Gå til innhold

Hvilken økonomi-institusjon velger jeg i Oslo og omegn? (BI vs UiO vs UMB)


the_dude89

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

 

Jeg gjennomfører andre året av en integrert mastergrad i samfunnsøkonomi en annen plass i landet. Av rent praktiske årsaker vil jeg hoppe over på bachelor og fullføre i Oslo eller omegn. Da er valgmulighetene mine, slik jeg forstår det, BI, UiO eller UMB.

 

Det jeg håper på med denne tråden her er en del innsideinfo fra studenter ved de respektive skolene. Programmene det dreier seg om:

- Samfunnsøkonomi-master ved UiO

- Samfunnsøkonomi-master ved UMB

- Finansiell økonomi ved BI

- + evt. andre studieprogram innenfor økonomi jeg kvalifiserer for

 

Jeg kan først si at jeg har hørt gode ting om alle tre institusjonene, det er kanskje det som gjør det så vanskelig å velge. Her er mitt inntrykk av de tre skolene.

 

UiO:

Sentral beliggenhet, lang tradisjon for samfunnsvitenskapelige fag, mange av de mest profilerte innenfor faget i Norge er uteksaminert herfra. Har inntrykk av at denne masteren ikke er veldig spesialisert, og vet ikke helt hvordan valgfrihet det er mtp. med å spesialisere seg innenfor et spesielt felt innenfor økonomi.

 

BI:

Utdanning virker veldig praktisk i forhold til de teoretiske universitetsfagene jeg er vant med. På plussiden er et inntrykk av at BI-studenter oppnår høyere begynnerlønn, og kommer seg lett ut i arbeidslivet. Setter likevel spørsmålstegn ved om finans på BI er noe å satse på, da dette ikke akkurat er en bransje i vekst. Kjipt å måtte betale for utdanningen, dersom man kommer ut med en høyere/tilsvarende faglig kompetanse fra UiO.

 

UMB:

Har et program for ressurs- og miljøøkonomi, noe som virker veldig snevert, dagsaktuelt og interessant. Kjenner ingen som studerer her, så vet i det hele lite om denne skolen, bortsett fra at de er ledende innenfor sitt felt i Norge.

 

Håper noen snille UMB, BI eller UiO-studenter kan hjelpe meg med valget mitt og argumentere litt for hvorfor jeg bør velge akkurat den eller den skolen! :)

Endret av the_dude89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går på BI. Du får informasjon som ikke er objektiv, men det var det du spurte om, so here it goes:

 

Å tenke på kostnaden rundt BI- utdannelsen blir feil. Hvert år koster ca 50 000. Ved en bachelor får du dermed ca 150 000 kroner i studielån ekstra. Du har allerede tatt noen fag, så dette vil bli lavere for din del.

 

150 000 kroner høres veldig mye ut, men er det det? Du investerer i egen fremtid! I fremtiden kommer du til å komme i flere situasjoner der tilsvarende summer ikke er en avgjørende faktor. For eksempel ved boligkjøp. Mange velger for eksempel å blåse av 200 000 kroner ekstra på bil, selv om behovet ikke er der. Hvis man tenker litt i perspektiv ville ikke vurdert det ekstra studielånet som en tung vekt i denne evalueringen.

 

I tillegg er viktigheten av økonomifag i voldsom vekst. Det vil si; økonomer kommer til å bli veldig, veldig ettertraktet i fremtiden. Å ha papirer fra BI når den tid kommer vil være som å skyte gullfuglen. Jeg er ikke i en posisjon til å si at de andre skolene er dårligere eller bedre enn BI, ei ønsker jeg det, men merkevaren til BI er sterk. 20 000 norske ledere har gått på BI. Det er greit å tenke på når du skal på jobbintervju. Da har du og arbeidsgiver noe til felles ;)

 

Utdanning er så praktisk det lar seg gjøre. Det er mye case på BI, som gjør at man jobber opp mot ekte bedrifter. Jeg vet ikke hvordan de jobber på andre skoler, men slik gjør vi det på BI.

 

Igjen; ikke objektivt ;)

Lenke til kommentar

Jeg går på BI. Du får informasjon som ikke er objektiv, men det var det du spurte om, so here it goes:

 

Å tenke på kostnaden rundt BI- utdannelsen blir feil. Hvert år koster ca 50 000. Ved en bachelor får du dermed ca 150 000 kroner i studielån ekstra. Du har allerede tatt noen fag, så dette vil bli lavere for din del.

 

150 000 kroner høres veldig mye ut, men er det det? Du investerer i egen fremtid! I fremtiden kommer du til å komme i flere situasjoner der tilsvarende summer ikke er en avgjørende faktor. For eksempel ved boligkjøp. Mange velger for eksempel å blåse av 200 000 kroner ekstra på bil, selv om behovet ikke er der. Hvis man tenker litt i perspektiv ville ikke vurdert det ekstra studielånet som en tung vekt i denne evalueringen.

 

I tillegg er viktigheten av økonomifag i voldsom vekst. Det vil si; økonomer kommer til å bli veldig, veldig ettertraktet i fremtiden. Å ha papirer fra BI når den tid kommer vil være som å skyte gullfuglen. Jeg er ikke i en posisjon til å si at de andre skolene er dårligere eller bedre enn BI, ei ønsker jeg det, men merkevaren til BI er sterk. 20 000 norske ledere har gått på BI. Det er greit å tenke på når du skal på jobbintervju. Da har du og arbeidsgiver noe til felles ;)

 

Utdanning er så praktisk det lar seg gjøre. Det er mye case på BI, som gjør at man jobber opp mot ekte bedrifter. Jeg vet ikke hvordan de jobber på andre skoler, men slik gjør vi det på BI.

 

Igjen; ikke objektivt ;)

 

Ser den. Det underbygger inntrykket jeg allerede har av BI. Dessverre kvalifiserer jeg bare til finansmasteren, og det er en kurv det ikke føles veldig riktig å legge alle eggene i på dette tidspunktet. Hvis du skjønner hva jeg mener. Sivil økonomi på BI ville føles mer riktig å søke på ettersom den er litt mer generell, og fordi etterspørselen etter siviløkonomer er økende i norsk næringsliv.

Lenke til kommentar

Med masteren i samfunnsøkonomi har du masse valgfrihet til å spesialisere deg, dog med de begrensningene av fag som tilbys ved UiO. Du ser her at du feks har 1,5 år med helt valgfrie samfunnsøkonomi-emner:

http://www.uio.no/studier/program/samfokon-5aar/oppbygging/

 

Ser veldig interessant ut. Må nesten innrømme at det er den som er mest aktuell, men lurer litt på om noen som går på studiet kan gi meg et hint på hvordan forelesningskvalitet o.l. er?

 

BI'ere jeg kjenner hevder hardnakket at man får tettere oppfølgning og dyktigere forelesere ved BI enn ved UiO. Det med oppfølgningen har ikke jeg problemer med å tro, i og med at jeg kjenner UiO sitt opplegg og at dette for det meste dreier seg om øvinger i fagene med jevne mellomrom. Men er foreleserne bedre ved BI?

Lenke til kommentar

Jeg har tatt et par fag i samfunnsøkonomi ved UiO (på lavere nivå). Noen forelesere har vært veldig flinke, andre har vært så som så. I opptil flere fag har det holdt å gå på forelesningene for å gjøre det bra på eksamen, og nesten ikke brukt boka i det hele tatt. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med kvaliteten så langt.

 

En annen ting du kan vurdere, er å ta bachelor i samfunnsøkonomi, for der har de mulighet til å ta 40-gruppe i andre fag. En av dem har mulighet til 20 studiepoeng med bedriftsøkonomi:

http://www.uio.no/studier/emnegrupper/medisin/40HELSEL/

Lenke til kommentar

Først og fremst; du kan ikke bruke kostnaden som et argument mot BI. Det er relativt små penger i forhold til at det er en investering i fremtiden.

 

For det andre må du nesten bevise at det ene er bedre enn det andre, eller bygge det opp, hvis du skal komme med påstander.

Du kan selvfølgelig bruke kostnaden som et argument mot BI med mindre du klarer å argumentere for at man med en finans-bachelor fra BI har bedre fremtidsutsikter enn en fra UiO med tanke på forventet inntekt og arbeidsvilkår.

 

Å blankt avvise kostnadsaspektet ved BI virker litt søkt. Med mindre det er god grunn til å tro at du tjener disse pengene tilbake etter endt studie så er det liten grunn til å legge kostnadene til side og kun fokusere på at det er "en investering i fremtiden". Det er godt mulig at man får enkelte fortrinn i arbeidslivet med en grad fra BI. Det har jeg intet grunnlag for å uttale meg om. Men når du sier "Først og fremst; du kan ikke bruke kostnaden som et argument mot BI.", så høres det nesten ut som om dette er en vedtatt sannhet fra din side.

 

Trådstarter: Har du mulighet for å søke deg inn på bachelorstudiet i Økadm på BI? Slik jeg forstår det, kan du uavhengig om du tar finans eller økadm, søke deg inn på mastergrad på BI for å bli siviløkonom etter bacherloren. Fint hvis noen BI-folk kan bekrefte om dette er riktig. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst; du kan ikke bruke kostnaden som et argument mot BI. Det er relativt små penger i forhold til at det er en investering i fremtiden.

 

For det andre må du nesten bevise at det ene er bedre enn det andre, eller bygge det opp, hvis du skal komme med påstander.

Du kan selvfølgelig bruke kostnaden som et argument mot BI med mindre du klarer å argumentere for at man med en finans-bachelor fra BI har bedre fremtidsutsikter enn en fra UiO med tanke på forventet inntekt og arbeidsvilkår.

I så fall måtte jeg snakket negativt om andre skoler, noe jeg prøver å unngå. Jeg vet at de med bachelor fra BI i snitt tjener 430 tusen i året som startlønn, og 94 % er i relevant jobb etter endt utdanning innen 6 måneder. Meg bekjent er dette blant de beste tallene i Norge for blant tilsvarende utdanninger. Dette er den ene grunnen til at man ikke kan bruke kostnaden som argument; man tjener det inn igjen (fortere?).

 

Det andre argumentet, som jeg skrev tidligere og har satt i fet skrift over, er at de pengene det er snakk om tross alt ikke er allverdens penger. 150 000 kan være 2 - 3 månedslønner. Det er ikke en økonomisk smell av importans nå man snakker om utdanning. Det er andre ting som kommer til å være værre for lommeboka; boligboble, høyre boliglånsrente, bilkjøp etc. Skolepengene blir småpenger i forhold, men utdanning er allikevel så vanvittig mye viktigere enn disse tingene. Det som teller er selvaktuariseringen og jobbmulighetene. Her scorer BI høyt. Hvordan de andre skolene scorer skal jeg ikke si noen ting om, fordi jeg ikke vet noe om det.

Lenke til kommentar

Noen år med BI-fees er neppe det som fører til personlig konkurs, der kan vi lett enes. Men å gå fra dette til at en utdannelse der er en god investering? Her snakker vi ganske drøye lettvintheter. Det er ikke direkte dårlige utsikter for en som gjør det bra også på de andre nevnte institusjonene, og det som vises i statistikkene er jo bare snittet for de som faktisk har gått på de forskjellige studiestedene – lønnsforskjellen for en enkeltperson er en helt annen historie.

 

Med andre ord: om forventet inntekt første år i arbeid er 500k ved et studiested og 400k ved et annet er det ikke slik at forventet gevinst ved første sted er 100k, det vil ofte være systematiske forskjeller som skiller studentmassen ved de to institusjonene.

 

Tillegg: selv om 150k ikke er allverden er det rikelig med imperfeksjoner i kapitalmarkedene som kan føre til at kronene har stor betydning i det man går ut i arbeid – slikt er formodentlig pensum også på BI.

Lenke til kommentar

Først og fremst; du kan ikke bruke kostnaden som et argument mot BI. Det er relativt små penger i forhold til at det er en investering i fremtiden.

 

For det andre må du nesten bevise at det ene er bedre enn det andre, eller bygge det opp, hvis du skal komme med påstander.

Du kan selvfølgelig bruke kostnaden som et argument mot BI med mindre du klarer å argumentere for at man med en finans-bachelor fra BI har bedre fremtidsutsikter enn en fra UiO med tanke på forventet inntekt og arbeidsvilkår.

 

Å blankt avvise kostnadsaspektet ved BI virker litt søkt. Med mindre det er god grunn til å tro at du tjener disse pengene tilbake etter endt studie så er det liten grunn til å legge kostnadene til side og kun fokusere på at det er "en investering i fremtiden". Det er godt mulig at man får enkelte fortrinn i arbeidslivet med en grad fra BI. Det har jeg intet grunnlag for å uttale meg om. Men når du sier "Først og fremst; du kan ikke bruke kostnaden som et argument mot BI.", så høres det nesten ut som om dette er en vedtatt sannhet fra din side.

 

Trådstarter: Har du mulighet for å søke deg inn på bachelorstudiet i Økadm på BI? Slik jeg forstår det, kan du uavhengig om du tar finans eller økadm, søke deg inn på mastergrad på BI for å bli siviløkonom etter bacherloren. Fint hvis noen BI-folk kan bekrefte om dette er riktig. ;)

 

Hei! Jeg er halvferdig med en Bachelor i samfunnsøkonomi ved et annet universitet. For å bli tatt opp til siviløkonomi 5-årig master kreves det 30 studiepoeng i bedriftsøkonomi og ca. 15 i organisasjonslære i tillegg til dem jeg har i samfunnsøkonomi og metode. Jeg er også i hovedsak interessert i økonomisk analyse, så kommer nok sannsynligvis ikke til å ta det ekstra studieåret som kreves for å bli siviløkonom.

Lenke til kommentar

Og merker at tråden min tar en litt uventet vending nå. Det er ikke slik at jeg betrakter 100.000 ekstra i studiegjeld som en stor økonomisk byrde ved endt studie, ikke hvis det reflekteres i større muligheter.

 

Spørsmålet er vel mer om dyktige studenter møter de samme mulighetene etter en master ved BI eller UiO?

 

Haha, og ingen som vet noe om UMB eller bondegården som den tydeligvis kalles?

Lenke til kommentar

Ikke kom her å si at den ekstra gjelden fra BI er småpenger. Det høres ikke så mye ut hvis man tenker på hva man brutto får i lønn. Men når man har betalt skatt, leilighet i Oslo og alt det andre - så får pipa en annen lyd når man får den første terminbetalingen fra Lånekassen.

 

Hvis man har en bachelor fra en offentlig høyskole får man ca 150 000 i studiegjeld, og 300 000 med en bachelor fra BI. I følge en standard nedbetalingsplan fra Lanekassen får man med 150 000 i gjeld totalt 211 000 å betale, og med 300 000 får man 449 000 å betale.

 

Differansen er 238 000 netto ren cash. Det er ikke småpenger etter min mening. Og hvert fall ikke med en bachelor-lønn.

 

Det er ikke ment som noe klassisk offence til BI-studenter fordi jeg er en HHB-er og en NHH-er. Jeg legger bare fakta ned på boret.

 

(innlegget er ikke ment til deg the_dude89... men til de BI-patriotene over)

Endret av bonaquasilver
Lenke til kommentar
Differansen er 238 000 netto ren cash. Det er ikke småpenger etter min mening. Og hvert fall ikke med en bachelor-lønn.

Dette blir alt for enkelt, diskontering må til. Om noe er nåverdien av strømmen av tilbakebetalinger til Lånekassen lavere enn det nominelle lånebeløpet skulle tilsi – de fleste vil jo ha inntektsutvikling som trekker preferansene i retning konsum i dag og alternativkost på finansiering som gjør Lånekasselån svært attraktivt.

 

Valg av studiested har noe å si for fremtidig inntektsutvikling, for de fleste er det langt viktigere hvordan de gjør det når de faktisk har kommet inn. Det gjelder å studere det man har lyst til, innenfor en eller annen semirasjonell beskrankning.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen BI- patriot. Dessuten er det ikke vi. "Vi" er i entall, ettersom alle i tråden har dedikert seg til å hakke ned på BI og det bare er meg som snakker positivt om den.

 

Så jeg melder meg ut. Kommer ingenting konstruktivt ut av å argumentere i denne tråden, så da gidder jeg ikke..

 

Beklager om jeg bidro til det. Jeg kjenner såklart til fordommene mot BI, så hadde håpet at vi klarte å fokusere på noe annet enn dem i denne tråden. Men den gang ei, takker for råd igjen!

 

Og til dere andre. Det er ingen som har tatt bachelor ved BI og avlagt med master ved UiO, evt. bachelor ved UiO og master ved BI som kan svare mer direkte på spørsmålet? Valget står vel mer eller mindre mellom de to..

Lenke til kommentar

Heisann godtfolk!

 

Jeg gjennomfører andre året av en integrert mastergrad i samfunnsøkonomi en annen plass i landet. Av rent praktiske årsaker vil jeg hoppe over på bachelor og fullføre i Oslo eller omegn. Da er valgmulighetene mine, slik jeg forstår det, BI, UiO eller UMB.

 

Det jeg håper på med denne tråden her er en del innsideinfo fra studenter ved de respektive skolene. Programmene det dreier seg om:

- Samfunnsøkonomi-master ved UiO

- Samfunnsøkonomi-master ved UMB

- Finansiell økonomi ved BI

- + evt. andre studieprogram innenfor økonomi jeg kvalifiserer for

 

Jeg kan først si at jeg har hørt gode ting om alle tre institusjonene, det er kanskje det som gjør det så vanskelig å velge. Her er mitt inntrykk av de tre skolene.

 

UiO:

Sentral beliggenhet, lang tradisjon for samfunnsvitenskapelige fag, mange av de mest profilerte innenfor faget i Norge er uteksaminert herfra. Har inntrykk av at denne masteren ikke er veldig spesialisert, og vet ikke helt hvordan valgfrihet det er mtp. med å spesialisere seg innenfor et spesielt felt innenfor økonomi.

 

BI:

Utdanning virker veldig praktisk i forhold til de teoretiske universitetsfagene jeg er vant med. På plussiden er et inntrykk av at BI-studenter oppnår høyere begynnerlønn, og kommer seg lett ut i arbeidslivet. Setter likevel spørsmålstegn ved om finans på BI er noe å satse på, da dette ikke akkurat er en bransje i vekst. Kjipt å måtte betale for utdanningen, dersom man kommer ut med en høyere/tilsvarende faglig kompetanse fra UiO.

 

UMB:

Har et program for ressurs- og miljøøkonomi, noe som virker veldig snevert, dagsaktuelt og interessant. Kjenner ingen som studerer her, så vet i det hele lite om denne skolen, bortsett fra at de er ledende innenfor sitt felt i Norge.

 

Håper noen snille UMB, BI eller UiO-studenter kan hjelpe meg med valget mitt og argumentere litt for hvorfor jeg bør velge akkurat den eller den skolen! :)

 

 

Hei, jeg heter Martin og jobber som studentassistent ved Handelshøyskolen BI i Oslo og er masterstudent innen markedsføringsledelse. Har også en bachelor i internasjonal markedsføring fra BI Oslo. Selv om jeg ikke går et økonomistudie, har jeg en del venner som både går og er ferdig med en bachelor innen økonomiske retninger og en master i økonomi og ledelse (siv. øk). Under nevner jeg en del fordeler for å gå på BI, noe jeg mener du får igjen for å betale en skoleavgift. Jeg anbefaler deg uansett å komme på "Åpen dag" på BI Nydalen (Oslo), 8 mars, der du kan prate direkte med nåværende økonomistudenter om alt fra det akademiske, sosiale til muligheter for jobb. Jeg ønsker deg lykke til uansett om du velger BI eller en annen skole! Jeg presiserer også at jeg ikke er helt objektiv, men prøver å gi deg et annet bilde av BI enn mange fordommene som er ute og går.

 

Ulemper med en utdannelse fra BI:

 

Du ender opp med høyere studielån.

 

Fordeler med en utdannelse fra BI:

 

BI har gjennom alle år utarbeidet et stort nettverk av gjesteforelesere og andre "input-givere" som gir BIs studenter verdifull innsikt i de bransjene vi etterhvert vil jobbe innenfor. Dette innen: Finanssektoren med bl.a Per Kristian Foss, Morten Sundstø, Knut N. Kjær (direktør, Petroleumsfondet) og Petter Stordalen. Innspill og eksempler fra daglige problemstillinger i norsk næringsliv er et viktig supplement til teorien fra pensumlitteraturen. Selv om litteraturlistene oppdateres fra år til år vil det alltid være viktig å holde seg informert i forhold til nyhetsbildet, endringer i markedet etc - BIs forelesere sikrer dette! BI er nr. 1 ift antall forskningsutgivelser i Norge. BI har et stort forskningsmiljø som viderefører kunnskapen til studentene sine. BI har fått det europeiske kvalitetsstempelet, EQUIS Accreditation, for andre gang på rad som eneste skole i Norge. BI bruker de dataverktøy du vil finne i næringslivet, og vi legger fokus på det du vil få bruk for. Teori er bare teori, praksis er kunnskap.

 

Flere av kursene legger til rette for at studentene kan knytte seg kontakter til næringslivet. Dette er erfaringsmessig henvendelser begge parter settes pris på og har glede av. Spesielt på tredje studieår, under arbeidet med den avsluttende bacheloroppgaven, står studentene fritt til å knytte løsningen opp til en reell problemstilling på oppdrag fra bedrifter/ organisasjoner. Et godt stykke arbeid i denne settingen sikrer mange et jobbtilbud. BI har Fadderullan (fadderuker) der du vil bli godt mottatt og straks får kontakt med andre studenter. Fadderukene i Oslo arrangeres i regi av studentforeningen SBIO. Du forsvinner ikke i mengden, men finner likesinnede som du vil kunne danne studiegruppe med og hygge deg med. I oppstartsukene knytter de fleste bånd som vil vare studietiden ut. Undersøkelser viser også at nettverket du knytter til deg i løpet av studietiden ofte resulterer i jobb og jobbtilbud etter endt utdannelse.

 

Håper dette hjelper deg på veien!

 

www.sbio.no - studentforeningen ved BI

 

Mvh

 

M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...