Gå til innhold

Jeg er en god nabo! Jeg vil ha mer skatt!


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Jeg mener det største problemet er alle trygde snylterene. De som har blitt uføretrygdet på feil grunnlag. De som sitter hjemme og ikke gidder å jobbe.

 

Og de som syter over for høy skatt har bare seg selv å takke.

Det er litt rart det der, det er de "lavtstående" i samfunnet som syter over den høye skatten og at de betaler alt for mye.

 

Og dere som prater om å ta av oljepengene, har dere noe kunnskap rundt det i det heletatt?

Det er veldig lett for folk uten kunnskap å si " ja,men er det ikke bare å gjøre sånn da?".

Greit nok at det fortsatt er store olje ressurser igjen som vi kan hente opp, men hva med den dagen det ikke er mer og vi har brukt opp alle oljepengene fordi det er noen latsabber som sitter hjemme og ikke gidder å dra seg ut døra for å finne en jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og dere som prater om å ta av oljepengene, har dere noe kunnskap rundt det i det heletatt?

Det er veldig lett for folk uten kunnskap å si " ja,men er det ikke bare å gjøre sånn da?".

Greit nok at det fortsatt er store olje ressurser igjen som vi kan hente opp, men hva med den dagen det ikke er mer og vi har brukt opp alle oljepengene fordi det er noen latsabber som sitter hjemme og ikke gidder å dra seg ut døra for å finne en jobb.

Hva snakker du om? - Dersom vi bruker oljepengene på å investere i sykehus, og infrastruktur; evt. sosiale goder, vil vi jo kunne senke skatten; og dermed øke lysten til å arbeide.

 

Trygden er for høy, det er jeg derimot ikke uenig i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg er en fiks Ide. Ta over verdens største selskaper med oljepengene og så kan staten leve på overskuddet fra inntektene hvert år. Så den dagen vi går tom for olje er fremmtiden likevel ganske sikret. Nå tror jeg det vil ta noen hundre år før vi går tom for olje. Det er ganske ufattelige mangder av dette stoffet i verden. Milliarder av år med bionedbrytning. Kunstig olje kan også lages ved å blande hydrogen og kull.

 

Å vent. Oljefondet er faktisk fordelt over 3000 selskaper i verden :p Problemet er kanskje at vi bare bruker 4% av det årlige utbyttet.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Synes å ha lest at oljefondet er investert i 7000 selskaper verden over jeg?

Men dette er jo snakk om aksjer som ikke er en sikker måte å oppbevare penger på.

 

Og greit at det fortsatt er mange ressurser der nede, men hva om noe skulle skje slik at vi ikke for hentet de ut?

 

Slik som idiotene i Saudi-Arabia som lyver på seg store ressurser som de kunne fått ut hadde de bare hatt gjevn produksjon.

 

Jeg sier bare at mye kan skje og at vi kan la pengene være:)

Lenke til kommentar

NBIM som forvalter oljepengene i statens pensjonsfond utland har 60% i aksjer, 35-40% i obligasjoner og 5% i eiendom.

 

Hva syns du ville være en bedre måte å forvalte pengene på da? Hvis man sprer risikoen på en slik måte så tar man i stor grad del i den globale veksten.

 

Hvis vi derimot hadde latt pengene stå i et hvelv, så hadde de tapt kjøpekraften sin, og vi hadde i realiteten tapt penger.

 

EDIT: Fjernet quote.

Endret av Arne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NBIM som forvalter oljepengene i statens pensjonsfond utland har 60% i aksjer, 35-40% i obligasjoner og 5% i eiendom.

 

Hva syns du ville være en bedre måte å forvalte pengene på da? Hvis man sprer risikoen på en slik måte så tar man i stor grad del i den globale veksten.

 

Hvis vi derimot hadde latt pengene stå i et hvelv, så hadde de tapt kjøpekraften sin, og vi hadde i realiteten tapt penger.

 

EDIT: Fjernet quote.

 

Dette. Har irritert meg mange ganger over folk som mener NBIM gambler med oljepengene. Jeg har full tillitt til de som forvalter nasjonalskatten vår.

Lenke til kommentar

Ja, jeg syns pengene blir forvaltet tilfredsstillende også. Mange klager over andelen i trygge obligasjoner med lav rente, men dette er vel en måte å spre risikoen på.

 

Spesielt irriterende blir det når kjendiser går ut og klager på det bare for å få god PR i Dagens Næringsliv (les: Stray Spetalen)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Staten kunne jo kjøpt hele Coca-Cola Company. Garantert solid bedrift.  Tror ikke cola er avleggs selv om 1000 år. 

 

PS! Jeg er litt i det spøkefulle hjørnet i dag. 

 

 

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

La oljepengene bli forvaltet slik de blir i dag og få latsabbene ut i jobb så de kan gi litt tilbake til resten av samfunnet!

Godt sagt. Men jeg mener det hadde ikke vært noe mer farlig å bruke 10% av årlig oljeinntekt enn bare 4%. Kunne eleminert mange samfunnsmessige problemer.

 

Ellers synes jeg arbeid bør oppføres i grunnloven som en æresplikt. (For de som kan jobbe)

 

Det kommer det nemlig til å være et ett høyt utviklet samfunn om kanskje 1000 år og disiplin må inn i skolen igjen.

 

Det er for dumt at man må helt inn i militæret for å lære disiplin.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Vi setter hvert år av 4% av oljefondet fordi dette er fondets forventede realavkastningavkastning. Hvis vi bruker 10% vil vi sannsynligvis (avhengig av avkastning fra fondet) bruke av fondet, istedenfor å bygge det opp. Da mister vi hele oppgaven fondet har, nemlig å være et nasjonalt pensjonsfond.

Lenke til kommentar

et fond igjen som ikke er stort nok til å dekke pensjonsutgifter når vår generasjon er kommet opp til pensjonsalderen.

Nei skal bli spennede å se hva som skjer den dagen olja tar slutt og fondet er det eneste som er igjen med en offentlig sektor som er så stor som den er, og kan nok være enig i det notelitten sa at mer skatt på de rike så jager vi dem vel etterhvert ut av landet så hvem skal da investere i landet hvis det skjer.

 

 

Egentlig når det kommer til pensjons sparing så mener jeg at vi skulle hatt samme system som i usa, pensjons planer det du kan spare opptil 15% av inntekten din før skatt inn i en pensjons plan der du da velger hva du vil investere det i og så er det sånn at arbeidsgiveren kanskje matcher det du skyter inn i pensjonsplanen for å oppfordre til sparingen.

 

 

Ved det så blir det ikke så enormt stort behov for "pensjonsfondet" så de kan få fingern ut av ræva og investere i infrastruktur, i forskning av et alternativ olje sånn at teknologien vår ikke dør ut med den vanlige olja, i ren energi (vårt land ligger jo perfekt til for å bli store på den fronten) samtidig med så mye fjell som vi har så er vi jo perfekte til å kunne bygge ut server parker både fra vår side og utenlandske aktører, men regjeringen har jo vært "veldig flink" en gang allerede: http://www.hardware.no/artikler/---naa_maa_norske_politikere_vaakne/103305

 

Og det som nok blir veldig viktig i fremtiden forsvar, når oljeproduksjonen starter globalt sett å minke en gang uten et alternativ til det så ser jeg for meg at land kommer til å bli desperate og gå til kamp for å få kontroll over de siste reservene.

Lenke til kommentar

Ja, litt sånn som USA tok Irak, og nå snart Iran. Er litt olje der. Veldig greit å få kontroll på Libya også.

 

Ikke så farlig med Nord-Korea, ikke noe olje der vettu!

 

Irak:

 

Olje + "Har" masseødeleggelsesvåpen = Invasjon og takeover

 

Libya:

 

Olje + drap og tyrrani mot folket = Invasjon

 

 

Nord-Korea:

 

Ingen olje + Masseødeleggelsesvåpen + drap og tyrrani mot folket = Meh...

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...