Gå til innhold

Videregående i USA?


Nala

Anbefalte innlegg

Hei! Har tenkt litt på og ta første året på vgs i USA, mulig andre året? Syntes det virker veldig spennende! :) Lønner det seg? kan man forbedre karakterer etter man har vært i USA og komme tilbake til Norge? Er helt gjennomsnitt flink på skolen. Er det vanlig og gå alle årene i USA? 1,2 og 3? Får man studiekompetanse? slik at man kan søke alle høyskoler her i Norge? Håper noen kan gi meg litt veiledning! :)

 

 

 

Postet emne på riktig sted?

Endret av Nala
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vanlige er at man tar vg2 i utlandet. Hele vgs i utlandet er det ikke noe byrå som ordner - så det vil du isåfall måtte ordne helt selv, hvilket er en veldig lang prosess (både i USA - og i Norge etterpå hvis du skal ha det godkjent..) Hvis du kun skal ha vg2 funker det slik :

Da får du godkjent de fagene du skulle hatt i norge mot at du hadde noe liknende i usa, noen eksempler fra hvordan jeg gjorde det : sosialantropologi/sosialkunnskap = US government, Norsk + engelsk = english literature, 2 p matte = algebra 2.

 

Snakk med rådgiveren på skolen din så får du vite hva slags fag du må ta i usa for å få året godkjent, hva du må ta kommer ann på valgfagene du vil ha når du kommer tilbake. På vitnemålet blir det kun å stå godkjent, karakterene vil ikke komme med i snittet ditt, men du vil allikevell stille på lik linje med alle andre ved opptak til høyre utdanning.

 

Når det gjelder hvorvidt det lønner seg : jeg syns det gjorde at jeg slapp billig unna fag som tysk 2 og matte 2, + daukjedelig norsktimer. Fikk ha veldig spennende fag i USA som gjorde skoledagene morsomme, gode karakterer er det også svært lett å oppnå..

 

Språk, erfaringer, opplevelser og at det ser bra ut på CVen er gode momenter for å ta et utvekslingsår. Å studere i USA er nok det beste jeg noen gang har gjort så det anbefaler jeg absolutt! :)

Endret av leonthine
Lenke til kommentar

Det vanlige er at man tar vg2 i utlandet. Hele vgs i utlandet er det ikke noe byrå som ordner - så det vil du isåfall måtte ordne helt selv, hvilket er en veldig lang prosess (både i USA - og i Norge etterpå hvis du skal ha det godkjent..) Hvis du kun skal ha vg2 funker det slik :

Da får du godkjent de fagene du skulle hatt i norge mot at du hadde noe liknende i usa, noen eksempler fra hvordan jeg gjorde det : sosialantropologi/sosialkunnskap = US government, Norsk + engelsk = english literature, 2 p matte = algebra 2.

 

Snakk med rådgiveren på skolen din så får du vite hva slags fag du må ta i usa for å få året godkjent, hva du må ta kommer ann på valgfagene du vil ha når du kommer tilbake. På vitnemålet blir det kun å stå godkjent, karakterene vil ikke komme med i snittet ditt, men du vil allikevell stille på lik linje med alle andre ved opptak til høyre utdanning.

 

Når det gjelder hvorvidt det lønner seg : jeg syns det gjorde at jeg slapp billig unna fag som tysk 2 og matte 2, + daukjedelig norsktimer. Fikk ha veldig spennende fag i USA som gjorde skoledagene morsomme, gode karakterer er det også svært lett å oppnå..

 

Språk, erfaringer, opplevelser og at det ser bra ut på CVen er gode momenter for å ta et utvekslingsår. Å studere i USA er nok det beste jeg noen gang har gjort så det anbefaler jeg absolutt! :)

 

 

Tusen takk! Du ga meg mye nyttig info!:)

Lenke til kommentar

Veldig anbefalt, spesielt hvis du liker deg i utlandet. :)

 

Skulle jeg gjort det om igjen, så hadde jeg tatt hele VGS og ikke bare VG2 som utveksling. Men som de påpeker over, så er det ikke så lett å få det godkjent som VGS hvis du har hele utdannelsen din fra utlandet. Og så er det ganske mye dyrere også, da! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...