Gå til innhold

Fra ørken til grønne daler!


Anbefalte innlegg

Veldig bra at Yara og Qafco nå tar et initativ til å gjøre ørkenen i Qatar grønn.

I andre forum så har jeg skrevet en del om dette, bygger man destilasjons annlegg slik at alt vann kan resirkuleres til drikkevann og til vanningsformål. Det bør også bygges demninger og fordypninger i bakken til å samle opp eventuelt regnvann.

Kanskje bør det også bygges bunkere under bakken hvor vann kan lagres til dårligere tider.

 

Nå som dyr ikke skal få tilleggs foring i form av mors, så bør en huske på å ikke ha dyr større enn dvergkgeiter. Anbefalt dyrearter i slikt miljø kan være marsvin, kaniner, hønervinbergsniler osv, noe som vil bli en viktig protein og fettkilde for folket.Alt slakteavfall fra disse dyrene bør tørkes og males opp som tilskuddsfor for geit og høner.

Dyregjødsla og kloakk bør brukes til landbruksformål.

 

Da vil en kunne lykkes å brødfø Qatars befolkning.

Endret av vill panda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det blir feil å kalle dette for et bomskudd. Jeg synes det markerer en god endring fra miljøbevegelsen.

 

De er vanligvis veldig opptatt av å kritisere alle andre, uten helt å bidra eller komme med alternative løsninger selv. Dersom dette fungerer som tenkt vil de kunne tilby gode alternative løsninger til kjente utfordringer.

 

Det å lage saltvann til drikkevann er jo en velprøvd øvelse, også her i landet så jeg er sikker på at de får den biten til å fungere. Sol er det vel også nok av i ørkenen, så der er det jo mulig å basere seg på en slik energikilde. Skulle bare ønske solcellene var så billig at det kunne utkonkurrere tradisjonell kraft uten subsidier.

 

Synes dette er et godt initiativ, og håper det blir enda bedre enn de har planlagt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir feil å kalle dette for et bomskudd. Jeg synes det markerer en god endring fra miljøbevegelsen.

 

De er vanligvis veldig opptatt av å kritisere alle andre, uten helt å bidra eller komme med alternative løsninger selv. Dersom dette fungerer som tenkt vil de kunne tilby gode alternative løsninger til kjente utfordringer.

 

Det å lage saltvann til drikkevann er jo en velprøvd øvelse, også her i landet så jeg er sikker på at de får den biten til å fungere. Sol er det vel også nok av i ørkenen, så der er det jo mulig å basere seg på en slik energikilde. Skulle bare ønske solcellene var så billig at det kunne utkonkurrere tradisjonell kraft uten subsidier.

 

Synes dette er et godt initiativ, og håper det blir enda bedre enn de har planlagt.

 

Det er ikke noe problemer med å fremstille ferskvann av saltvann. Det er flere metoder en kan bruke feks. oppvarming av saltvann og det rene vannet fordamper ,samles så i en trakt som fører det rene vannet i store beholdere.

En annen metode er elektrolyse, via solceller så produseres det strøm som settes i saltvann med en pluss pol og en minus.Så fordamper kloret Cl og Natriumet Na fester seg til en av polene.Da har vi ferskvann.

 

En annen metode er å lage et drivhus formet som et saltak, på innsiden festes det en renne so fanger opp fordampet vann som går i ei renne midt.

 

Ellers vet jeg at nabolandet Saudi Arabia produserer mesterparten av sitt drikkevann på denne måten, så utbyggerne i Qatar behøver ikke dra langt for å skaffe seg kompetanse og erfaringer på dette området.Så dette skal gjennomføres.

Blir vel det mest fornuftige miljøbevegelsen har gjort noen gang.

Lenke til kommentar

Jeg vet at på Helligvær og Givær utenfor Bodø så får de laget ferskvann gjennom omvendt osmose som er et annet alternativt til det som du skisserer. Jeg ser en påstand på fysikkforum om at dette er en veldig kostnadseffektiv prosess, men det er ikke dokumentert og jeg vet ikke hva de andre teknologiene kan tilby.

 

Hvilken metode som er best i en ørken aner jeg ikke. Håper bare de velger den metoden som er mest effektiv for å minimere kostnaden ved drikkevannproduksjon. Blir spennende å følge dette prosjektet fremover.

Lenke til kommentar

Jeg vet at på Helligvær og Givær utenfor Bodø så får de laget ferskvann gjennom omvendt osmose som er et annet alternativt til det som du skisserer. Jeg ser en påstand på fysikkforum om at dette er en veldig kostnadseffektiv prosess, men det er ikke dokumentert og jeg vet ikke hva de andre teknologiene kan tilby.

 

Hvilken metode som er best i en ørken aner jeg ikke. Håper bare de velger den metoden som er mest effektiv for å minimere kostnaden ved drikkevannproduksjon. Blir spennende å følge dette prosjektet fremover.

Hvis det er av interesse så kan jeg fortelle at det ofte er over 50 graders varme i skyggen i Qatar og mye sol, så for bruk av solcellepanel i dette tilfelle burde ikke være noen problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...