Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til å skrive om kommunikasjon med PLS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Har du sjekket denne?

Ja, men der står det bare to linjer om kommunikasjon.

 

Javel, men nå tenkte jeg bare at det kunne være ett godt utgangspunkt for å søke seg videre innefor emnet. Klikket meg videre og fant litt mer ... Min lenke

Lenke til kommentar

Står litt mer på den engelske wiki-siden:

 

PLCs have built in communications ports, usually 9-pin RS-232, but optionally EIA-485 or Ethernet. Modbus, BACnet or DF1 is usually included as one of the communications protocols. Other options include various fieldbuses such as DeviceNet or Profibus. Other communications protocols that may be used are listed in the List of automation protocols.

 

Most modern PLCs can communicate over a network to some other system, such as a computer running a SCADA (Supervisory Control And Data Acquisition) system or web browser.

 

PLCs used in larger I/O systems may have peer-to-peer (P2P) communication between processors. This allows separate parts of a complex process to have individual control while allowing the subsystems to co-ordinate over the communication link. These communication links are also often used for HMI devices such as keypads or PC-type workstations.

 

Ikke 10 min riktig nok, men...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men det står ikke HVORDAN de kommuniserer

 

Nei, det har du rett i - det blir jo å søke etter mer info, og det skal vel godt gjøre seg at ikke noe dukker opp ... goggle, osv ... smile.gif

 

Fant en link til - kanskje den hjelper deg videre.

 

Edit: Og litt til

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg har Easy-PLS'er hjemme, og dem kan kobles til cat5 på to måter.

 

Enten i serie, hvor dem står etter hverandre (Ut>inn - ut>inn, og endemotstand i endene).

 

Eller en slags parallell, hvor man bruker hub og endemotstand i "ut" på alle PLSene. "inn" på PLSene blir da koblet til hub'en

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...