Gå til innhold

Hvilke jobber kan 15-åringer få?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Tja, det er vel strengt tatt ikke helt bra at du får deg en heltidsjobb med kveldskift ved siden av skolen, det vil garantert gå ut over enten prestasjonene dine på skolen, jobben eller begge delene og dette vil en potensiell arbeidsgiver vurdere. Satt sammen med din unge alder er du vel ikke en rykende kandidat i arbeidsmarkedet akkurat.

 

Når det er sagt er det jo ikke noe i veien for at du kan ta på deg en deltidsjobb som avisbud f.eks. Kanskje noen kveldsvakter på bensinstasjonen eller dagligvarebutikken også kunne være aktuelt?

 

Ditt beste alternativ er jo å gå rundt og spørre om det er noen som har behov for en arbeidslysten ung kar. Vær hyggelig og utadvendt, førsteinntrykket spiller en avgjørende rolle.

Lenke til kommentar

Tja, det er vel strengt tatt ikke helt bra at du får deg en heltidsjobb med kveldskift ved siden av skolen, det vil garantert gå ut over enten prestasjonene dine på skolen, jobben eller begge delene og dette vil en potensiell arbeidsgiver vurdere. Satt sammen med din unge alder er du vel ikke en rykende kandidat i arbeidsmarkedet akkurat.

 

Når det er sagt er det jo ikke noe i veien for at du kan ta på deg en deltidsjobb som avisbud f.eks. Kanskje noen kveldsvakter på bensinstasjonen eller dagligvarebutikken også kunne være aktuelt?

 

Ditt beste alternativ er jo å gå rundt og spørre om det er noen som har behov for en arbeidslysten ung kar. Vær hyggelig og utadvendt, førsteinntrykket spiller en avgjørende rolle.

 

Takk for svaret.

Tror ikke jeg kan jobbe på bensinstasjon eller butikk når jeg er 15, da det er 18-års grense pga. salg av alkohol og rusmidler?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Takk for svaret. Tror ikke jeg kan jobbe på bensinstasjon eller butikk når jeg er 15, da det er 18-års grense pga. salg av alkohol og rusmidler?

 

Det er som alt annet her i livet situasjonsbetont. Du kan ikke få en jobb bak kassen, det stemmer. Men for å ta et RL eksempel så vet jeg om i alle fall en bensinstasjon i mitt nærområde som også tar seg av dekkskift o.l for kundene. Det er en type jobb som du kunne ta på deg kanskje noen timer på kveldstid og vil frigjøre den tiden en kvalifisert person ville brukt slik at igjen han kan stå bak kassen.

 

Samme med butikk, butikker trenger noen til å foreta vask, vareopptelling og generell sjauing så du vet aldri.

 

Det kan kanskje være noen bedrifter der du bor som også driver med bilvask o.l? Ta deg en tur ned på NAV også, de har gjerne stillingutlysninger som du kanskje ikke finner på finn.no i ditt nærområde.

Lenke til kommentar
Takk for svaret.

Tror ikke jeg kan jobbe på bensinstasjon eller butikk når jeg er 15, da det er 18-års grense pga. salg av alkohol og rusmidler?

 

Du kan fint jobbe i en butikk som 15-åring, men du kan ikke sitte i kassen. Arbeidsoppgavene dine vil heller bli rydding av hyller, kundeveiledning, rengjøring, salg av ferskvarer og lignende :)

Lenke til kommentar

Tja, det er vel strengt tatt ikke helt bra at du får deg en heltidsjobb med kveldskift ved siden av skolen, det vil garantert gå ut over enten prestasjonene dine på skolen, jobben eller begge delene og dette vil en potensiell arbeidsgiver vurdere. Satt sammen med din unge alder er du vel ikke en rykende kandidat i arbeidsmarkedet akkurat.

 

Skole regnes som et 100% yrke, men man kan lett holde på som 125-150%. Dette vil faktisk telle positivt senere når en arbeidsgiver ser på cv'n og ser at man klarer å gjøre flere ting på engang. En annen ting som er positivt å ha på cv'n er arbeidserfaring. Senere vil skrillex ha et kjempeforsprang på sine gjevnaldrernde når han skal søke jobb!

 

Men det er selvfølgelig viktig å fullføre skolen!

Lenke til kommentar
Takk for svaret.

Tror ikke jeg kan jobbe på bensinstasjon eller butikk når jeg er 15, da det er 18-års grense pga. salg av alkohol og rusmidler?

 

Du kan fint jobbe i en butikk som 15-åring, men du kan ikke sitte i kassen. Arbeidsoppgavene dine vil heller bli rydding av hyller, kundeveiledning, rengjøring, salg av ferskvarer og lignende :)

 

Ja, det tenkte jeg ikke på. Det høres ut som noe jeg kunne trives med :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Tja, det er vel strengt tatt ikke helt bra at du får deg en heltidsjobb med kveldskift ved siden av skolen, det vil garantert gå ut over enten prestasjonene dine på skolen, jobben eller begge delene og dette vil en potensiell arbeidsgiver vurdere. Satt sammen med din unge alder er du vel ikke en rykende kandidat i arbeidsmarkedet akkurat.

 

Skole regnes som et 100% yrke, men man kan lett holde på som 125-150%. Dette vil faktisk telle positivt senere når en arbeidsgiver ser på cv'n og ser at man klarer å gjøre flere ting på engang. En annen ting som er positivt å ha på cv'n er arbeidserfaring. Senere vil skrillex ha et kjempeforsprang på sine gjevnaldrernde når han skal søke jobb!

 

Men det er selvfølgelig viktig å fullføre skolen!

 

Jeg har ikke påstått noe annet ....

Lenke til kommentar

Tja, det er vel strengt tatt ikke helt bra at du får deg en heltidsjobb med kveldskift ved siden av skolen, det vil garantert gå ut over enten prestasjonene dine på skolen, jobben eller begge delene og dette vil en potensiell arbeidsgiver vurdere. Satt sammen med din unge alder er du vel ikke en rykende kandidat i arbeidsmarkedet akkurat.

 

Skole regnes som et 100% yrke, men man kan lett holde på som 125-150%. Dette vil faktisk telle positivt senere når en arbeidsgiver ser på cv'n og ser at man klarer å gjøre flere ting på engang. En annen ting som er positivt å ha på cv'n er arbeidserfaring. Senere vil skrillex ha et kjempeforsprang på sine gjevnaldrernde når han skal søke jobb!

 

Men det er selvfølgelig viktig å fullføre skolen!

 

 

Jeg har ikke påstått noe annet ....

Ei heller jei! Var ment som en oppfølging av det du skrev.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...