Gå til innhold

Tråden om Midgard og Tolkien


Anbefalte innlegg

Hei, tenkte jeg skulle lage en tråd som omhandler alle tolkien, også hanes slektninger, sine bøker, filmer og verk om Midgard.

 

Mens vi venter på "Hobbiten" er en aktiv tråd som inneholder informasjon og diskusjon om filmene:

The Hobbit: An Unexpected Journey er premieresatt til 14. desember 2012.

The Hobbit: There and Back Again er premieresatt til 13. desember 2013.

 

Peter Jackson har regi på de tre Ringenes Herre filmene og holder på med to filmer om Hobbiten

 

IMDB

Hobbiten: En uventet reise

Ringenes herre: Ringens brorskap

Ringenes herre: To tårn

Ringenes herre: Atter en konge

 

Trailere

 

 

 

Tolkiens verk

 

 

1937 Hobbiten

Hobbiten Bilbo Lommelun slår seg sammen med et kompani dverger og trollmannen Gandalv og drar ut på et oppdrag som går ut på å gjenkreve en stor, gammel skatt som opprinnelig tilhørte dvergene, fra den gamle dragen Smaug.

1954 Ringens Brorskap, del 1 av Ringenes Herre

Bilbos nevø og etterkommer, Frodo, drar ut på et oppdrag for å utslette Den ene ringen, og får følge av Ringens Brorskap.

1954 To Tårn, del 2 av Ringenes Herre

Brorskapet er splittet: Frodo og hans gode venn Sam fortsetter deres reise mot Mordor, Aragorn, Gimli og Legolas prøver å redde hobbitene Peregrin Tók og Muntiadok Brennibukk fra orker.

1955 Atter en Konge, del 3 av Ringenes Herre

Frodo og Sam når fram til Mordor, og Aragorn kommer til Gondor og begjærer der tronen til Gondors rike.

1962 Tom Bombadils eventyr og andre vers fra den Røde bok

En samling av dikt, lite er relatert til Ringenes Herre.

Tolkien døde i 1973. Alt videre arbeid ble redigert av Christopher Tolkien, hans sønn. Kun Silmarillion portretterer seg selv som et fullført verk; de andre er samlinger av notater og forkastede versjoner.

1977 Silmarillion

Historien om de gamle dagene før historien om Ringenes Herre finner sted, inkludert Númenors fall.

1980 Ufullendte fortellinger

Fortellinger og essay som er relatert til Silmarillion og Ringenes Herre, men mange ble aldri fullført.

Flere, men mindre viktige, verker.

2007 Húrins barn

Historien om Túrin Turambar, slik den er skildret i Narn i Chîn Húrin, og om hans ulykkelige skjebne.

 

Hentet fra Wikipedia

 

 

Linker

 

 

Fant denne siden med en tidslinje om de forskjellige bøkene og under hvilken tidsepoke dem finner sted.

Encyclopedia of Arda mye informasjon om Midgard.

 

 

 

Flytt gjerne tråden hvis den er opprettet i feil forum. :)

Endret av Hoikka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Silmarillion, Hobbiten og Ringenes Herre :love:

 

Fantastiske bøker, tre fantastiske filmer, og 2 nye, utrolig spennende, filmer på vei :) Gleder meg enormt, Tolkiens univers er helt fantastisk, selv om det av og til går litt langsomt i bøkene og spesielt Silmarillion ikke er direkte lettlest ^^

Lenke til kommentar

Jeg har kost meg igjennom Hobbiten, Ringenes Herre og Silmarillion, rangert fra lettlest til grusom. I Silmarillion blir du overlesset med navn på alt det måtte være, uten å ha peiling på om navnet er relevant å huske eller ikke. Jeg måtte lage et eget slektstre og plassere alle navnene inn for å klare å få mest mulig ut av boka. (Hvis det er stemning for det kan jeg kanskje laste opp slektstreet?)

 

Silmarillion er en god og interessant opplevelse og anbefales alle som vil ha mer etter Hobbiten og Ringenes Herre. Neste gang jeg leser RH får kanskje alle sangene der noe mening også, nå når jeg vet bakgrunnshistorien!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Må vel prøve å lese disse i løpet av sommerferien :) Har allerede lest RH og Hobbiten.

 

 

Har lest Ringenes Herre, Hobbiten og Húrins barn. Har store planer om å skaffe de andre bøkene også. Húrins barn var heller ikke en spesielt lettlest bok, med mye informasjon om slektninger, slektstre osv. i starten.

Så det blir enklere etterhvert? Begynte en dag jeg hadde tid til over på biblioteket, men synes den var verre å begynne med enn RH

 

(^Hurins barn)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tidsriktig!

 

Da mener jeg de større utgivelsene. Rekkefølgen jeg ville leste det i:

 

Silmarillion

Hobbiten

Ringenes Herre

Ufullendte Fortellinger, Hurins Barn, de 21 bindene i serier om Midgard, om du er interessert og lurer på mer.

 

Om du skal sette i rekkefølge etter tidsvervene, så burde du vel satt ufullendte og hurinsbarn før hobbiten? :D

Lenke til kommentar

Nei, fordi det er mer tilleggsmateriale om du vil vite mer. Silmarillion gir nok info til å gi forståelse til referansene til første tideverv, og det er det som er poenget med min rekkefølge.

 

Jeg leste Ufullendte Fortellinger fordi jeg satt igjen med spørsmål etter å ha lest de tre største verkene. Hurins Barn har jeg aldri lest, men der gjelder det samme.

Lenke til kommentar

Men det er for det meste tatt opp i Silmarillion. Det som skjer i Ufullendte Fortellinger er sånt som ikke er referert til, sidehistorier og mer inngående info om temaer i Silmarillion, ergo ikke noe du trenger for å forstå alt som skjer i Ringenes Herre og hvordan ting er lagt opp i Midgard.

Lenke til kommentar

Anbefaler de to første, og de tre siste av History of Middle-earth bøkene for alle som likte Silmarillion. Er sikkert 10 år siden jeg har lest de, men mener på å huske at de var de jeg fikk mest ut av. Spesielt den andre boka er interessant, med et langt mer detaljert Gondolin-slag enn vi får se i Silmarillion. (Tuor & Ecthelion med Balrog-rampage :D)

 

Herregud så bra arcene om Beren & Luthien, Turin - og Tuor med slaget om Gondolin kunne blitt som high-budget miniserie. Silmarillion er jo en gullgruve av historier, virkelig synd Tolkien ikke fikk mer tid til å gjøre seg ferdig med den.

 

Blir interessant å se hvordan PJ kommer til å gjøre det med The White Council i Hobbiten, som visstnok skal være med. Håper Cirdan, Glorfindel og Celeborn ikke blir utelatt. :)

 

Utúlie'n aurë! Aiya Eldalië ar Atanatári, utúlie'n aurë!

 

Lenge siden jeg har fått geeket meg med litt Tolkien-snakk nå, kjenner jeg. :D

Endret av OKMarius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...