Gå til innhold

Felles gudshus for alle religioner?


vill panda

Anbefalte innlegg

Vi er wiccanere, shamaner, åsatroere,(...)

 

Tror ikke at dette er noe folk virkelig tror på... Tror det bare er en religiøs fetisj som folk driver med på fritiden fordi de ønsker å skille seg ut og være annerledes... =)

har ingen problemer med å tro at de tror på det, folk tror jo faktisk på gud også, eneste forskjellen er antallet folk som tror. Ellers er det ikke noe beviser for hverken det ene eller det andre :)

Vel, for å være ærlig... Dersom jeg hadde trodd på Gud (...) så hadde jeg ikke trodd på den kristen-jødiske guden... Jeg tror kanskje jeg hadde funnet mer "sannhet" i natur-religionene...

 

Jeg liker egentlig litt tanken på å samles ute i naturen, tenne bål og sosialiseres, "gjøre gamle hedenske skikker" etc.. =P

 

Hehe.. Litt røyk og litt trommer skaper jo egentlig bare en meget god stemning... =) Vel... Men slik jeg ser det, trenger man jo selvsagt ikke blande inn noen gud(er) da... =P

Nå er jo ikke meningen med å ha felles gudshus for alle religioner at folk skal endre sin tro.

Har man en såpass solid forankring i sin tro så er det ingen ting som kan endre på dette.

Her dreier det seg om å dele lokale, slik at de forskjellige trosretninger har sine egne dager og tider hvor de kan holde på med sitt Det er det saken dreier seg om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi er wiccanere, shamaner, åsatroere,(...)

 

Tror ikke at dette er noe folk virkelig tror på... Tror det bare er en religiøs fetisj som folk driver med på fritiden fordi de ønsker å skille seg ut og være annerledes... =)

har ingen problemer med å tro at de tror på det, folk tror jo faktisk på gud også, eneste forskjellen er antallet folk som tror. Ellers er det ikke noe beviser for hverken det ene eller det andre :)

Vel, for å være ærlig... Dersom jeg hadde trodd på Gud (...) så hadde jeg ikke trodd på den kristen-jødiske guden... Jeg tror kanskje jeg hadde funnet mer "sannhet" i natur-religionene...

 

Jeg liker egentlig litt tanken på å samles ute i naturen, tenne bål og sosialiseres, "gjøre gamle hedenske skikker" etc.. =P

 

Hehe.. Litt røyk og litt trommer skaper jo egentlig bare en meget god stemning... =) Vel... Men slik jeg ser det, trenger man jo selvsagt ikke blande inn noen gud(er) da... =P

Nå er jo ikke meningen med å ha felles gudshus for alle religioner at folk skal endre sin tro.

Har man en såpass solid forankring i sin tro så er det ingen ting som kan endre på dette.

Whatever floats your boat

 

Her dreier det seg om å dele lokale, slik at de forskjellige trosretninger har sine egne dager og tider hvor de kan holde på med sitt Det er det saken dreier seg om.

Vel. For meg er jo det ... ingen betydning. Jeg går jo ikke i noe gudshus eller tempel av noe slag. Det jeg vet er at synagoger, kirker og moskeer har sine egne typiske utseender.

 

En moské er annerledes i utseende enn ei kirke, og så videre. Det har nok ingen betydning for oss hedninger.. Men for de hardcore konservative troende, så har det veldig mye å si...

 

 

Det jeg uansett er uenig i, det er at VI som er likegyldige til, eller er motstandere av organisert overtro, skal måtte betale for andres organiserte overtro og deres spesielle arkitektoniske gudshus/templer - som i bunn og grunn, hovedsaklig ikke kan brukes til noe samfunnsnyttig som alle drar fordeler av.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

gårdsdagens reportasje av dagsrevyen i NRK 1 i går ble det en debatt mellom Abid Qayyum Raja og Knut Arild Hareide om hvorvidt det er riktig og slå sammen Bragernes Kirke i Drammen til et felles gudshus for alle religioner, Abid Raja støttet dette forslaget mens Hareide var i mot. Hva synes dere om dette?

 

Jeg ser for meg at kirketårnet gjøres om til en minaret. Og på korset øverst så sveises det fast en halvmåne og på korset armer kanskje feste en jødstjerne og en budda figur.

 

På loft etasjen i denne kirken kan jo bli bønnerom for muslimer.

For de øvrige religioner så er det mange store rom i kjelleren med forgreninger til andre rom under torvet, krematoriet og Bragernesåsen. et imponerende anlegg.

Noen som ønsker og utale seg? Driver NRK bare med tull og tøys og hva med Abid Raja?

 

Helt idiotisk!! Jeg liker kirker fordi det er så flott meg kristen pynt og den fine stemningen. Om andre religioner blir blandet inn blir det ikke "kirke stemning" lenger xP ikke at jeg pleier være mye i kirken men liker å stikke innom innimellom å bare føle stemningen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Turbonello: Tror ikke at dette er noe folk virkelig tror på... Tror det bare er en religiøs fetisj som folk driver med på fritiden fordi de ønsker å skille seg ut og være annerledes... =)

Det er provoserende for mange mennesker at du omtaler andres livssyn og religion slik. I motsetning til mange kristne som kun er med i statskirken fordi de ble registrert der ved fødselen og ikke mener noe med det, så har disse menenskene tatt et valg basert på hva de faktisk tror og mener, og flertallet har (vil jeg påstå) en vesentlig sterkere tro enn hva de fleste kristne har. Det du sier kan sammenlignes med å si at du ikke tror at folk er homofile, men at de velger å leve som homofile kun for å få oppmerksomhet. Du må gjerne mene det, for all del, men man bør vel være komet lenger nå.

Lenke til kommentar

Turbonello: Tror ikke at dette er noe folk virkelig tror på... Tror det bare er en religiøs fetisj som folk driver med på fritiden fordi de ønsker å skille seg ut og være annerledes... =)

Det er provoserende for mange mennesker at du omtaler andres livssyn og religion slik.

Nå var dette bare en fleip. Men hva som er provoserende for andre i denne sammenhengen det er jeg totalt likegyldig til... Det bryr jeg meg ikke om. Jo mer irritert og provosert det er for de enkelte, desto større overtro har de, og desto større motivasjon har jeg for å kritisere deres religion...

 

Og jeg velger å ytre meg på den måten jeg selv ønsker å ytre meg.

 

I motsetning til mange kristne som kun er med i statskirken fordi de ble registrert der ved fødselen og ikke mener noe med det, så har disse menenskene tatt et valg basert på hva de faktisk tror og mener, og flertallet har (vil jeg påstå) en vesentlig sterkere tro enn hva de fleste kristne har. Det du sier kan sammenlignes med å si at du ikke tror at folk er homofile,

Så absolutt ikke... Men la meg få understreke at det jeg skrev var humoristisk/ironisk ment, selv om det kanskje ikke så slik ut?

 

Alle vet at det finnes rare folk rundt om kring som tror på ting som majoriteten ikke tror på... Det sier seg selv at mange tror på disse religionene også.

 

men at de velger å leve som homofile kun for å få oppmerksomhet. Du må gjerne mene det, for all del, men man bør vel være komet lenger nå.

Jeg syntes du dro strikken litt for langt i det du begynner å sammenlikne natur-religioner med homofili, da homofili ikke har noe med hva man tror på, holdninger og liknende, men er noe som er medfødt, altså noe man ikke kan velge bort på en helt naturlig måte...

 

Det at folk ikke tror at homofili bare kan velges bort og slikt, er fordi disse personene er bifile, og "vet med seg selv" at man kan bare velge og vrake om man vil være homofil eller ei"... Så alle som sier at homofili er noe man kan velge, de er bifile! De kan ikke være heterofile i alle fall, fordi da hadde de visst meget godt at dette er umulig å velge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fint å få det oppklart. Jeg har venner og bekjente i mange religiøse og livssynsmessige leirer, fra de som er blandt 4-5 i norge til de som f.eks er buddhister og hinduister. Opplever mange problemstillinger og kulturkrasj rundt dette, f.eks hinduister som bruker swastika og har det tatovert som møter andre som tror de er nazister og banker dem opp. Det er generelt svært dårlig kunnskap om disse religionene og livssynene, mange tror de bare tenner bål og koser seg i sosialt samvær men det er svært dype røtter i bildet, for mange går det mange genereasjoner tilbake. Når man ofte har vurdert ulike livssyn og religioner og funnet noe man hører hjemme i bruker det i alle livets aspekter så forstår du sikkert at man reagerer nå noen kaller det en fetish.

 

Det som hadde vært mer logisk enn å samles i en kirke, hadde vel vært å tilby et sted i naturen til naturtilbederne slik de gjør i usa:

http://www.huffingtonpost.com/2010/02/01/air-force-academy-gives-p_n_444800.html

og lage et bygg for de som bare vil ha et stille sted eller en seremoni uten å fokusere på en spesiell religiøs elelr livsynsmessig retning, og så ha mindre bygg for den delen som trenger er vigslet bygg til å praktisere sin religion. Vi snakekr altså om tre ulike alternativer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...