Gå til innhold

Jobbe som nyhetsoppleser på TV ?!?!?!?!


Annggeell

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en kvinne på 21 år og lurer på hva som skal til for å få en stilling som nyhetsoppleser/nyhetsrepporter. Jeg har googlet og søkt en god del på nettet og spurt rundt, men finner ikke noe tilfredsstillende/presist svar. Ikke noe mer enn at "journalister/nyhetssopplesere på Tv har forskjellige bakgrunner". Med andre ord har jeg ikke fått mye til svar angående krav til for eksempel eventuelle kurs eller utdanning(er) jeg må ha for å være kvalifisert nok til å fange Deres interesse til mulig ansettelse. Dette er noe jeg har utrolig lyst til og kan nærmest si jeg vil ta hvilket som helst utdanning/kurs som måtte til for å være kvalifisert!! Dette er noe jeg har hatt lyst til utrolig lenge og vet at det er det jeg vil holde på med! Tusen hjertelig takk til dere som tar tiden til å svare på mine spm med eventuelle tips/råd :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ei journalistikkutdanning er nok god basis. Høyskola i Volda er vel den plassen med mest kompetanse på tv-journalistikk, men det finnes journalistikkutdanninger i blant annet Bodø og Oslo også.

 

Journalist/reporter-yrket krever ikke noe konkret utdanning som sådan, men man må uansett være flink i faget for å få jobb. Å bli nyhetsanker i feks. Dagsrevyen tror jeg man må jobbe ganske mye for å bli. Men om man får jobb i NRK kan man vel klatre stigene som alle andre.

Lenke til kommentar

Ei journalistikkutdanning er nok god basis. Høyskola i Volda er vel den plassen med mest kompetanse på tv-journalistikk, men det finnes journalistikkutdanninger i blant annet Bodø og Oslo også.

 

Journalist/reporter-yrket krever ikke noe konkret utdanning som sådan, men man må uansett være flink i faget for å få jobb. Å bli nyhetsanker i feks. Dagsrevyen tror jeg man må jobbe ganske mye for å bli. Men om man får jobb i NRK kan man vel klatre stigene som alle andre.

 

Tusen takk for svar:) Ja, jeg har hørt at det er folk med ulike bakgrunn som har blitt ansatt som nyhetsanker, jeg studerer jus (tredje året nå) og lurte på om det er noe kurs heller jeg kan ta istedet for enda et 5 årig studiet som journalistikk. Hvordan jobb bør jeg starte med å få hos NRK (for eks), for så å kunne klarte meg opp?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...