Gå til innhold

Jobb for 16 åring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

kunn seriøse svar , klarer fint å google det selv ...

 

Avløser er tingen. Ellers er det mange som får jobb på lokale butikker som Mega, Rimi etc. 2 av mine klassekamerater jobber på Mega, resten er avløsere. (Vi er 16.)

 

bor i Trondheim by , så tror ikke avløser er beste jobben , men butikker høres bra ut : )

søkt allerede på coop obs lade , å de skulle ta kontakt vist de fikk noen ledige stillinger

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med telefonsalg (televita)

Er det dårlig lønn på telefonsalg

vet at de tar inn 16åringer og har deltidsjobber fra 17:00-22:00

Har hatt flere telefonsalg jobber.

 

Noen betalte 80kr salget (her tjener man ikke nok til å mate seg selv en gang)

Mens andre fort betaler 30-50 tusen hver måned.

 

I og med at du er 16, og har null erfaring i jobbmarkedet, må du nesten belage deg på en jobb som gir lite tilbake. Men husk at dette vil gi deg noen poeng på CVen når du søker om en mer seriøs jobb i neste omgang.

Lenke til kommentar

Tok min første jobb som 17 åring, jeg tjente kr 80 per salg. Når jeg ble 18, tok jeg meg jobb i et mer seriøst salgsfirma, hvor jeg hadde en fastlønn på 25k + 1250kr provisjon/salget.

 

Kan forklare at salgserfaringen, og opplevelsen av det første firma, la grunnmuren for min suksess i mitt neste firma.

 

PS: ikke la deg lure av Norskregistrerte utenlandske foretak uten fortjeneste, det har flere ganger hendt at folk tar seg jobb her, får løfter om fast jobb og stilling med god lønn, mens man sannsynligvis aldri får utbetalt et øre.

 

Det er vanskelig å saksøke et NUF, derfor, sørg helst for å få deg jobb i et aksjeselskap.

Lenke til kommentar

Fikk jobb i Posten Norge AS som 15 åring, og jobber der fortsatt.

 

Du kan sende inn en annonse ved sommertider/juletider, fordi det er da de trenger folk pga. ferier og høy produksjon rundt juletidene. Sjekk også nettsiden, der de legger ut jobbannonser. Jeg tjener 157 kr timer, og sorterer post. Det finnes mange forskjellige gjøremål i Posten, så det kan variere fra databruk til fysisk arbeid.

Endret av Eksboks
Lenke til kommentar

Fikk jobb i Posten Norge AS som 15 åring, og jobber der fortsatt.

 

Du kan sende inn en annonse ved sommertider/juletider, fordi det er da de trenger folk pga. ferier og høy produksjon rundt juletidene. Sjekk også nettsiden, der de legger ut jobbannonser. Jeg tjener 157 kr timer, og sorterer post. Det finnes mange forskjellige gjøremål i Posten, så det kan variere fra databruk til fysisk arbeid.

 

 

Hvor mye tjente du da du begynte på jobben ?

høres ut som en bra jobb da

Lenke til kommentar

Fikk jobb i Posten Norge AS som 15 åring, og jobber der fortsatt.

 

Du kan sende inn en annonse ved sommertider/juletider, fordi det er da de trenger folk pga. ferier og høy produksjon rundt juletidene. Sjekk også nettsiden, der de legger ut jobbannonser. Jeg tjener 157 kr timer, og sorterer post. Det finnes mange forskjellige gjøremål i Posten, så det kan variere fra databruk til fysisk arbeid.

 

 

Hvor mye tjente du da du begynte på jobben ?

høres ut som en bra jobb da

150 kr timen, har gått opp 7 kr siden jeg startet.

Lenke til kommentar

Jeg som bare er 14 år har fått jobbtilbud på meny som jeg har jobbet på i jobbuka, kan prøve å søke noe lignende selv? :)

http://www.ung.no/arbeid/38_Aldersgrenser_-_jobb.html

 

 

 

 

13 år

Når du har fylt 13, kan du ta lett arbeid med for eksempel budtjeneste (f eks avisbud), rydde- og pakkearbeid eller arbeid med tørrfisk.

 

Hvis du er mellom 13 og 15 – eller skolepliktig

- skal du ha fri mellom klokken 20 og kl. 06

- ha en sammenhengende hvileperiode på minst 14 timer

- arbeidstid (i tillegg til skole) skal ikke vare over 2 timer om dagen og 12 timer i uken.

- på skolefrie dager kan arbeidstiden være opp til 7 timer.

- hvis arbeidet er opplæring i regi av skolen – må arbeidstid og skoletid til sammen ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.

 

15 år

Har du fylt 15 år kan du ta arbeid som ikke er til skade for helsa di, eller hindrer deg i skolegangen. Du kan for eksempel arbeide

- på kontor

- i bibliotek

- i butikk

- på restauranter, pensjonater og liknende

- i parker, gravlunder etc

 

Arbeidstid for personer som er mellom 15-18 og ikke er skolepliktige, skal ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.

- Det skal være arbeidsfri mellom kl. 23 og kl 06.

- Sammenhengende hvileperiode på minst 12 timer.

- Overtid og nattarbeid er ikke tillatt.

 

18 år

Når du har fylt 18, regnes du som voksen og kan ta alle slags jobber, men du må være fylt 20 for å ha lov til å selge brennevin.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg som bare er 14 år har fått jobbtilbud på meny som jeg har jobbet på i jobbuka, kan prøve å søke noe lignende selv? :)

 

Har sendt til meny lade : ) de har lagret cven men ingen ledige stillinger ledig nå, sendt til flere butikker så får så : ))

Endret av Petterboy95
Lenke til kommentar

Jeg som bare er 14 år har fått jobbtilbud på meny som jeg har jobbet på i jobbuka, kan prøve å søke noe lignende selv? :)

http://www.ung.no/arbeid/38_Aldersgrenser_-_jobb.html

 

 

 

 

13 år

Når du har fylt 13, kan du ta lett arbeid med for eksempel budtjeneste (f eks avisbud), rydde- og pakkearbeid eller arbeid med tørrfisk.

 

Hvis du er mellom 13 og 15 – eller skolepliktig

- skal du ha fri mellom klokken 20 og kl. 06

- ha en sammenhengende hvileperiode på minst 14 timer

- arbeidstid (i tillegg til skole) skal ikke vare over 2 timer om dagen og 12 timer i uken.

- på skolefrie dager kan arbeidstiden være opp til 7 timer.

- hvis arbeidet er opplæring i regi av skolen – må arbeidstid og skoletid til sammen ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.

 

15 år

Har du fylt 15 år kan du ta arbeid som ikke er til skade for helsa di, eller hindrer deg i skolegangen. Du kan for eksempel arbeide

- på kontor

- i bibliotek

- i butikk

- på restauranter, pensjonater og liknende

- i parker, gravlunder etc

 

Arbeidstid for personer som er mellom 15-18 og ikke er skolepliktige, skal ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.

- Det skal være arbeidsfri mellom kl. 23 og kl 06.

- Sammenhengende hvileperiode på minst 12 timer.

- Overtid og nattarbeid er ikke tillatt.

 

18 år

Når du har fylt 18, regnes du som voksen og kan ta alle slags jobber, men du må være fylt 20 for å ha lov til å selge brennevin.

 

 

 

 

Lurt å vente til vgs med jobb , konsentrer dæ om skolen istedet , har itj leks på vg1 vi så funke bra : ))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...