Gå til innhold

Hjelp til bruk av formler i excel


AuroraG

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slike at jeg har fått en skole oppgave som skal gjøres i EXCEL.

Jeg startet med godt mot og tenkte at dette skal bli enkelt ja. Har jo fått forslag til utseende på det ferdige regnearket og det hele.

Men så har det seg slik at jeg kun har brukt EXCEL en gang før i hele mitt liv og det er 6-7 år siden.

Jeg har det meste av formler osv. men jeg vet da søren hvor i svarte jeg skal skrive de inn!

jeg ser at det er en sånn formel linje men har prøvd å skrive der og jeg har prøvd å skrive inn i den cellen jeg vil at svaret skal komme, men det kommer bare påå "navn?" eller noe sånn.

 

Er det noen der ute som kan hjelpe meg?

Og dere skjønner sikkert allerede at jeg er håpløs når det gjelder data, men gjør et forsøk så skal jeg høre godt etter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha inn en formel i en celle, må du alltid starte med =

Altså hvis du skal legge sammen tallene i celle A1 og A2, så blir dette formelen du legger i en celle =A1+A2

 

Skal du legge sammen resultatet fra celle A1 med et fast tall så blir det da =A1+5

Lenke til kommentar

oppgaven går ut på å lage en modell som kan brukes til å vurdere lønnsomheten i et utvidelses prosjekt.

 

så er det satt opp slik:

 

INNDATA

 

Finnansutgifter

Lånebeløp 25ooooo (B5)

Nedbetalingstid 8 (B6)

Rentefot 3% (B7)

Antall inbetalinger pr 12 (B8)

 

Annuitetsbeløp kr -29,323.93

 

Og da setter jeg opp regnestykket slik : =ANNUITET(B7/B8;B6*B8;B5)

Lenke til kommentar

[jeg fikk det til uten hjelp av dere gjøkhoder :D

Dette er ikke veldig hyggelig lesning for oss som har forsøkt å hjelpe deg. Ikke deler du løsningen heller.

 

 

Problemet lå i at den annuitets formelen ikke ligger inne på excell..

Så jeg måtte bruke "=avdrag " og trykke inn det samme som jeg ville gjort ved annuitets formelen:) Det var ikke værre :)

Men det tok sin tid før jeg skjønte det da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...