Gå til innhold

Maks antall fag på vitnemål


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et fullført vitnemål, men trenger to fag til jeg ikke har hatt tidligere for å komme inn på den høyere utdanningen jeg ønsker. Jeg har lett rundt, men finner ikke svar på om man er nødt til å bytte ut gamle fag med de nye man tar, altså ; Så lenge jeg har et fullført vitnemål fra før, kan jeg da pøse på med så mange fag jeg vil i ettertid? Eller må jeg bytte dem ut med fagene jeg har hatt tidligere?

 

 

Et siste sprs : kan man bytte ut gamle fag fra vitnemålet fra f.eks VG1, med nye fag fra VG3 så lenge man fortsatt har de fagene som utgjør timene som kreves for å få studiekompetanse i enten

realfag eller samfunnsfag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, man må ikke bytte ut gamle fag for å sette inn nye fag på vitnemålet.

 

Ja, du kan hive inn så mange fag du vil inn på vitnemålet ditt - så lenge disse ikke overlapper hverandre. Du kan f.eks. ikke ha både Matematikk 1P og Matematikk 1T på vitnemålet ditt.

 

Ingen fag fra VG1 kan byttes ut - bortsett fra Matematikk 1T til Matematikk 1P og omvendt i tillegg til språk. Alle fagene ellers er fellesfag.

 

Når det kommer til programfag så må HVERT FALL to av disse gå over to år og være innenfor samme programområde (samfunnsfag eller realfag).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du kan ta så mange programfag du vil som privatist. Du kan forbedre hvilke som helst avgangsfag og programfag som du vil. Ulempen med å gjøre dette er at du må gjøre dette mens du går på videregående ellers mister du ditt førstegangsvitnemål, og havner i ordinærkvote. Ordinærkvote har som regel høyere inntakskrav på studier enn førstegangsvitnemål.

 

Men det finnes noen regler som sier at du ikke kan føre samme eller tilsvarende fag på samme vitnemål. Det finner du Her. Se side 10.

Lenke til kommentar

Du kan ta så mange programfag du vil som privatist. Du kan forbedre hvilke som helst avgangsfag og programfag som du vil. Ulempen med å gjøre dette er at du må gjøre dette mens du går på videregående ellers mister du ditt førstegangsvitnemål, og havner i ordinærkvote. Ordinærkvote har som regel høyere inntakskrav på studier enn førstegangsvitnemål.

 

Men det finnes noen regler som sier at du ikke kan føre samme eller tilsvarende fag på samme vitnemål. Det finner du Her. Se side 10.

Hvor har du fra at man mister førstegangsvitnemålet? De nye karakterene får man på sekundærvitnemålet. Ergo har du to forskjellige vitnemål som brukes i hver sin kvote. Hvis ikke man gjør det mens man går på VGS da altså.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Du kan ta så mange programfag du vil som privatist. Du kan forbedre hvilke som helst avgangsfag og programfag som du vil. Ulempen med å gjøre dette er at du må gjøre dette mens du går på videregående ellers mister du ditt førstegangsvitnemål, og havner i ordinærkvote. Ordinærkvote har som regel høyere inntakskrav på studier enn førstegangsvitnemål.

 

Men det finnes noen regler som sier at du ikke kan føre samme eller tilsvarende fag på samme vitnemål. Det finner du Her. Se side 10.

Hvor har du fra at man mister førstegangsvitnemålet? De nye karakterene får man på sekundærvitnemålet. Ergo har du to forskjellige vitnemål som brukes i hver sin kvote. Hvis ikke man gjør det mens man går på VGS da altså.

Hvis man ikke tar fagene mens man går på VGS mister man rent fysisk vitnemålet sånn helt uten videre.

 

Edit: Jeg mista trolig mitt på t-banen. Fant det dessverre aldri igjen.

Endret av Langdon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tull og tøys.

 

Dersom du forbedrer eller tar nye fag som privatist mens du går på videregående skole, da beholder du faktisk ditt førstegangsvitnemål. Men dersom du forbedrer eller tar nye fag som privatist etter du gikk på videregående skole, da mister du ditt førstegangsvitnemål, og får et sekundært vitnemål, som bare kan brukes til ordinærkvote.

 

Jeg presenterer mitt bevis Her. Det finner ingen grunn til å betvile ung.no på dette.

Lenke til kommentar

Tull og tøys.

 

Dersom du forbedrer eller tar nye fag som privatist mens du går på videregående skole, da beholder du faktisk ditt førstegangsvitnemål. Men dersom du forbedrer eller tar nye fag som privatist etter du gikk på videregående skole, da mister du ditt førstegangsvitnemål, og får et sekundært vitnemål, som bare kan brukes til ordinærkvote.

 

Jeg presenterer mitt bevis Her. Det finner ingen grunn til å betvile ung.no på dette.

Sukk.

 

Kvote for førstegongsvitnemål

Kvoten for førstegongsvitnemål er for søkjarar

- som ikkje fyller meir enn 21 år i opptaksåret og

- som etter tre år i vidaregåande opplæring (for nokre utdanningsløp fire år) har fått førstegongsvitnemål som gir generell studiekompetanse.

 

Søkjarar med yrkesfaglege vitnemål pluss studiekompetansefaga på kompetansebevis kan òg delta i kvoten.

 

Kvoten er på 50 % av dei tildelte studieplassane.

 

I kvoten for førstegongsvitnemål tel berre skolepoenga.

 

Søkjarar i kvoten for førstegongsvitnemål konkurrerer samstundes òg i ordinær kvote, der dei kan få medrekna forbetringar og evt. tilleggspoeng for høgare utdanning eller folkehøgskole eller militær/sivil førstegongsteneste.

 

http://www.samordnaopptak.no/info/soeking_opptak/kvotar/forstegongsvitnemal-kvote/index.html

http://www.ung.no/oss/utdanning/opptak/56292.html

Endret av Star Fox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har kun nevnt at dersom du tar fag som privatist (nye eller forbedringer) mens du går på videregående, da beholder du ditt førstegangsvitnemål, men dersom du gjør dette etter videregående mister du ditt førstegangsvitnemål.

 

Det spiller ingen rolle om dersom en har førstegangsvitnemål og konkurrerer i begge kvotene. Det er som regel lettere å komme inn på et studie i førstegangsvitnemål enn med sekundært vitnemål. Kommer du ikke inn på første kvote, da kommer du heller ikke inn på andre kvote. Siden du har førstegangsvitnemål, da er du såpass ung at du ikke har så veldig mye alderspoeng.

 

Mitt argument står. Det er best å søke med førstegangsvitnemål på førstegangsvitnemål kvoten. Siden det er lavere inntakskrav.

 

Er det så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar

Jeg har kun nevnt at dersom du tar fag som privatist (nye eller forbedringer) mens du går på videregående, da beholder du ditt førstegangsvitnemål, men dersom du gjør dette etter videregående mister du ditt førstegangsvitnemål.

 

Det spiller ingen rolle om dersom en har førstegangsvitnemål og konkurrerer i begge kvotene. Det er som regel lettere å komme inn på et studie i førstegangsvitnemål enn med sekundært vitnemål. Kommer du ikke inn på første kvote, da kommer du heller ikke inn på andre kvote. Siden du har førstegangsvitnemål, da er du såpass ung at du ikke har så veldig mye alderspoeng.

 

Mitt argument står. Det er best å søke med førstegangsvitnemål på førstegangsvitnemål kvoten. Siden det er lavere inntakskrav.

 

Er det så vanskelig å forstå?

Du har ordlagt deg sånn at man kan begynne å tro at førstegangsvitnemålet opphører å eksistrere eller blir ugyldig straks man har tatt en privatisteksamen etter videregående. Det er ikke tilfellet - du burde enten sette deg inn i reglene eller bla opp "å miste" i ordboka.

Lenke til kommentar

Jeg har kun nevnt at dersom du tar fag som privatist (nye eller forbedringer) mens du går på videregående, da beholder du ditt førstegangsvitnemål, men dersom du gjør dette etter videregående mister du ditt førstegangsvitnemål.

 

Det spiller ingen rolle om dersom en har førstegangsvitnemål og konkurrerer i begge kvotene. Det er som regel lettere å komme inn på et studie i førstegangsvitnemål enn med sekundært vitnemål. Kommer du ikke inn på første kvote, da kommer du heller ikke inn på andre kvote. Siden du har førstegangsvitnemål, da er du såpass ung at du ikke har så veldig mye alderspoeng.

 

Mitt argument står. Det er best å søke med førstegangsvitnemål på førstegangsvitnemål kvoten. Siden det er lavere inntakskrav.

 

 

Du mister ikke førstegangsvitnemålet ditt noengang - aldri. Du mister retten til å konkurrere i førstegangsvitnemålkvoten når du blir eldre enn 21. At du gjør forbedringer/ tar nye fag resulterer ikke i at du mister retten til å konkurrere i førstegangsvitnemålkvoten, men du får ikke lov til å legge de nye karakterene til førstegangsvitnemålet, og du ender opp med to forskjellige vitnemål, ett som blir brukt i førstegangsvitnemålkvoten og ett som blir brukt i ordinærkvoten.

 

"Det spiller ingen rolle om dersom en har førstegangsvitnemål og konkurrerer i begge kvotene. Det er som regel lettere å komme inn på et studie i førstegangsvitnemål enn med sekundært vitnemål. Kommer du ikke inn på første kvote, da kommer du heller ikke inn på andre kvote."

 

Dette har ingen rot i virkeligheten, det er bare tull.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Nå begynner jeg å bli lei av verdensmestere som skal absolutt prøve å arrestere eller rette på andre pga skrivemåte.

 

Det ER lettere å komme inn på et studie dersom en søker på førstegangsvitnemål kvoten. ca. 95% av studiene er det vanskeligere å komme inn på i ordinærkvote.

 

Det jeg mente med at en mister førstegangsvitnemålet, er selvsagt at en mister retten til å konkurrere i førstegangsvitnemåls kvoten. Var det så vanskelig å forstå det?

 

redsox spesifiser hvilken del av sitatet som "ikke har rot i virkeligheten, det er bare tull"

 

"Det spiller ingen rolle om dersom en har førstegangsvitnemål og konkurrerer i begge kvotene. Det er som regel lettere å komme inn på et studie i førstegangsvitnemål enn med sekundært vitnemål. Kommer du ikke inn på første kvote, da kommer du heller ikke inn på andre kvote."

 

Sitatet ovenfor inneholder dette:

1. En med førstegangsvitnemål konkurrerer i begge kvotene.

2. Lettere å komme inn på et studie dersom en søker på førstegangsvitnemål kvote.

3. Dersom du kommer rett fra for eksempel studiespesialisering, og ikke kommer inn på et studie når du søker på førstegangsvitnemål kvote, da kommer du selvsagt heller ikke inn på studiet dersom du søker på ordinærkvote.

 

Hvilken del av dette er feil?

 

Det finnes svært få studier der det er lettere å komme inn på ordinærkvote. Kommer du fra studiespesialisering, da er du gjerne 18år, og har ikke fått alderspoeng. Derfor kommer du ikke inn på ordinærkvote, dersom du heller ikke kom inn på førstegangsvitnemål.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det jeg mente med at en mister førstegangsvitnemålet, er selvsagt at en mister retten til å konkurrere i førstegangsvitnemåls kvoten. Var det så vanskelig å forstå det?

Vel, det er jo fortsatt feil.

 

Åja,

 

Så du mener altså at jeg kan søke på førstegangsvitnemål fremdeles selv om jeg har tatt ett fag som privatist etter videregående?

 

Det visste jeg ikke...

Lenke til kommentar

Det jeg mente med at en mister førstegangsvitnemålet, er selvsagt at en mister retten til å konkurrere i førstegangsvitnemåls kvoten. Var det så vanskelig å forstå det?

Vel, det er jo fortsatt feil.

 

Åja,

 

Så du mener altså at jeg kan søke på førstegangsvitnemål fremdeles selv om jeg har tatt ett fag som privatist etter videregående?

 

Det visste jeg ikke...

Ja. Forbedringer kommer dog kun på sekundærvitnemålet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så du mener at nye fag som privatist etter videregående kommer fremdeles på førstegangsvitnemål (primær), mens forbedringer etter videregående som privatist kommer på sekundært vitnemål.

 

Her er det mye rot.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg gidder ikke denne leken mer. Jeg slår hull på ditt argument.

 

Oppsummering:

 

Tar du nye fag eller forbedrer fag som privatist, mens du går på videregående skole, da kan du bruke ditt førstegangsvitnemål og søke i primærkvote og i ordinærkvote.

 

Tar du derimot nye fag eller forbedrer fag som privatist, etter at du gikk på videregående skole, da må du bruke ditt "sekundært vitnemål" og søke på ordinærkvote.

 

Kilde

 

Dersom noen mener at det er lettere å søke på et studie via ordinærkvote enn førstegangskvote da kan de bla Her. (Velg lærested og utdanningsområde). Deretter sammenlikner de inntakskravene, da vil de fort legge merke at inntakskravene på ordinærkvote er de høyeste på de fleste studier, enn på førstegangskvoten.

 

EOD

Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke denne leken mer. Jeg slår hull på ditt argument.

 

Oppsummering:

 

Tar du nye fag eller forbedrer fag som privatist, mens du går på videregående skole, da kan du bruke ditt førstegangsvitnemål og søke i primærkvote og i ordinærkvote.

 

Tar du derimot nye fag eller forbedrer fag som privatist, etter at du gikk på videregående skole, da må du bruke ditt "sekundært vitnemål" og søke på ordinærkvote.

 

Kilde

 

Dersom noen mener at det er lettere å søke på et studie via ordinærkvote enn førstegangskvote da kan de bla Her. (Velg lærested og utdanningsområde). Deretter sammenlikner de inntakskravene, da vil de fort legge merke at inntakskravene på ordinærkvote er de høyeste på de fleste studier, enn på førstegangskvoten.

 

EOD

Er øynene dine til pynt?

 

I linken du sendte står dette:

"Har du førstegangsvitnemål, konkurrerer du i kvoten for førstegangsvitnemål med skolepoengene fra vitnemålet. Samtidig konkurrerer du i ordinær kvote med nye fag og forbedringer."

 

Og nei, jeg har aldri ment at nye fag tatt etter VGS eller forbedringer tatt etter VGS kommer på førstegangsvitnemålet. Det er noe du har kokt sammen i hodet ditt.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ikke prøv deg!

 

I innlegg 13, der sier du at det som jeg skrev er feil.

 

I innlegg 14, der kommer jeg med et "retorisk" spørsmål, der jeg skrev dette:

 

Så du mener altså at jeg kan søke på førstegangsvitnemål fremdeles selv om jeg har tatt ett fag som privatist etter videregående?

 

Og da skrev du dette i innlegg nr 15:

 

Ja. Forbedringer kommer dog kun på sekundærvitnemålet.

 

Her ratifiserte du at man faktisk kunne ta fag som privatist etter videregående og fremdeles kunne søke på førstegangsvitnemål med det nye faget. Mens alle forbedringer kom på sekundært vitnemål, men ikke nye fag.

Lenke til kommentar

Du har skrevet at man MISTER førstegangsvitnemålet hvis man tar en privatisteksamen for å forbedre eller legge til nytt fag etter videregående. Det er feil.

 

Etterpå skreiv du at man mistet retten til å delta i førstegangsvitnemålskvoten hvis man tok en privatisteksamen for å forbedre eller legge til nytt fag etter videregående. Det er feil.

 

Og til slutt, nei, jeg har ikke skrevet eller vedkjent at nye fag tatt etter VGS kommer på førstegangsvitnemålet. Det er bare du som har tolket det sånn. Men etter som jeg kan se leser du innlegg og regler som Fanden leser Bibelen.

 

Dette blir mitt siste innlegg siden jeg anser TS' spørsmål som besvart for lengst. Innleggene dine burde man dog ta med en klype salt da de inneholder feiltolkninger av samordna opptaks regelverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...