikke det endrer plasseringen av bildene i mappene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale sterkt at du tester ut Lightroom (kan prøves gratis i 30 dager). Når du har blitt vandt til programmet og får øvd inn en arbeidsflyt i det så kommer du ikke til å klare deg uten.

 

Hilsen en som har prøvd alt.

 

NB

Du vil da ikke bry deg så mye om mappestrukturen lenger.

Lenke til kommentar

Jeg er av den holdningen at et program som Lightroom egner seg etter at man har struktur på hard-disken. Fordi det er absolutt anbefalt å ha en god struktur på hard disken.

 

Det finnes også alternativer til Lightroom som gir deg en like god arbeidsflyt - Corel AfterShot og ACDsee Pro har jeg brukt en god del.

 

Nå kan du faktisk bruke alle disse tre programmene (ACDSee Pro, AfterShot og LR) til å gi deg en god struktur på disken. Du importerer bildene inn i databasen (kalt Catalog i Aftershot/LR) og samtidig flyter bildene inn i en organisert mappestruktur.

Lenke til kommentar

..... Fordi det er absolutt anbefalt å ha en god struktur på hard disken.

 

Jeg er helt enig med Tomsi42, en fornuftig mappestruktur på disken er en stor fordel selv om du ender opp med LR eller et annet program som organiserer bildene.

 

Om du bruker et eget program først for å finne/fjerne duplikater eller gjør organiseringen i et av programmene Tomsi42 nevnte er en smakssak.

 

Personlig organiserer jeg strukturen på disken først. Jeg prøvde en del program som finner duplikater for et par år siden, uten egentlig å finne noe som gjorde akurat det jeg ønsket. Det finnes imidlertid mange av dem og det er bare å søke på "duplicate finder", "photo duplicate finder" el.l. Har du flaks er det noen på forumet her som har noe å anbefale.

Lenke til kommentar

Ja, er ute etter å få en fin struktur på alle bilder før organisering i program. Lightroom har ikke duplikat-leter innebygd da? Om jeg importerer fra minnekort til Lightroom blir jo kun nye bilder importert, kanskje det gjør det samme under import av mapper?

Lenke til kommentar

Ja, er ute etter å få en fin struktur på alle bilder før organisering i program. Lightroom har ikke duplikat-leter innebygd da? Om jeg importerer fra minnekort til Lightroom blir jo kun nye bilder importert, kanskje det gjør det samme under import av mapper?

 

Jeg har ikke prøvd å bruke LR til selve organsieringen, men ser at den gir "Suspected duplicate" melding når den finner bilder som den tror den har i databasen sin fra før. Jeg er ikke sikker på hvor enkelt det er å bruke det som hjelp for å organisere filene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde i startfasen et lite skrekk scenario med mye bilder på CD, på diverse eksterne disker, pendrives og generellt komplett kaos. Når jeg startet med DSLR ville jeg ha alle gamle bilder samt nye inn i et eller annet fornuftig system med minimal innsats selv, passe lat :-) Etter uttesting av forskjellige muligheter fallt valget på Lightroom.

 

Som IT tekniker lærer man at backup er lurt så jeg gjorde det først (av løse disker osv).

 

Til formålet satte jeg av en egen partisjon bare til bilder mtp sikkerhet og enklere backup, der lagde jeg en mappe "Photos" som et utgangspunkt.

 

 

Til denne partisjonen og mappen lot jeg Lightroom importere alle tilfeldige bilder fra CD, HDD osv og legge disse automatisk i kataloger basert på strukturen <stasjon>//photos//årstall/måned/dag

 

Der jeg hadde behov av litt ekstra kontroll brukte jeg i utgangspunktet samme system men lot LR legge bildene i mappe "/ProsjektX/årstall/måned/dag".

 

Hvis det var ferdig sorterte bilder i egen mappe som f.eks "Julaften 2005" så lot jeg LR importere med orginalt mappenavn (de havner da i //photos/Julaften 2005" hvor jeg så i LR flytter mappen til //Photos/2005/Julaften 2005

 

Siden bildene var tatt over mange år, med ymse kameraer så fant jeg dato systemet greit å benytte som utgangspunkt.

 

Bilder som kommer fra iPhones og lignende søker jeg opp i basen og sorterer siden manuellt til ønskede mapper.

 

Siden man i LR kan flytte bildene fra mappe til mappe, opprette nye mapper etc så er Lightroom/systemet ganske fleksibelt.

 

I tilegg kan man evt også markere X bilder og eksportere disse til en ny katalog igjen.

 

Har man allerede importert bilder f.eks til /Julaften 2005/ og ønsker nytt navn på denne mappen så kan man gjøre det ifra LR direkte men skulle man føle for å gjøre det fra Finder/Utforsker så kan man også gjøre det og da la LR relinke de manglende filene.

 

For statistikken sin del så tellet basen på det meste i overkant av 260,000 bilder som siden har blitt slanket ned betraktelig og splittet opp i egne "catalogs" av praktiske årsaker. Det aller meste av slanking/flytting/renaming er gjort direkte med Lightroom.

 

Med LR har man tildels både i pose og sekk, med noen små begrensninger :-)

Lenke til kommentar

Kom opp med en fin løsning selv, Jeg bruker Picasa siden dette kun gjelder gamle feriebilder som ikke skal redigeres, kun sorteres. Bruker Lightroom til bilder fra speilrefleksen.

 

Siden Picasa på tross av at vi er i 2012 ikke klarer å importere fra undermapper på PC'en, brukte jeg Suction til å sortere bilder for seg selv i en stor mappe. Så importerte jeg bildene i Picasa - slik at programmet laget en mappe for hver dato basert på EXIF, yyyy-mm-dd.

Nå hadde jeg ca. 30.000 bilder hvor av mange var duplikater. Picasa har en eksperimentell funksjon som finner duplikater - denne fungerer veldig bra og fant 12.000 like bilder... Etter programmet har funnet duplikatene må du egentlig slette de en og en manuelt. Men trykker du "Pil høyre" - "Delete" gjennom hele lista klarer du deg greit. Men 12.000 bilder blir et par klikk, satte derfor opp Auto-Keyboard til å gjøre den jobben for meg.

 

Anbefaler denne metoden om noen skal i gang med det samme.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gjorde det litt annerledes med Lightroom.

 

LR tar alle bilder i fra ønsket enhet/mappe inkludert alle undermapper og importerer dem ved flytting til catalog (og til ønsket sted).

 

Oppretting av mapper og endring av filnavn på bildene gjøres automatisk utifra valgte parametere, typisk årstall/måned/dag på mapper.

 

LR vil unnlate å importere duplikater men lar disse ligge igjen i orginal mappene (og i import vinduet til man lukker dette). Da kan man jo evt raskt sjekke manuellt.

 

Reject funksjon i LR er fin, trykke X (reject) på uønskede bilder, filtrere så kun alle rejects vises i library modus, markere disse, trykke delete, velge slett fra disk og vekk med dem.

 

Duplicate finder plugin & Data Plot plugin er også snacks.

 

Sistnevnte kan brukes til å snoke gjennom alle bildene og finne ut hvilket objektiv eller mm område man bruker mest.

 

Har for testingen og morro skyld gjort dette på småstore bildesamlinger i størrelsesorden 1TB og det tar tid men det er disk ytelsen som er bremseklossen. Da snakker man drøye halv million bilder også som neppe er vanlig i hobby sammenheng og uansett kanskje ikke er å anbefalle å ha i en catalog pga ytelse.

 

Lightroom vil heller ikke analysere bildet/motivet så samme bildet tatt med 2 forskjellige kameraer fra samme sted er ikke antatt duplikat (og er jo heller ikke det rent teknisk sett).

 

Skulle LR importerer to eller flere bilder som har samme filnavn (dato) så vil den selv legge til -1 -2 -3 osv i filnavnet. Det er da fort gjort å søke opp alle disse i library modus og manuellt sjekke mot "orginalen".

 

Et annet tips på software: EasyDuplicateFinder for Windows er ganske rå til å finne duplikater både bilder, video, word dokumenter osv og kan benyttes til å søke opp disse duplikatene først og enten slette de eller flytte de til ønsket sted, før man importer resterende til whatever program man ønsker å benytte.

 

Hva som er mest praktisk løsning i form av software eller arbeidsmetode er individuelt selvsagt, men det er alltids en fordel å vite om mest mulig muligheter :-)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...