Gå til innhold

Lav hastighet på NAS over trådløst


Nik

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er en tålmodig mann, men når det tar 40 minutter å laste et videokutt på 1.5 Gb fra min Synology ds 411j server og over til PC (skal videoredigere) så er selv min tålmodghet satt på prøve.

Nedlastingen ligger på bare 7-800 Kb/sek når det måles av NAS'en.

Helt grei PC med Intel Q7 2600, 16 Gb Ram, W7 Ultimate, Sandy Bridge chipset og rask SSD disk.

 

Internett på samme PC over samme rutermodem og samme trådløse nett gir 8 Mb/sek.

 

Dette har derfor ikke noe med Synology å gjøre, men med nettet, men hva kan jeg gjøre?

 

1. Ideelt ville vært å fått en speed på over 10 Mb over trådløst nett mellom NAS og PC (via Multimodemet). Har en Telenor multimodem Speedtouch st-780 wlt som vel er et 10/100 Mb modem.

 

2. Kan jeg ev. kable Synology NAS'en rett inn i PC'en eller kan NAS'en bare kables til en ruter?

Ved kablet til rutermodem får jeg 12-13 Mb/s som er fart som holder!

 

Tips?

Endret av Nik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

 

Sjekket nettopp med en bærbar på samme trådløse nett og det går kjappere, nesten 2 Mb/s, men det er vel heller ikke en fart å juble for mot en ny NAS server?

 

Når jeg bruker repeater (pga avstand må jeg det, men den gir ikke noe reduksjon i hastighet på Internett, kun mot NAS, http://www.jula.no/tradlos-repeater-accesspunkt-924727)

så går hastighet ned fra 2 Mb til 800 Kb for bruk mot NAS, men ingen reduksjon ellers.

 

Ved kablet forbindelse til rutermodem fra PC får jeg hele 12-13 Mb/s og det holder bra.

 

1. Noe jeg kan sette av innstillinger på den stasjonære så den ikke mister fart?

2. Kan jeg kable Synology NAS rett i PC? Skaffer i så fall en 10 meter Ethernet kabel.

Endret av Nik
Lenke til kommentar

Du kan ihvertfall ha kabel mellom NAS og ruter. Dette vil hjelpe godt på vei da det vil fjerne halvparten av båndbreddekravet over trådløs-forbindelsen når du leser eller skriver dta fra/til NASen.

 

Det er vel teknisk sett mulig å koble NAS'en direkte inn til PCen også via f.eks. network sharing - men da vil du jo trenge at maskinen står på for at NASen skal kunne brukes (til og med av andre maskiner i nettverket) og da er jo hoved-hensikten med en NAS borte?

 

(du kan se her for nærmere info om det skulle være noe du ville se på mer):

http://en.kioskea.net/forum/affich-56657-how-to-connect-two-pc-s-using-ethernet-cable

 

Begynn som sagt med å koble NASen på kabel mot ruter hvis dette ikke er noe problem å gjøre - og se om det evt. blir nødvendig å gjøre noe mer. Det trådløse nettverket ditt er nok uansett en ganske kraftig flaskehals, men det kan være bedringen blir god nok til at du ikke synes det blir nødvendig å kjøpe bedre trådløs-utstyr.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Mulig det ikke framkom klart over, men NAS er allerede kablet rett inn i ruter. Problemet er farten på overføring fra NAS til videoredigerings PC'er som er koblet til trådløst nett (10 meter unna ruter).

 

Hva er mulig hastighet på en gammel Telenor Speedtouch ST 780 WLT (som vel er 10/100 Mb)?

Dette klarer jo levere 8 Mb Internett, så skjønner ikke hvorfor det bare klarer mellom 800 Kb og 2 Mb når det er data fra NAS.

 

 

Du kan ihvertfall ha kabel mellom NAS og ruter. Dette vil hjelpe godt på vei da det vil fjerne halvparten av båndbreddekravet over trådløs-forbindelsen når du leser eller skriver dta fra/til NASen.

 

Det er vel teknisk sett mulig å koble NAS'en direkte inn til PCen også via f.eks. network sharing - men da vil du jo trenge at maskinen står på for at NASen skal kunne brukes (til og med av andre maskiner i nettverket) og da er jo hoved-hensikten med en NAS borte?

 

(du kan se her for nærmere info om det skulle være noe du ville se på mer):

http://en.kioskea.net/forum/affich-56657-how-to-connect-two-pc-s-using-ethernet-cable

 

Begynn som sagt med å koble NASen på kabel mot ruter hvis dette ikke er noe problem å gjøre - og se om det evt. blir nødvendig å gjøre noe mer. Det trådløse nettverket ditt er nok uansett en ganske kraftig flaskehals, men det kan være bedringen blir god nok til at du ikke synes det blir nødvendig å kjøpe bedre trådløs-utstyr.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Mulig det ikke framkom klart over, men NAS er allerede kablet rett inn i ruter. Problemet er farten på overføring fra NAS til videoredigerings PC'er som er koblet til trådløst nett (10 meter unna ruter).

 

Hva er mulig hastighet på en gammel Telenor Speedtouch ST 780 WLT (som vel er 10/100 Mb)?

Dette klarer jo levere 8 Mb Internett, så skjønner ikke hvorfor det bare klarer mellom 800 Kb og 2 Mb når det er data fra NAS.

 

Beklager, da misforsto jeg.

 

Ruteren vil ta unna (røfft) 100Mbit/sek på kabel ja, så linken mellom NAS og ruter er nok ikke et issue. Det du kan teste bare for å se at NASen i seg selv fungerer bra er jo å teste midlertidig med kabel mellom ruter og PC. Hvis da hastigheten er meget bra så er ihvertfall alt i orden utenom nettverket. Så lenge det er kabel mellom NAS og ruter så burde båndbredde-kapasiteten mellom PC og NAS være den samme som mellom PC og internett ja.

 

Du bør dog være obs på å holde tungen bent i munnen når det kommer til å konvertere enheter. nettfarten din er oppgitt i Megabits pr. sekund (Mb/sek). Hastigheten i mange programmer (inkludert hastigheten som vises når du kopierer i windows) oppgis som regel i MegaBytes pr. sekund (MB/sek). En MB er 8 ganger større enn en Mb, så 2MByte/sek = 16Mbit/sek for eksempel. Kan det være at du bare forvirrer størrelsesenhetene? Det kan nesten høres ut som det ville stemme.

 

Hvis den anntagelsen stemmer så er det i så fall ingenting "feil" sånn sett - og hvis du skal ha bedre hastighet internet på nettverket da så må du enten:

 

- Bruke kabel mellom ruter og PC

- Forbedre det trådløse nettverket (f.eks. 820.11n basert nettverk, kanskje med en god ekstern antenne om det er spesiellt vanskelige forhold). Det er også mulig å finjustere signalet litt ved å velge en optimal kanal, hvilket er kjekt å gjøre pg.a det ikke krever noe ny hardware for å oppnå litt bedre signal.

- Benytte homeplug eller powerline type adapter for å levere nettverket gjennom strømkontaktene i huset (fungerer opp til 500Mbit/sek og koster rundt 400kr for et sett med adaptere).

 

Sjekk opp i dette og rapporter tilbake - og spør evt. om du trenger mer info om en av de potensielle løsningene. Homeplug adapter løsningen er ofte en meget god løsning for boliger der har stor avstand mellom trdløse sendere, det er tykke vegger, eller signalet av andre grunner er spesiellt svakt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for svar. Noe av det du kommenterer er allerede prøvd, som jeg sier over har jeg 12-13 Mb fart (målt av Synology nettressursmåler)når jeg kabler mellom PC og ruter. Mellom NAS og ruter er det alltid kablet.

Homeplug fungerer ikke, den gav under 200 Kb. Både på samme kurs og på ulike kurser. Homeplug er ekstremt følsom for hvordan el infrastruktur i huset er. I moderne anlegg kan det fungere fint, min erfaring er at på anlegg fra før 1970 er det ofte ubrukelig.

 

Usikker på om Telenor leverer multimodem med gigabit teknologi, noen som vet?

 

Ellers er jo problemet hvordan få samme fart fra PC til ruter når det er NAS data som leveres som når det er Internet. Det er for meg ubegripelig hvorfor dette ikke er samme hastighet, men antar det er noe jeg må stille inn på PC, tips?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for svar. Noe av det du kommenterer er allerede prøvd, som jeg sier over har jeg 12-13 Mb fart (målt av Synology nettressursmåler)når jeg kabler mellom PC og ruter. Mellom NAS og ruter er det alltid kablet.

Homeplug fungerer ikke, den gav under 200 Kb. Både på samme kurs og på ulike kurser. Homeplug er ekstremt følsom for hvordan el infrastruktur i huset er. I moderne anlegg kan det fungere fint, min erfaring er at på anlegg fra før 1970 er det ofte ubrukelig.

 

Usikker på om Telenor leverer multimodem med gigabit teknologi, noen som vet?

 

Ellers er jo problemet hvordan få samme fart fra PC til ruter når det er NAS data som leveres som når det er Internet. Det er for meg ubegripelig hvorfor dette ikke er samme hastighet, men antar det er noe jeg må stille inn på PC, tips?

 

Så hastighet mellom NAS og PC er tregt også på kabel altså? (med den tnntagelsen at du faktisk mener det du skriver og at det er relativt trege 12Mbit/sek og ikke raske 12Mbyte/sek). 12Mbit/sek er jo meget tregt på et kablet nettverk - og da tror jeg ikke nettverket i seg selv er problemet (når alt er kablet) men heller evt. noe problem med NASen.

 

gigabit kan du jo lett oppgradere til - uten å bytte ruteren. Det er bare å kjøpe seg en gigabit switch (ca 200kr) og koble alt til den - og så koble den inn til ruteren. Da vil du ha gigabit internt nettverk (gitt at både PC og NAS har gigabit støtte). Begrensingen på 100Mbit nettverk vil da bare gjelder på informasjonen som faktisk skal gå via ruteren - hvilket naturligvis ikke vil være noe problem når du bare har 8Mbit båndbredde ut mot nettet uansett.

 

Det sagt - om du får 12Mbit/sek på det lokale nettvekret så tviler jeg på at det er 100Mbit nettverket som er noen begresning, da det tross alt bare er en liten brøkdel av kapasiteten. Dersom du skriver feil benevning derimot of faktisk mener 12MByte/sek så er jo det tilnærmet 100Mbit og er dermed så mye som du kan oppnå uten å investere i en rimelig gigabit switch.

 

Beklager at jeg maser på det - men vær spesifikk på at du forstår forksjellen på de to størrelsesbenevningene og ikke blander dem sammen for ellers blir det veldig vanskelig å analysere hvordan situasjonen din faktisk er :)

 

Anngående instillinger på PC så er det nok neppe løsningen for dette problemet. Problemet måtte i så fall være på nettverket til NASen, men automatikken for duplex og denslags å fungere korrekt er rimelig robust i disse dager - og som regel skjer det ikke så mye galt med slikt. Det er ikke det første jeg ville fokusert på for å si det sånn.

 

Kan du lage en kort tabell med hastighetene du har målt mot NASen under forskjellige forhold for lett oversikt? Vær veldig presis med størrelsesbenevningene så det ikke er noen tvil om hva som menes :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei,

 

Synology NAS software ressursovervåker oppgir KB eller MB pr. sekund overørte data. Jeg vil tro det da menes Byte og ikke Bit. Men det framgår ikke klart.

 

Oppsummert:

 

- Kablet Synology DS 411j NAS til Speedouch ST 780 rutermodem (Telenor)

- Trådløst nett mellom rutermodem og kraftig desktop PC

- Kablet nett mellom ruter og laptop.

- Homeplugs fungerer ikke pga gammelt el anlegg

 

 

Hastigheter:

 

- 12 MB/s fra NAS til kablet laptop. Meget fornøyd med det.

- 2 MB/s fra NAS til trådløst laptop. Greit nok, men ikke julaften.

- 7-800 KB/s fra NAS til trådløs kraftig stasjonær. Ubrukelig for video redigering mot NAS

 

 

1. Hvorfor klarer ikke en stasjær og moderne PC (i7 2600, 16 GB, Win 7 U, Sandy Bridge) like bra fart som en liten HP - begge er koblet til samme nett?

 

2. Om jeg kjøper en giga switch, hvordan skal den kobles ift. Telenor rutermodemet? Det er jo både modem, ruter og trådløst aksesspunkt og jeg har liten lyst til å gå inn og endre innstillinger på det.

Lenke til kommentar

Stasjonære sliter kanskje fordi den har dårligere trådløs enhet en den laptopen har? Altså den klarer ikke å ta i mot like mye data. Og nå skal det sies at Speedtouch st-780 WLT ikke kan gi mere en 54 Mb/s på trådløst nett som burde gi ca. 7 megabyte i sekundet.

 

EDIT:

Påførte info.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Stasjonære sliter kanskje fordi den har dårligere trådløs enhet en den laptopen har? Altså den klarer ikke å ta i mot like mye data. Og nå skal det sies at Speedtouch st-780 WLT ikke kan gi mere en 54 Mb/s på trådløst nett som burde gi ca. 7 megabyte i sekundet.

 

EDIT:

Påførte info.

 

Takk

 

Det er såpass sjelden at jeg gjør videoredigering, og da trenges til gjengjeld full fart, at det eneste som duger er kanskje å kjøpe en 15 meter lang ethernet kabel og plugge inn i ruter de gangene jeg trenger denne farten.

 

Har en Netgear WPN 111 på den stasjonære, med disse data, som vel er en bra sak?

 

Wireless Speeds:

- 1, 2, 5.5, 6, 9, 11, 12, 18, 24, 36, 48, 54, 108 Mbps

(auto rate capable), compatible with 802.11b or

802.11g**

• Modulation Type:

- 802.11b: Direct Sequence Spread

Spectrum (CCK, DQPSK, DBPSK)

- 802.11g: Orthogonal Frequency

Division Multiplexing (64QAM,

16QAM, QPSK, BPSK)

Lenke til kommentar

Det virker nesten som den USB-donglen er flaskehalsen her. Om du prøver å ta den USB-en i en laptop du har samt går til samme rom som stasjonære og skrur av WLAN som er innebygget i laptopen, opplever du samme problem? Kan du samtidig teste om du opplever samme problem hvis du er nærme den trådløse routeren din med USB-donglen om du forsatt har problemet?

 

Dette vil gi svar på følgende:

Om det er USB-donglenen som er problemet eller om det er de trådløse signalene som sliter å komme til routeren, altså forbindelsen er støyete.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Bor du i blokk? Hvor mange trådløse nettverk har du tilgjengelig, og eventuelt hvor sterkt signal har stasjonære datamaskinen din når du skal overføre?

 

Problemet kan være at det er for mange trådløse nettverk i området, slik at flere bruker samme kanal som deg. Det kan skape forferdelig mye problemer med trådløst (snakker av erfaring...)

 

En annen teori er at Windows skaper problemet. Laptopen min hadde det samme problemet som deg, kunne ikke streame noe fra NAS, heller ikke kopiere over. Det endte med at jeg måtte reinstallere hele shiten.

 

Hvis du har noe erfaring med Linux, ville det vært interessant å se hvor høy hastighet den kunne komme opp i. Installer Ubuntu eller noe når du er i Windows, så kan du enkelt fjerne det igjen i add/remove programs.

Lenke til kommentar

Ok, takk for opplisting.

 

Da er det tydeligivis ikke noe galt på kablet forbindelse - det er trådløs forbindelsen her som sliter i begge tilfellene. At den er værre på stasjonær maskinen enn på laptoppen er nok bare et resultat av diverse faktorer slik som posisjonering i forhold til senderen - hvilke nettverkskort som brukes og hvilken nettnerksstandard disse støtter osv. Det slår meg ikke noe noe egentlig er "feil" - men som sagt er det trådløse nettverket bare dårlig ytelse på.

 

I så fall må du enten oppgradere det trådløse nettverket (802.11n ruter og nettverkskort + ruter med en god antenne), gå over på kabel, eller gå over til homeplug (men det nevner du jo at fungerte dårlig for deg).

 

Si i fra om du trenger videre hjelp :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Bor i villa, har bare vårt nett her, + svakt etpar naboer, men holder meg langt unna deres kanaler, så det er tenkt på for lenge siden.

 

Linux holder jeg meg også unna, men går over til vanlig Cat5 kabel på 20 meter, så da bør det jo funke,

 

 

 

Hei igjen!

 

Bor du i blokk? Hvor mange trådløse nettverk har du tilgjengelig, og eventuelt hvor sterkt signal har stasjonære datamaskinen din når du skal overføre?

 

Problemet kan være at det er for mange trådløse nettverk i området, slik at flere bruker samme kanal som deg. Det kan skape forferdelig mye problemer med trådløst (snakker av erfaring...)

 

En annen teori er at Windows skaper problemet. Laptopen min hadde det samme problemet som deg, kunne ikke streame noe fra NAS, heller ikke kopiere over. Det endte med at jeg måtte reinstallere hele shiten.

 

Hvis du har noe erfaring med Linux, ville det vært interessant å se hvor høy hastighet den kunne komme opp i. Installer Ubuntu eller noe når du er i Windows, så kan du enkelt fjerne det igjen i add/remove programs.

 

Blir nok Cat5 kabel ja, er lei av nettverkstrøbbel med lav speed nå. Brukt nok timer på dette for denne gang:-)

 

Men takk til alle som ga råd!

 

 

Ok, takk for opplisting.

 

Da er det tydeligivis ikke noe galt på kablet forbindelse - det er trådløs forbindelsen her som sliter i begge tilfellene. At den er værre på stasjonær maskinen enn på laptoppen er nok bare et resultat av diverse faktorer slik som posisjonering i forhold til senderen - hvilke nettverkskort som brukes og hvilken nettnerksstandard disse støtter osv. Det slår meg ikke noe noe egentlig er "feil" - men som sagt er det trådløse nettverket bare dårlig ytelse på.

 

I så fall må du enten oppgradere det trådløse nettverket (802.11n ruter og nettverkskort + ruter med en god antenne), gå over på kabel, eller gå over til homeplug (men det nevner du jo at fungerte dårlig for deg).

 

Si i fra om du trenger videre hjelp :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Få byttet Speedtouch modemet til Zyxel eller hva det nye heter til Telenor.

 

vi byttet selv hjemme etter at nettet hadde vært utstabilt, og hu jeg prata med innrømte at Speedtouch modemet var noe herk, så de hadde kuttet ut den produsenten for en stund tilbake.

 

Det nye modemet kommer med N-wireless, og bedre antenner, så er en No-brainer.

Lenke til kommentar

54Mbit trådløst fra modemet ditt gir en teoretisk maks på 6,75MBps (megabyte). Det skal veldig lite til før du kommer godt under dette, som du selv har erfart med den bærbare maskinen din. I tillegg så sier du vel at du benytter en repeater i nettet ditt? Den kan vel kanskje gjøre saken enda verre. Så hvis vi sier 5MBps under gode forhold, også legger vi til repeateren. Det er ikke umulig at 2MBps som du oppgir på den bærbare maskinen din er reelt. At den stasjonære maskinen får lave 0.8MBps vil da kanskje forklares med at den står enda lenger unna.

 

Hvilken hastighet får du på den bærbare maskinen din hvis den står ved siden av den stasjonære når du tester?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...