Gå til innhold

Batteritid Canon Powershot s100


Anbefalte innlegg

I morgen tar jeg turen innom Japan Photo hvor et Canon s100 kamera ligger og venter på meg.

Jeg trenger et supplement til speilrefleksen, og grunnen til at jeg havnet på s100 var størrelsen, og delvis prisen.

 

Men hvor mer jeg leser om kameraet, jo mer usikker blir jeg.

Batteritiden virker på grensen til tragisk.

Noen som kan avkrefte/bekrefte dette?

 

Har begynt å kikke litt på G12, men jeg synes kameraet virker så "plastikk".

Hmmm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S100 har batterikapasitet på 200 målt med CIPAs målemetode som forutsetter bruk av blits på hvert andre bilde. De fleste får vesentlig flere bilder per ladning, men det er klart at 200 er et ganske lavt tall for et kamera i dag. Om det er et problem avhenger helt av om du skal ha det med mye uten lademuligheter, da er det ikke ideelt. For "vanlig bruk" holder imidlertid 200 en stund og du kan jo alltids kjøpe et ekstra batteri.

 

G12 har større batteri og bedre kapasitet. G12 er laget av en blanding av metall og plastikk og jeg kjenner ikke igjen det du sier at det virker plastikk. Jeg oppfatter G12 som et av de mest solide kompaktkameraene på markedet, det eneste som er virker litt "følsomt" er LCD-skjermen som er hengslet. Men det gjelder alle kameraer med en slik løsning. Personlig har jeg aldri hatt problemer med en vridbar skjerm, men det er klart at det er mulig å ødelegge den hvis man er uheldig.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

I morgen tar jeg turen innom Japan Photo hvor et Canon s100 kamera ligger og venter på meg.

Jeg trenger et supplement til speilrefleksen, og grunnen til at jeg havnet på s100 var størrelsen, og delvis prisen.

 

Men hvor mer jeg leser om kameraet, jo mer usikker blir jeg.

Batteritiden virker på grensen til tragisk.

Noen som kan avkrefte/bekrefte dette?

 

Har begynt å kikke litt på G12, men jeg synes kameraet virker så "plastikk".

Hmmm

 

Da tror jeg du skal benytte anledningen til å kjenne på G12 mens du er på Japan Photo. Ikke er det plastikk-aktig, og du vil like meget godt alle knappene for direktevalg.

Lenke til kommentar

Du får batteri billig på ebay til en femtilapp levert i postkassen. Ser ikke problemet. Mulig du har et mye annet bruksmønster enn meg. Men sjeldent at jeg tar mer enn 200 bilder på en omgang. Et ekstra batteri tar ikke akkuratt mye plass heller. Den veska jeg har til mitt S100 får jeg plass til ekstra batteri og sdkort

 

G12 er jo mye større sånn rent fysisk, og slik jeg har lest rundt omkring så er det ikke store forskjellene på bildekvaliteten på disse to kameraene. Da blir valget lett imo

 

Kunne jo vært lurt å kjøpt det på nett og testet det ut to uker for å se om det svarer til forventningene. Visst ikke kan du jo levere tilbake på angreretten.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

Nei, det er jo igrunn bare å kjøpe et ekstra batteri om det skulle bli noe problem.

Tiden vil vise om det er noe å henge seg opp i.

 

Angående G12, så klådde jeg litt på det i en dåp forrige helg.

Men jeg fikk ikke helt go' følelsen på det altså. Antakelig en smakssak.

Mulig jeg rett og slett syntes den er for klumpete som et kampaktkamera.

 

Japan Photo har kun 3 dagers deponering, håper på å få testet det ut disse dagene. Etter 14 dager fikk jeg visstnok kun tilgodelapp hvis jeg returnerte det.

Men det er vel uansett ikke noe problem å få blåst av en tilgodelapp der.

Lenke til kommentar

Kjøper du på nett får du angreretten.

 

Hadde Canon S95 til "låns" halvannen uke i september med på en tur til Berlin og fikk tatt en god del bilder og ble ganske så godt fornøyd med kameraet. På den tiden ble S100 avduket så jeg leverte tilbake kameraet for å heller gå for S100. S95 var et ganske behagelig lite kameraet, det enste problemet var at grepet var skummelt med tanke på at det lett kunne mistes. Nettopp dette er fikset på S100 med den lille streken på fronten og ruere materiale på utsiden.

 

En venn av meg drar over dammen neste uke og kommer tilbake med et S100 til meg for den nette summen av 2500,- ser frem til det :)

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Kjøper du på nett får du angreretten.

 

Hadde Canon S95 til "låns" halvannen uke i september med på en tur til Berlin og fikk tatt en god del bilder og ble ganske så godt fornøyd med kameraet. På den tiden ble S100 avduket så jeg leverte tilbake kameraet for å heller gå for S100. S95 var et ganske behagelig lite kameraet, det enste problemet var at grepet var skummelt med tanke på at det lett kunne mistes. Nettopp dette er fikset på S100 med den lille streken på fronten og ruere materiale på utsiden.

 

En venn av meg drar over dammen neste uke og kommer tilbake med et S100 til meg for den nette summen av 2500,- ser frem til det :)

 

Ikke noe å si på den prisen nei..

 

Jeg har et par gavekort på J.P., så det er den eneste grunnen til at jeg drar dit.

Jeg får kjenne litt på det i morgen, mest sannsynlig blir det med meg hjem.

Lenke til kommentar

Tipper det ja :)

 

 

Har ikke klart å finne en negativ test av kameraer enda. Ser du på diverse forumer så virker det som de fleste er ganske så fornøyde. Synes i grunn det kun er Canon som har klart å komme opp med noe fornuftig i dette segmentet. Det som Nikon presset ut i forrige uke så ikke bra ut. Dem tror at desto flere megapiksler desto bedre.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...