MathildeTK Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 God kveld. Jeg har en oppgave på skolen om å skrive litt om noen av ordtrykkene som er i Askeladden som kappåt med trollet. Jeg lurer på det vil si å "breste"? Linjen lyder sånn her: Askeladden ba om å få rikelig med niste med seg. Moren hadde ingen sul, og så hengte hun på gryta for å BRESTE litt til ham. Lurer også på hva Sul er. er det mat ?
MathildeTK Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Skrevet 26. januar 2012 Er det noen som vet hva SUL er så hadde det og vært greit å vite.
Isbilen Skrevet 26. januar 2012 Skrevet 26. januar 2012 (endret) Jeg har aldri hørt noen av uttrykkene, men nettordboka er kjekk. breste v1 (norr bresta 'få til å briste; smelle med noe') 1 lage el. få brist i b- et ribbein 2 få melk til å oste seg (ved å varme den opp) sul -et (norr sufl) 1 (sur)melk til grøt el. brød 2 fet, kraftig mat (som spises til suppe, grøt, brød o l) http://nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi Endret 26. januar 2012 av Isbilen
MathildeTK Skrevet 26. januar 2012 Forfatter Skrevet 26. januar 2012 Takk skal du ha, noen flere som har noe å bidra med ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå