Gå til innhold

Oppsett til ny pc


Anbefalte innlegg

Sitter for tiden å ser på forskjellige komponenter til bygg av egen pc. Da dette er første gang jeg forsøker å sette sammen pc tenkte jeg å sjekke her for tips og eventuelle feil jeg gjør.

 

Planen er å sette sammen en pc som er kjapp, stillegående og "oppgraderingsvennlig".

 

Foreløpig er komponentene

 

1 x COOLERMASTER HAF X

1 x Corsair TX V2 850W PSU

1 x Intel® Core i7-960 Processor (Socket 1366 Core i7 960 3.2 GHz)

1 x Corsair H40 Hydro Series CPU Kjøler

2 x Croisair Vengance 4gb (2x4096 MB DDR3 1600 MHz CL9 Corsair)

1 x ASUS SABERTOOTH X58, Socket-1366

 

Har ett ATI 4890hd kort liggende hjemme som kan bli brukt til jeg finner et godt tilbud på grafikkort.

 

Utenom dette oppsettet ønsker jeg å kjøpe enn SSD disk.

 

Lurer også på hva et slik oppsett burde koste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sokkel 1366 er utdatert.

 

Baser deg heller på en i5 2500k/i7 2600k på sokkel 1155.

 

ASUS P8Z68-V Pro er et veldig bra hovedkort og ett av de som annbefales mest her på forumet. Det er bunn solid og tar alt av utfordringer du kaster på det i daglig bruk på strak arm, inkludert kraftig overklokking.

 

Bytt også kjøler til Noctua NH-D14, da denne er langt bedre og LANGT mer stillegående.

 

Minnet blir for høyt dersom du skal kombinere det med D-14, så bytt til eksempelvis Corsair XMS med tilsvarende specs, Kingston HyperX 1600MHz eller lignende. Det er veldig lite å tjene på dyrere minne. Forskjelden mellom 8GB til 400 og 1000kr er 1% i praktisk ytelse så det er overhodet ikke noe poeng i å kaste penger ut den veien.

 

Ellers er PSUen rimelig overkill for et slikt oppsett med mindre du har planer om 2x 7970 i Crossfire X eller lignende. 650w holder til alle single GPU oppsett i dag, med kraftig overklokking i bildet.

 

Eventuelt kan du jo vurdere å kjøpe en "bedre" PSU også. Den du har valgt er ikke dårlig, men en HX 750w eller lignende produserer "renere" strøm og spenninger til komponentene, har i seg selv lenger levetid og garanti (7år mot 3) og vil være nok for 95% av alle oppsett du kan tenke deg. 2x 7970 vil ikke være noe problem på en slik en.

 

Kabinettet hadde jeg også byttet.

Ikke fordi det er dårlig i seg selv (jeg har faktisk ikke peiling på hvor bra/dårlig det er) men det ser helt jævlig ut i mine øyne.

Er rimelig svak for Corsair sine kabinett selv. 500R, 600T, 650D er alle veldig gode. Dersom du har planer om custom vannkjøling så kan 700D eller 800D være en ide å se på også.

Lenke til kommentar

Takker for meget godt svar :)

 

Har sett nærmere på alt du sa og har komt fram til

 

1 x ASUS Corsair Obsidian Series 650D - ATX (CC650DW)

1 x Corsair HX750W

1 x Intel Core i5 I5-2500K 3.3 GHz

1 x ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 - Z68

 

Hadde videre noen spørsmål om Noctua NH-D14. Ser at det finnes to utgaver av denne, Noctua NH-D14 samt Noctua NH-D14 SE2011 for 20 kroner ekstra, vett du hva forskjellen mellom disse to er?

 

Lurer også på hva det vil si at minnet er for høyt :)

Lenke til kommentar

Takker for meget godt svar :)

 

Har sett nærmere på alt du sa og har komt fram til

 

1 x ASUS Corsair Obsidian Series 650D - ATX (CC650DW)

1 x Corsair HX750W

1 x Intel Core i5 I5-2500K 3.3 GHz

1 x ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 - Z68

 

Hadde videre noen spørsmål om Noctua NH-D14. Ser at det finnes to utgaver av denne, Noctua NH-D14 samt Noctua NH-D14 SE2011 for 20 kroner ekstra, vett du hva forskjellen mellom disse to er?

 

Lurer også på hva det vil si at minnet er for høyt :)

 

asus corsair finnes dessverre ikke, regner med du mener corsair :)

 

ellers mener jeg det der ser fint ut, strømforsyninga er fortsatt litt vel overkill, det sier jeg fordi den der er nok for 2 stk. av verdens kraftigste grafikkort + overklokk (det håper jeg sier noe)

 

SE2011 versjonen av NH-D14 er til sokkel LGA 2011, noe som er ment for workstations

Lenke til kommentar

Har kommet frem til et oppsett som ser slik ut

 

 

1 x Processor - 1 x Intel Core i5 2500K / 3.3 GHz - LGA1155 Socket

1 x Corsair Performance Pro Series - Solid state drive - 128 GB

1 x ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 - Bundkort - ATX - LGA1155 Socket

1 x Corsair Obsidian Series 650D - Miditower - ATX - ingen strømforsyning ( ATX )

1 x Corsair HX Series 750 Watt Modular Power Supply

1 x CPU Køler LGA1366/1156/775/AM3 (NOCTUA)

1 x Kingston HyperX Genesis XMP X2 Grey Series - Hukommelse

1 x HIS HD 4890 iCooler x4 1GB (256bit)(har fra før)

 

Eneste jeg er litt usikker på er hovedkortet, har funnet ASUS SABERTOOTH P67 B3 Revision - Bundkort - ATX - LGA1155 Socket til billigere penge og er litt nysgjerrig på hva forskjellen mellom disse to hovedkortene er.

Lenke til kommentar

Asrock har noen flere USB kontakter samt et hav av funksjoner av ukjent nyttighetsgrad, ASUS har 2 flere SATA kontaker.

 

Mitt inntrykk er at Asrock har dyttet innpå mye "stæsj" for å virke kule/tøffe eller noe annet, og gir meg en vemmelig smak i kjeften. Men, det er sagt uten at jeg kjenner til produktet.

 

Kortet fra ASUS er kjent, testet, og godt.

 

 

Du sa du fant et kort på tilbud, men linker til et kort som koster 500,- mer? Eller er tilbudet en annen plass enn Deal.no?

 

-Deluze

Lenke til kommentar

Har da endelig fått bestilt, og oppsettet ble til slutt

 

PSU: Corsair AX 750w

CPU kjøler: Noctua NH-D14

Prosessor: Intel Core i5 2500K 3.3 GHz

MB: Asrock Z68 Professional

SSD: Corsair Force series GT 120Gb

Kabinett: Corsair Obsidian series 650D

Ram: Corsair Vengance 1600MHz 2x4GB (low profile)

 

Ser meg fornøyd med dette :)

Endret av Towelrag
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Istedenfor å lage en ny tråd med nesten helt lik tittel, bumper jeg denne og spør et ganske likt spørsmål.

Jeg skal også kjøpe meg PC og har sett på komponenter, og har også funnet inspirasjon i denne tråden. Jeg sitter foreløpig med dette oppsettet: http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=eaceb5b8885e4c6a8df8062c93871a4d

 

Det jeg er mest usikker på er grafikkortet, jeg vil iallefall ha 2GB med minne og prisen på GPUen er makset på kortet jeg har i linken, det vil si ikke over 2800kr. Har dere noe ris eller ros om oppsettet ville jeg satt pris på det :)

Lenke til kommentar

Istedenfor å lage en ny tråd med nesten helt lik tittel, bumper jeg denne og spør et ganske likt spørsmål.

Jeg skal også kjøpe meg PC og har sett på komponenter, og har også funnet inspirasjon i denne tråden. Jeg sitter foreløpig med dette oppsettet: http://www.dustinhom...df8062c93871a4d

 

Det jeg er mest usikker på er grafikkortet, jeg vil iallefall ha 2GB med minne og prisen på GPUen er makset på kortet jeg har i linken, det vil si ikke over 2800kr. Har dere noe ris eller ros om oppsettet ville jeg satt pris på det :)

 

jeg ville endret til ett sapphire grafikkort da det er det eneste HD 7870 på lager, og jeg ville også holdt meg på avstand når det kommer til XFX sine kjøleløsninger

(http://www.dustinhome.no/sapphire-radeon-hd7870-oc-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/product/5010623146?intcmp=searchProvider_dacsa)

 

jeg ville også brukt noen få hundre kroner på en stabil SSD (http://www.dustinhome.no/intel-520-series-25-60gb-ssd-sata-600-mlc-25nm-bulk/product/5010610011?intcmp=searchProvider_dacsa)

 

og til siste ville jeg valgt ett optisk drev som er på lager (http://www.dustinhome.no/samsung-dvd%C2%B1r-rw-ram-dl-22x-sata-bulk-black/product/5010620607)

 

ellers ser det fint ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...