Gå til innhold

[Løst] Oppgradering av PC/Kjøp av ny


Anbefalte innlegg

Har for øyeblikket en PC som begynner å skrante litt.

 

Setup:

Asus P6T Deluxe, X58

Intel Core i7-920

Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB

3x2GB Crucial DDR3 BallistiX 1600MHz CL8

Northq Black Magic Flex 850W,Modular

Corsair 2.5" EXTREME SERIES 64GB SSD

3x WD Caviar Green 1TB SATA/300 32MB

 

Problemene jeg opplever med denne PC-en er at den veldig ofte henger i 1-2 sekunder under spilling. Dette gjelder WoW, Crysis og BF. Spesielt i WoW er det ved åpning av kart, auksjonshuset etc, også når addons ikke er lastet.

Har satt innstillinger i spillene på det nest laveste nivået.

Er heller ikke lenge siden jeg formaterte alle diskene.

 

Kjører Win7 på SSD-disken, mens alt annet, spill, filmer etc. blir kjørt fra WD diskene.

 

Hva tror dere forårsaker disse små freezene som jeg opplever?

 

Uansett, ved en eventuell oppgradering, ville det vært en idé og tatt vare på prosessoren og oppgradert hovedkort, minne og skjermkort?

Eller ville dere byttet alt sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Frozone

 

Det er vanskelig å finne ut årsaken av problemet,men det kan være diverse spyware,virus eller andre ulumskheter som forårsaker problemet. En oppdatering av drivere over hele linja kan også anbefales hvis dette ikke er gjort før.

 

Hvis du bestemmer deg for å oppgradere vil jeg anbefale deg å bytte ut alt utenom harddiskene dine og strømsforsyning.Hvis du har noen flere spørsmål er det bare å spørre:). Socket 1155 er forøvrig min anbefaling for deg.

 

Lykke til!

Endret av Rakett1
Lenke til kommentar

Heisann.

 

 

For det første:

Du trenger ikke å oppgradere noe annet en skjermkortet ditt.

Anbefaler deg å oppgradere dette til AMD HD7970 (viss du har penger til det)

 

 

Problemet ditt?

Jeg trur at det kan være green diskene dine, green disker er et rent hel.... å ha spill og sånt på.

 

Viss du har plass på SSDen, prøv å legg inn et av spilla dine på den å se da.

 

Kan jo også være driverproblemer til skjermkortet ditt da dette er jo et 2 kjernes skjermkort som kjører crossfire, å som alle vet så gir jo SLI og Crossfire problemer.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Takk for raske svar, setter pris på det :)

 

Har sett, les siklet, på AMD Radeon HD7970 siden det ble annonsert.

Men har også vurdert Radeon HD7950, sett i lys av prisforskjellene mellon 7950 og 7970 så er dette egentlig ikke noen vurderingssak.

Er det noen spesiell produsent av Radeon HD7970 som er mer anbefalt enn andre, sett i sammenheng med oppsettet jeg har fra før?

Asus er vel ikke helt ute å sykler vil jeg tro?

 

Har også lest at de WD diskene er noen spetakkeldisker, men det som er litt rart er at dette problemet først har dukket opp nå i de 3-4 siste mnd. Hatt diskene i 1,5 år.

Skal få sjekket dette, så snart jeg får meg hjem fra jobb.

Lenke til kommentar

Green disken kan plutselig bare begynne å tulle med deg, uansett om du har hatt dem 1 dag eller 1 år og 2. Men plutselig så lager dem krøll for deg.

 

 

Men legg et av spilla dine inn på SSDen og prøv der i fra.

 

 

 

Ang spørsmål om skjermkort og produsent.

 

Du kan vente en liten stund, for da kommer MSI og ASUS ut med sine kjølere på korta ;)

Å du går vel for HD7970 da det er så liten prisforskjell ned til 7950.

 

Asus sitt står som ubekreftet på komplett.no til 14 februar :)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=742804

Husk, dette tar hele 3 slotter, så viss du synes dette er mye, går du for MSI sitt når det kommer ut :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Du har vel ikke overklokket CPUen eller GPUen betydelig? Ustabile overklokkinger gir ofte freezing, men vet ikke om det bare varer i et par sekunder. Som andre her sier ville jeg testet med spill lagret på en ikke-green-disk/SSD.

 

Angående HD7950/7970 vil jeg helt klart anbefale sistnevnte. HD7950 er overpriset kraftig for øyeblikket, og det lille prishoppet opp til HD7970 vil gi deg betydelig mer ytelse for penga. ASUS, MSI og GigaByte er produsentene jeg setter min tillit til. ASUS kommer snart med sin DCII-løsning som gir bra kjøling og overklokkingsmuligheter. MSI kommer også med en veldig bra modell med Twin Frozr, og den bruker bare 2 PCI-slotter. GigaBytes WindForce-modell med tre vifter gjør det også godt i tester. Jeg vil anbefale deg å styre unna referansekortene med standardkjøler, disse støyer mye og koster omtrent like mye (for tiden).

Lenke til kommentar

Da har jeg slått fast at det er WD diskene mine som er håpløse.

 

Blir å opprette ordre hos komplett så snart anledningen byr seg.

Nytt skjermkort, såklart HD7970.

Ny SSD disk

Litt mer RAM

 

Avventer å ser hva de forskjellige produsentene kommer ut på markedet med og hvilke priser som blir før jeg tar den endelige beslutningen.

 

Takk for alle gode tips! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...