Gå til innhold

[Løst] Feil på Olympus E-400!


Anbefalte innlegg

Har fått tak i et fint eksemplar (tilsynelatende) av Olympus E-400.(var klar over at det hadde en "funksjonsmangel" når jeg "fikk" det)!

Alt ser ut til å fungere fint, men når jeg har tatt et bilde og skal se på det så kommer det kun opp "No picture on card"! Har prøvd med både CF og xD, men det ser ikke ut til at kameraet vil la bildene lagres. Høres helt normalt ut når utløserknapp trykkes ned og får ingen feilmelding eller noe akkurat da...

Har lest av kortene på PC, men de er og blir blanke! Kortene er formatert i kameraet før bruk!

 

Er det noen som kan ha en formening om diagnose her, og ev. har forslag til hva jeg kan gjøre. Har det f.eks. noe for seg å sende kameraet til Olympus for service? (koster vel mer enn det smaker kanskje...?)....

Skulle vært kjekt å få det til å virke, slik at det unngår "kun" å havne på "samlerlageret"... :hmm:

Endret av smort1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du testet uten kort i kameraet ?

Prøv og resette kameraet til fabrikkinnstillinger eventuell ta en hard resette "ta ut hover og backupbatteriet".

Last inn firmvare på nytt.

Prøv i alle innstillinger.

 

Hvis fortsatt funksjonsudyktig er siste tips denne.

 

 

:tease:

post-151946-0-99394600-1330716792_thumb.jpg

 

Teste og funnet Ok uten kort i kameraet....

Har også sjekket at det kan vise bilder tatt med annet kamera - det funket også greit....

Resatte til fabrikkinnstillinger - uten at det ble noe bedre...

Prøvd i alle innstillinger.....

 

 

Hva betyr "ta ut hover og backupbatteriet" ???? :hmm:

 

Får vel prøve å laste firmware på nytt kanskje....

Lenke til kommentar

Ta en titt ned i kort-brønnen, ser det ut som om alle pinner står rett? Er det noen som er bøyd?

Alle pins er helt ok, og dessuten funker det heller ikke med Xd-kort (viser greit dog bilder på et kort fra annet kamera -både CF og Xd).....

Har også prøvd alt annet inkl resatt til fabrikkinstillinger....

 

Mystiske greier... :hmm:

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken størrelse det er på minnekorta som du har prøvd, men mistenker at kameraet kan ha en størrelsesbegrensning på CF kort. Kanskje 2GB eller 4GB er maks. ;/

Tviler jeg på, CF kort har ikke slike begrensninger og kort større enn 4GB var rimelig vanlig allerede når E-400 ble lansert.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken størrelse det er på minnekorta som du har prøvd, men mistenker at kameraet kan ha en størrelsesbegrensning på CF kort. Kanskje 2GB eller 4GB er maks. ;/

For sikkerhets skyld prøvde jeg CF kort og Xd kort på "bare" 512Mb også! Vet at kameraet tar CF-kort av type I og II, men det står ingenting om størrelsen på det være seg disse eller Xd-kort... Tror nok ikke det er der det ligger... :hmm: (men takk for innspill)... :yes:

 

Nå vet jeg ikke hvilken størrelse det er på minnekorta som du har prøvd, men mistenker at kameraet kan ha en størrelsesbegrensning på CF kort. Kanskje 2GB eller 4GB er maks. ;/

Tviler jeg på, CF kort har ikke slike begrensninger og kort større enn 4GB var rimelig vanlig allerede når E-400 ble lansert.

Er nok ikke størrelsen det kommer an på her nei.... :hmm:

 

Hovedbatteriet er det "store" - backup batteriet er jeg mer usikker på om du kommer til.

 

Prøv en firmware oppdatering er mitt tips.

Oppdatert med siste firmware, uten at det hjalp... :no: (men takk for tipsen uansett)... :cool:

Lenke til kommentar

Skulle stå hovedbatteri og backupbatteri, hvis kameraet har et backupbatteri tilgjengelig kan du ta ut bagge batteriene og la kameraet være strømløs i over en time, da vil du ha foretatt en såkalt "hard resette".

Tror ikke E-400 har backupbatteri som er tilgjengelig. E-420 har det ihvertfall ikke. Men manualen vet nok det.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Advarsel: potensielt arbeidskrevende :whistle:

Hvis du følger oppskriften her:

E-system Hidden Information

…vil du hvis du blar til skjerm 4 (Damage Codes) kunne lese av koder på eventuelle feil og skader kameraet har notert. Pass på å ikke trykke OK mens du er på siden – da slettes kodene.

 

Står det noen koder der, kan du kanskje finne ut hva de betyr gjennom diskusjonsforumet her eller Google.

 

Slike inngrep er selvsagt forbundet med risiko, men hvis ikke kameraet vil virke ellers, e det vel verdt et forsøk? Uansett, lykke til. :thumbup: Flott lite kamera – det siste Olympus laget med Kodak-sensor, tror jeg.

Endret av DiscoKetchup
Lenke til kommentar

Det har jeg aldri opplevd, men så har ikke kameraet mitt fått ligge så lenge, uten strøm :whistle:

HAr for mange andre kameraer ssom jeg bruker for tiden, så E-420 ble lagt i opplag; og jeg trengte batteriet til E-P1-en.

 

Selges rimelig? Min E-330 er moden for utskiftning, for lenge siden. :innocent:

 

Er på jakt, men er ikke helt sikker på om jeg ender opp med Olympus igjen.

 

Det som irriterer meg mest med Olympus, det er mattskiven. Har holdt på i noen år nå, men vender meg ikke til manuell fokusering..

 

Huff det var "off topic"..

Lenke til kommentar

Det er ikke tilgjengelig, men tømmes etter et ca døgn. Det eneste som skjer etter en slik utlading, er at klokken/dato må/kan stilles på nytt :-)

 

Her er linken til online manual, hvis du trenger den.

http://www.olympusam...ed%20Manual.pdf

Har prøvd med utlading, uten at det hjalp! Har manualen for E-400 (ingen omtale av noe backupbatteri der ihvertfall).... :hmm:

 

Har du forsøkt å bytte språk, f.eks. først til svensk og så til norsk?

 

Det kan hjelpe, hjalp meg en gang bildestabilisatoren hang seg opp (var E-510).

Prøvde med alle de tilgjengelige språk! Ingen virkning på problemet... :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...