Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med tregt trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Jeg jobber for tiden på et lite hotell der det trådløse gjestenettverket fungerer mildt sagt utilfredsstillende. Så jeg tenkte jeg skulle prøve å i det minste få det til å fungere litt bedre, og helst tilfredsstillende.

I grunnetasjen ligger modemet/ruteren fra ISP, og signalet derfra blir spredd til to etasjer over.

 

Såvidt jeg har klart å kartlegge (det er et salig rot av ledninger og switcher liggende rundt) så er nettverket bygget opp med 3 stk. D-Link DWL-3200AP i hver av de to etasjene. I andre etasje er det koblet til en liten switch som sprer signalet til to AP, og videre til 3. etasje til en ny switch. Til denne, er det igjen koblet til et AP.

Det er alså to AP i 2. etasje som er kablet, og ett AP i 3. etasje som er kablet.

Signalene oppover i etasjene er gode, og det er ingen problemer med å koble seg til. Problemet er at nettet er sinnsykt tregt. Å koble seg til nettet i grunnetasjen fungerer tilfredsstillende. Men da er man ikke tilkoblet AP.

Så jeg vil anta at det er aksesspunkta som skaper problemet på ett eller annet vis.

 

Og så er spørsmålet, hvordan kan man på en enkel måte få dette til å fungere tilfredsstillende. I dag, der tre av aksesspunkta er kobet til nettverket trådløst, så må alle settes til samme radiokanal.

Dette kan vel være med å skape en del støy vil jeg tro ?

Kan det være så enkelt som at vi bare kaber alle aksesspunkta ?

Om vi gjør det, så kan vi jo spre kanalene ?

Eller vil det kreves mere drastiske "inngrep" ?

 

Jeg er ingen ekspert på området, og håper på litt innspill fra eksperter her inne.

 

På forhånd takk.

 

 

Edit : Mye skrivefeil

Endret av ZiggyS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

kjøp ordentlig utstyr med god rekkevidde istedet for alt dette tullet... Så mye greier for 3 etasjer... Når du trenger en router og par ekstra antenner. Så har du rekkevidde på hele eiendommen og nabo tomten rundt.

 

Hvis det er 3 etasjer så er det vel ikke så mange gjester som surfer samtidig.

W525Hsamt en par ekstra 9.3db antenner.

 

Da trenger du verken ekstra utstyr eller accesspoints stående rundt om kring.

Lenke til kommentar

Hvis det er 3 etasjer så er det vel ikke så mange gjester som surfer samtidig.

W525Hsamt en par ekstra 9.3db antenner.

Høyt antennegain på en rundstrålentenne er kun positivt i samme etasje som aksesspunktet. I de andre etasjene vil man få svakere forsterkning.

 

Dessuten er det slik at man må motta trådløssignalet fra klientene med lav effekt. Det er ingen aksesspunkter som er magiske.

 

pattern_277177.gif

Lenke til kommentar

Der er mye betongvegger, så jeg tror ikke det hadde fungert bare med en ekstra ruter. Det er jevnt over 30-40 brukere tilkoblet.

Men det fungerte å spre det utover flere kanaler.

Jeg trodde i utgangspunktet at jeg måtte kable alle AP'ene, men det viste seg å ikke være nødvendig.

Ettersom tre av AP'ene allerede var kablet, var det bare å spre kanalene på de og bruke WDS videre til de andre. Så nå fungerer det mye bedre.

Takker for innspillet Jan Skrotnes :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...