Gå til innhold

Intel i7-2600K - Helt ny, temperatur på 98 grader!


Fakeor

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som tittelen sier har jeg nettopp kjøpt meg deler til en helt ny PC. Monterte alt uten problemer. Eneste tingen jeg fikk klundra til er at jeg klarte å dra bort en bitteliten del av kjølepastaen med fingeren da jeg skulle feste vifta. Bør ikke si noe det?

 

Uansett. Installerte Windows 7, og alt gikk raskt og fint. Etter å ha installert programmer og spill, sjekka jeg temperaturen på CPU, og den var farlig høy. Lå mellom 90-98 grader på alle kjernene. Skrudde av så fort jeg la merke til for å la den kjøle seg ned.

 

Stockvifta har jeg hørt ikke er så god, men bør være mer enn god nok til å starte med. Den er festa riktig, går ikke an å flytte på den. PC'n finner den, og den har en RPM over 2k.

 

Noen som har opplevd lignende, eller kan hjelpe med problemet? Redd for at CPU'en ryker første dag etter at jeg fikk den...

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel stock kjøler?

Sjekk festingen av denne og bestill en ny med fjærbelastede skruer og bakplate og gjør jobben skikkelig.

Stock kjøleren er ikke grei å montere korrekt, og kan falle av etter en viss tid, i tillegg kan du kun ta den av og på ett visst antall ganger før klippsene er ødelagt.

 

Når du har anskaffet en skikkelig kjøler så burde du skrive en lapp med "Mission Failed!", putte denne i samme eska som kjøleren som du så sender til Intel.

Ja, kjøleren er så elendig.

 

Og for å roe deg, du klarer ikke å steke en moderne CPU, selv om du kjører den uten kjøler.

For langtidslevetid er det ikke bra, men den vil ikke dø første dagen.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

CPUen skal i utgangspunktet egentlig ikke ryke selv ved kjøleproblemer, da det er innebygd sikring mot høy temperatur, dvs. den skrur seg av hvis det blir for høyt. Når det gjelder selve problemet så kan du nesten ta utgangspunkt i at det er pga. kjølepastaen. Enten har du for mye eller for lite, slik at det er for tykt eller dekker for lite (og blir dårlig tilkobling mellom prosessor og kjøleblokk).

 

Start på nytt med kjølepastaen og prøv igjen, enkelt og greit. Er ganske enkelt å fjerne pastaen om du har f. eks noe kaffefilter og rødsprit liggende. Dryptt litt rødsprit på kaffefilteret og tørk det av (ta ut prosessoren først). Du kan også skrape av mesteparten først med et bankkort el.l.

 

Kjøleren er dårlig, men absolutt ikke så dårlig.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...