Gå til innhold

PC som FTP server


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må nok opp i prisklasse for å få veldig mange. Evt. så kan du se på RAID kort i ulike prisklasser. Om du skal ha alle 8 diskene i RAID 10, så må du nok over på ett dedikert RAID kort, da veldig få HK har så mange SATA porter som kan kobineres i samme RAID

 

Hvorfor tenker du bare på hardware/firmware raid? Han skal lage en FTP server - da er det enten Linux eller BSD han kjører, og det naturlig er da software raid. Spesielt med raid10 på Linux kjører det raskere enn hardware raid løsninger.

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Skal kjøpe ein enkel pc til å bruke som FTP-server

 

Skal ha 8*3,5" harddisker i eit RAID 10 og ein OS harddisk

 

Anbefalt spec?

 

8 disk er litt mer enn vanlig på en PC - det betyr en spesielt stor kabinett, og enten en hovedkort med mange SATA port, eller en ekstra SATA kort. Har du virkelig behov til så mange disker, og har du virkelig behov til Raid 10? Hvis du kan si litt om bruksområde til serveren, kan vi gi deg bedre råd. Hvor mye data har du egentlig? Er det store filer, eller små filer? Er det mest read-only, eller blir det mye skriving? Er det mange brukerer samtidig? Er det 24t operasjon, eller bare om dagen? Skal det server en raskt lokalt nettverk, eller er det på internet? Er det kritisk med uptime? Har du backup i orden? Er du erfaren med konfigurasjon og drift av serverer?

 

Ellers må du tenke på nettverkstilkobling. CPU gjør ingenting - du klarer ikke å kjøpe en cpu som ikke er raskt nok til å holde 2-3 GBit ethernet fullt opptatt med en FTP server. Mer minne er alltid kjekt å ha, for å holde mye brukt filer i minne.

Lenke til kommentar

Det skal være eit arkiv (filmer og statestikker osv...). Oppetid er ikkje kritisk (det gjer ingenting om serveren /PC er nede 2 dager). Planen er å ha 4x harddisker alla 2 TB i raid 0 og 4 stk som blir speilet. Så 8TB på raid 10 , eller har eg misforstått RAID 10?

Det er i hovudsak til Read-only og det skal være både på eit LAN (der mesteparten av kopieringen kommer til å skje) og tilgjengelig på nett (enkeltpersoner). Nettverkstilkoblingen rekner eg med at det er godt nok med 1 GB nettverksport. Skal ha ei linje på 60/60 som den skal stå på. Rekner ikkje med at trafikken ut kommer til å være veldig stor. Backup ,tenkte eg at det skal være ein NAS boks (4bay RAID 0) som skal stå på eit annet bygg ,men i samme nettverk. Trenger evt. eit bra backup program (som lager dublikat av filer visst dei blir endret og ikkje sletter filer :))

 

OS er eg litt usikker tar gjerne imot tips, linux er god sjanse for.

 

Minne er jo såpass billig nå, at det blir for 16GB minne på PC (er det overkill?)

 

Sorry for dårlig språk og mange skrive-leifer... :)

Lenke til kommentar

Det skal være eit arkiv (filmer og statestikker osv...). Oppetid er ikkje kritisk (det gjer ingenting om serveren /PC er nede 2 dager). Planen er å ha 4x harddisker alla 2 TB i raid 0 og 4 stk som blir speilet. Så 8TB på raid 10 , eller har eg misforstått RAID 10?

Det er i hovudsak til Read-only og det skal være både på eit LAN (der mesteparten av kopieringen kommer til å skje) og tilgjengelig på nett (enkeltpersoner). Nettverkstilkoblingen rekner eg med at det er godt nok med 1 GB nettverksport. Skal ha ei linje på 60/60 som den skal stå på. Rekner ikkje med at trafikken ut kommer til å være veldig stor. Backup ,tenkte eg at det skal være ein NAS boks (4bay RAID 0) som skal stå på eit annet bygg ,men i samme nettverk. Trenger evt. eit bra backup program (som lager dublikat av filer visst dei blir endret og ikkje sletter filer :))

 

OS er eg litt usikker tar gjerne imot tips, linux er god sjanse for.

 

Minne er jo såpass billig nå, at det blir for 16GB minne på PC (er det overkill?)

 

Sorry for dårlig språk og mange skrive-leifer... :)

 

Språket gjør ingenting - jeg er skotsk, så jeg er mest vant til julekalender språk...

 

Med vanlig RAID10 på 8 disker har man 4 sett med RAID1 mirror par, og de fire sett er da koblet sammen som en RAID0 stripe. Det går an å lage en RAID0 stripe av 4 disker, og så lage en mirror av den - det kalles RAID01, og er sjelden brukt (det er mye mindre effektivt dersom en disk dør).

 

Siden det er hovedsakelig read-only, ville jeg anbefale heller RAID6 - da får du samme total kapasitet med bare 6 disker, og det vil være enklere for deg å kabinett og hovedkort. Jeg ville også tenke på en egen disk til OS - gjerne en liten SSD. Det trengs ikke mye plass på den, men det er litt ryddigere dersom raid array'en er dedikert til data området.

 

Til backup er jeg glad du sier det skal være i et annet bygg - det er mange som ikke tenker på det. Men det gir bedre sikkerhet mot brann eller innbrudd. Men her ville jeg har lagt to identiske systemer - backup systemet blir fysisk likt hovedsystemet, med nesten samme oppsett. Hvis noe går fryktelig galt på hovedsystemet kan man bruke backupen direkte. Bruk rsync for å holde filområdene synkroniserte.

 

Når det gjelder OS, hadde mitt valg vært Linux, men jeg vet at mange også bruke FreeBSD til ftp serverer. Det er litt vanesak kanskje. Men Linux Debian kan kjøre dette uten problem. Du trenger en veldig minimalt installasjon - kun basesystmet, en ftp server (jeg har brukt proftp, men det fins flere), og rsync.

 

Bruk Linux mdadm software raid - ikke tenk på hardware raid kort. Slike kort har noen fordel i situasjoner med mye skriving, fordi raid6 er treg i skriving, men kun dersom man har en dyrt kort og batteri backup. Og da hadde det vært billigere med flere disker og raid10. Men software raid6 har flere andre fordeler, som fleksibilitet og uavhengighet fra bestemte hardware.

 

Bruk xfs som filsystem på raid'en - det er det beste systemet til store filsystemer med store filer.

 

Det er neppe nødvendig med så mye som 16 GB minne - du merker ikke forskjellen (med mindre enn at de vanligste filene får plass i cache i 16 GB, og folk ellers kan merke 20 ms kortere forsinkelse). Når det ikke er så mange som trenger å bruke serveren samtidig, trenger du ikke så mye - 4 GB holder lenge. Faktisk ville 1 GB sannsynligvis være mer enn nok (jeg har nylig pensjonert en filserver som hadde 64 MB minne), men som du sier minne er blitt veldig billig.

 

mvh.,

 

David

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!!!

kommer du til å bruke mye/om ikkje alt av den informasjonen du har gikk meg nå til å sette isammen ein PC :)

 

RAID 6 er vel det samme som RAID 5 ,berre det tolerere 2 disk-failure.

Det var ein del enklere å finne hovudkort til kun 6 disker i raid så trur nok eg gjer det, siden eg ser at eg kan få nok plass med 6 disker.Då vil eg ha 10 TB i raid og ein harddisk med OS Til sammen 7 disker.

Heile raid-område skal være dedikert til data-område.

Til backup, skal eg ha ein identisk PC som står i eit anna bygg... Burde eg ha ein 3.backup og eller ?!?

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!!!

kommer du til å bruke mye/om ikkje alt av den informasjonen du har gikk meg nå til å sette isammen ein PC :)

 

RAID 6 er vel det samme som RAID 5 ,berre det tolerere 2 disk-failure.

Det var ein del enklere å finne hovudkort til kun 6 disker i raid så trur nok eg gjer det, siden eg ser at eg kan få nok plass med 6 disker.Då vil eg ha 10 TB i raid og ein harddisk med OS Til sammen 7 disker.

Heile raid-område skal være dedikert til data-område.

Til backup, skal eg ha ein identisk PC som står i eit anna bygg... Burde eg ha ein 3.backup og eller ?!?

 

Ja, raid6 er som raid5 men med 2 parity blocks, og dermed toleranse for 2 diskfeil. Writes i raid6 koster mer enn med raid5 i cpu tid og latency, fordi det mer krevende kalkulasjoner og man må alltid lese inn hele stripen før man kan endre noe. Men det gjør ingenting for deg - det er bare for write-heavy applikasjoner (og spesielt med mange små writes) at dette er et problem. Det er også ofte mye dyrere med raid6 støtte på hardware raid kort - fabrikantene tar ofte ekstra betalt for en "raid6 lisens" - men med Linux software raid er prisen den samme (gratis).

 

Om du trenger en tredje backup kommer an på om du har flere kopier av dataen allerede. Hvis du har alt på andre steder, som f.eks. på dvd'er (med flere kopier), er det ikke så kritisk - men hvis disse to pc'er er de eneste to med alt data, burde du ha en tredje kopi. Men da vil jeg anbefale at du /ikke/ ha automatisk backup - eller at du ihvertfall er svært forsiktig med det. Det er veldig dumt om noen skriver noe feil til en av filene, eller slette en fil, og denne feilen blir replikert automatisk til alle kopier...

 

 

Husk når du legge opp raid'en at du tester den - prøv å ta ut en disk og se hva som skjer, og hvordan du takle den. Du ønsker å vite på forhånd hva du skal gjøre når noe går galt - det blir /veldig/ stressende å lære om dette mens en disk er død. Og skriv nummerer på diskene - det siste man ønsker å gjøre når en disk har død er å fjerne feil disk! (Det er derfor raid6 er så mye bedre enn raid5 :-)

Lenke til kommentar

Takk for godt svar!!!

kommer du til å bruke mye/om ikkje alt av den informasjonen du har gikk meg nå til å sette isammen ein PC :)

 

RAID 6 er vel det samme som RAID 5 ,berre det tolerere 2 disk-failure.

Det var ein del enklere å finne hovudkort til kun 6 disker i raid så trur nok eg gjer det, siden eg ser at eg kan få nok plass med 6 disker.Då vil eg ha 10 TB i raid og ein harddisk med OS Til sammen 7 disker.

Heile raid-område skal være dedikert til data-område.

Til backup, skal eg ha ein identisk PC som står i eit anna bygg... Burde eg ha ein 3.backup og eller ?!?

 

Ja, raid6 er som raid5 men med 2 parity blocks, og dermed toleranse for 2 diskfeil. Writes i raid6 koster mer enn med raid5 i cpu tid og latency, fordi det mer krevende kalkulasjoner og man må alltid lese inn hele stripen før man kan endre noe. Men det gjør ingenting for deg - det er bare for write-heavy applikasjoner (og spesielt med mange små writes) at dette er et problem. Det er også ofte mye dyrere med raid6 støtte på hardware raid kort - fabrikantene tar ofte ekstra betalt for en "raid6 lisens" - men med Linux software raid er prisen den samme (gratis).

 

Om du trenger en tredje backup kommer an på om du har flere kopier av dataen allerede. Hvis du har alt på andre steder, som f.eks. på dvd'er (med flere kopier), er det ikke så kritisk - men hvis disse to pc'er er de eneste to med alt data, burde du ha en tredje kopi. Men da vil jeg anbefale at du /ikke/ ha automatisk backup - eller at du ihvertfall er svært forsiktig med det. Det er veldig dumt om noen skriver noe feil til en av filene, eller slette en fil, og denne feilen blir replikert automatisk til alle kopier...

 

 

Husk når du legge opp raid'en at du tester den - prøv å ta ut en disk og se hva som skjer, og hvordan du takle den. Du ønsker å vite på forhånd hva du skal gjøre når noe går galt - det blir /veldig/ stressende å lære om dette mens en disk er død. Og skriv nummerer på diskene - det siste man ønsker å gjøre når en disk har død er å fjerne feil disk! (Det er derfor raid6 er så mye bedre enn raid5 :-)

 

 

Veldig godt poeng på slutten der, det skal eg huske på :) Igjen tusen takk for hjelpen:) Trur eg har alt på plass av planleggingen så må begynne å kjøpe inn utstyr! Men det står på mange hovudkort kun støtte for RAID 0,1,10,5 ingenting om RAID 6men går det fint med kun software raid?!?

 

eksempel HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599965#extra

Der er det 6 x SATA 600 mulighet for RAID 0,1,5,10 JBOD

+ 1 SATA 300 som eg skal bruke som OS:)

Lenke til kommentar

 

Veldig godt poeng på slutten der, det skal eg huske på :) Igjen tusen takk for hjelpen:) Trur eg har alt på plass av planleggingen så må begynne å kjøpe inn utstyr! Men det står på mange hovudkort kun støtte for RAID 0,1,10,5 ingenting om RAID 6men går det fint med kun software raid?!?

 

eksempel HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599965#extra

Der er det 6 x SATA 600 mulighet for RAID 0,1,5,10 JBOD

+ 1 SATA 300 som eg skal bruke som OS:)

 

Glem hovedkort raid - det er et slags kunstig raid som har alle ulemper av hardware raid (infleksibilitet, tilknytting til bestemte hardware, og treghet) uten noen av fordelene. mdadm software raid i Linux er ikke begrenset av hovedkort.

 

https://raid.wiki.kernel.org/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...