Gå til innhold

Bachelor i shipping og logistikk


homeboy1

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tatt fra en skole som har linjen Skipsfart og logistikk - link.

 

Hva kan du bli?

  • Logistikkonsulent
  • Havnemedarbeider
  • Salg- og service koordinator
  • Skipsmegler
  • Speditør
  • Befrakter
  • Skipsagent
  • Terminalansvarlig
  • Skipsoperatør

 

 

Jeg har faktisk sett litt på denne linjen selv, hadde den som tredjevalg da jeg søkte på skole ifjor. Tror det er en ganske fin utdannelse, og jobbene er sikkert meget interessante.

Du har mulighet for å ta en liknende utdannelse i Hong Kong, vil tro det er det smarteste du kan gjøre hvis du brenner for en utdannelse innen den maritime næringen.

 

 

Tipper at du ligger i det øvre sjikte, når det kommer til lønn - selvfølgelig avhengig av hvor du er ansatt og så videre. :)

Lenke til kommentar

Tatt fra en skole som har linjen Skipsfart og logistikk - link.

 

Hva kan du bli?

  • Logistikkonsulent
  • Havnemedarbeider
  • Salg- og service koordinator
  • Skipsmegler
  • Speditør
  • Befrakter
  • Skipsagent
  • Terminalansvarlig
  • Skipsoperatør

 

 

Jeg har faktisk sett litt på denne linjen selv, hadde den som tredjevalg da jeg søkte på skole ifjor. Tror det er en ganske fin utdannelse, og jobbene er sikkert meget interessante.

Du har mulighet for å ta en liknende utdannelse i Hong Kong, vil tro det er det smarteste du kan gjøre hvis du brenner for en utdannelse innen den maritime næringen.

 

 

Tipper at du ligger i det øvre sjikte, når det kommer til lønn - selvfølgelig avhengig av hvor du er ansatt og så videre. :)

 

Tusen takk for hjelpen :) vet du om et er et hardt studie? For jeg er ikke så flink til å lære meg ting fort teoretisk ihvertfall, hehe :) kanskje det er mye praktisk i dette studietilbudet?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt, så er det intet problem å få seg jobb når man er ferdig - men i disse dager er det vel ingenting som er sikkert.

 

Som jeg skrev før, så tror jeg ikke det er en praksisperiode i den 3årige i Norge. Tar du utdannelsen i Hong Kong, så har du min. 300t hos en bedrift, hvis jeg ikke husker helt feil. (Les mer inne på kilroy education).

 

Det kan jo være at du har et par måneders opplæring/praksis etter at du er ansatt da..

 

Lønn aner jeg ikke, men det er ikke til å legge skjul på at lønningene i rederier er ganske bra.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt, så er det intet problem å få seg jobb når man er ferdig - men i disse dager er det vel ingenting som er sikkert.

 

Som jeg skrev før, så tror jeg ikke det er en praksisperiode i den 3årige i Norge. Tar du utdannelsen i Hong Kong, så har du min. 300t hos en bedrift, hvis jeg ikke husker helt feil. (Les mer inne på kilroy education).

 

Det kan jo være at du har et par måneders opplæring/praksis etter at du er ansatt da..

 

Lønn aner jeg ikke, men det er ikke til å legge skjul på at lønningene i rederier er ganske bra.

Okei, tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt, så er det intet problem å få seg jobb når man er ferdig - men i disse dager er det vel ingenting som er sikkert.

 

Som jeg skrev før, så tror jeg ikke det er en praksisperiode i den 3årige i Norge. Tar du utdannelsen i Hong Kong, så har du min. 300t hos en bedrift, hvis jeg ikke husker helt feil. (Les mer inne på kilroy education).

 

Det kan jo være at du har et par måneders opplæring/praksis etter at du er ansatt da..

 

Lønn aner jeg ikke, men det er ikke til å legge skjul på at lønningene i rederier er ganske bra.

Okei, tusen takk for hjelpen :)

Kan du forresten si hva det går ut på å jobbe innenfor shipping og logistikk, litt detaljert? :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke utdannet meg eller jobbet med shipping da.

 

Men jeg har jo lest litt om det og snakket med folk som har jobbet innen shipping industrien.

 

Ett eksempel kan jo være at du er den som organiserer transport av varer fra punkt A til B. Du finner ut av hvilke båter lasten skal med, om containeren skal lastes i Hong Kong og leveres i Oslo, så må den kanskje losses i Singapore og lastes om på en ny båt som seiler den til Europa. Det er vel det som går under speditør, hvis jeg ikke tar helt feil?

 

Skipsagent kan være at du har ansvar for et rederi sine skip i en eller annen havn. Da jeg var ute og seilte, så hadde vi en agent som hjalp oss i hver havn. Gjerne lokalkjent, og kunne ordne med masse forskjellige ting. For eksempel transport fra skip til by, ordning med papirer og eventuelle legebesøk. Var vel også han som hadde tider på når lasting og lossing foregikk, og når vi skulle dra.

 

Du blir vel kvalifisert for de fleste landbaserte jobbene innen shipping da..

 

Er du interessert i dette, så kan du jo prøve å kontakte et rederi og høre hva de har å si. Ellers er det beste å kontakte en skole, kanskje få til et møte med studieveileder, de kan gjerne fortelle deg litt mer om utdannelsen og hva du kan forvente deg når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt, så er det intet problem å få seg jobb når man er ferdig - men i disse dager er det vel ingenting som er sikkert.

 

Som jeg skrev før, så tror jeg ikke det er en praksisperiode i den 3årige i Norge. Tar du utdannelsen i Hong Kong, så har du min. 300t hos en bedrift, hvis jeg ikke husker helt feil. (Les mer inne på kilroy education).

 

Det kan jo være at du har et par måneders opplæring/praksis etter at du er ansatt da..

 

Lønn aner jeg ikke, men det er ikke til å legge skjul på at lønningene i rederier er ganske bra.

 

Ett lite problem med praksisperiode i Hong Kong dessverre. Man må søke studentvisum, og det er ulovlig å jobbe, til og med gratis som student.

I følge Hong Kong Poly så kan man visst søke om unntak, men ville sjekket dette før man begynnte på et studie.

 

 

"According to the Hong Kong Immigration Department, all student visa holders are strictly prohibited from taking up any paid or unpaid employment, or engaging in any business, or undertaking any work internships.

 

In case an internship is required as an integral part of your academic study at PolyU, special permission should be sought from the Hong Kong Immigration Department. Our Office will give all necessary assistance in such cases, but the final decision will be made by the Immigration Department."

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har hørt, så er det intet problem å få seg jobb når man er ferdig - men i disse dager er det vel ingenting som er sikkert.

 

Som jeg skrev før, så tror jeg ikke det er en praksisperiode i den 3årige i Norge. Tar du utdannelsen i Hong Kong, så har du min. 300t hos en bedrift, hvis jeg ikke husker helt feil. (Les mer inne på kilroy education).

 

Det kan jo være at du har et par måneders opplæring/praksis etter at du er ansatt da..

 

Lønn aner jeg ikke, men det er ikke til å legge skjul på at lønningene i rederier er ganske bra.

 

*snip*

 

Ok, det var jeg ikke klar over. Regnet med at det gikk bra, da han jeg snakket med hos Kilroy, sa at det var en nordmann som akkurat hadde fullført utdannelsen der.

 

Montro det ikke kan ordnes med tillatelser for å kunne jobbe der?

Lenke til kommentar

"In case an internship is required as an integral part of your academic study at PolyU, special permission should be sought from the Hong Kong Immigration Department. Our Office will give all necessary assistance in such cases, but the final decision will be made by the Immigration Department."

 

Altså, det kan jo godt hende at det har gått fint med søknader tidligre, som du selv sier så er det jo tydeligvis noen som har tatt utdannelsen, så man kan jo alltids forhøre seg.

Greit å vite om på forhånd uansett, og ikke bare regne med at det går bra.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke utdannet meg eller jobbet med shipping da.

 

Men jeg har jo lest litt om det og snakket med folk som har jobbet innen shipping industrien.

 

Ett eksempel kan jo være at du er den som organiserer transport av varer fra punkt A til B. Du finner ut av hvilke båter lasten skal med, om containeren skal lastes i Hong Kong og leveres i Oslo, så må den kanskje losses i Singapore og lastes om på en ny båt som seiler den til Europa. Det er vel det som går under speditør, hvis jeg ikke tar helt feil?

 

Skipsagent kan være at du har ansvar for et rederi sine skip i en eller annen havn. Da jeg var ute og seilte, så hadde vi en agent som hjalp oss i hver havn. Gjerne lokalkjent, og kunne ordne med masse forskjellige ting. For eksempel transport fra skip til by, ordning med papirer og eventuelle legebesøk. Var vel også han som hadde tider på når lasting og lossing foregikk, og når vi skulle dra.

 

Du blir vel kvalifisert for de fleste landbaserte jobbene innen shipping da..

 

Er du interessert i dette, så kan du jo prøve å kontakte et rederi og høre hva de har å si. Ellers er det beste å kontakte en skole, kanskje få til et møte med studieveileder, de kan gjerne fortelle deg litt mer om utdannelsen og hva du kan forvente deg når du er ferdig.

Er det mye reising når man får en jobb innenfor dette? Jeg tror at feks en turnurs på 2 på jobb og 3 av fungerer bra, eller at jeg jobber i noen timer og kommer hjem.

Lenke til kommentar

Det blir bare gjetting fra min side, men jeg kan da se for meg at du innen visse yrker har mulighet til å reise en del, ja.

 

Jeg vet ikke om det er så mye turnus innen disse yrkene (?). Som sagt, det blir bare gjetting fra min side.

 

Kontakt skolen, da vil du få svar på mye av det du lurer på.

 

Vil du jobbe turnus, så kan du jo alltids ta Bachelor i nautikk og bli styrmann?

Lenke til kommentar

Det blir bare gjetting fra min side, men jeg kan da se for meg at du innen visse yrker har mulighet til å reise en del, ja.

 

Jeg vet ikke om det er så mye turnus innen disse yrkene (?). Som sagt, det blir bare gjetting fra min side.

 

Kontakt skolen, da vil du få svar på mye av det du lurer på.

 

Vil du jobbe turnus, så kan du jo alltids ta Bachelor i nautikk og bli styrmann?

Jeg synes styrmann virker så "harry". Høres ikke så morsomt ut + at betalingen er så som så..

Lenke til kommentar

Hvorfor er det "harry"? Vet du i det hele tatt hva jobben går ut på?

 

 

Det er da helt sjef å stå på broen og navigere et skip gjennom tungt trafikkert farvann. En av de arbeidsplassene med finest utsikt spør du meg.

 

Jobber du innen olje/gass, så er lønnen mer enn bra nok.

 

Edit: Styrmann var kanskje feil begrep, skipsoffiser er kanskje bedre?

Endret av Hotel Papa Echo
Lenke til kommentar

Hvorfor er det "harry"? Vet du i det hele tatt hva jobben går ut på?

 

 

Det er da helt sjef å stå på broen og navigere et skip gjennom tungt trafikkert farvann. En av de arbeidsplassene med finest utsikt spør du meg.

 

Jobber du innen olje/gass, så er lønnen mer enn bra nok.

 

Edit: Styrmann var kanskje feil begrep, skipsoffiser er kanskje bedre?

For å være ærlig, så vet jeg ikke hva jobben går ut på.. hehe. Bor på Helgelandskysten, så vet nok om utsikt ;) Jeg kjenner en som jobber som styrmann, har ikke hørt så mye med han om hvordan jobben er. Men etter min oppfatning så virker det bare som å styre en båt til en plass til en annen. Kan du forklare litt nærmere hva det går ut på? :)

Lenke til kommentar

Du kan lese litt om det jeg var med på her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=994852&st=0#entry11794367

 

Står nå ikke så mye om selve jobben som skipsoffiser da. Nå har jeg også kun litt erfaring med båter som seiler med containere, men der går jobben stort sett ut på å navigere båten fra havn til havn, gjennomføre daglige/ukentlige/månedlige sjekker/vedlikehold, se til at lasting/lossing går som det skal.

Kommer litt ann på hvilken stilling du har ombord, ens ansvar varierer fra hvilken rang du har.

Lenke til kommentar

Du kan lese litt om det jeg var med på her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=994852&st=0#entry11794367

 

Står nå ikke så mye om selve jobben som skipsoffiser da. Nå har jeg også kun litt erfaring med båter som seiler med containere, men der går jobben stort sett ut på å navigere båten fra havn til havn, gjennomføre daglige/ukentlige/månedlige sjekker/vedlikehold, se til at lasting/lossing går som det skal.

Kommer litt ann på hvilken stilling du har ombord, ens ansvar varierer fra hvilken rang du har.

Har hørt om en skole i Narvik som heter noe med sjømannskolen? Kan det være riktig? Er prinsippet det samme der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...