Gå til innhold

Nå blitt Sigma 100-300 vs Sigma 150-500mm, kanskje og diverse (Safaritur)


Anbefalte innlegg

Nå har Sigma 100-300mm for alvor meldt seg på i kampen om objektivet jeg kjøper. Har lest en del om den forskjellige steder. Flere sier at den er like skarp som Nikon 70-200mm.

Et minus er jo at den mangler OS/VR. Men den har jo f/4 hele veien, og er skarp til og med der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har Sigma 100-300mm for alvor meldt seg på i kampen om objektivet jeg kjøper. Har lest en del om den forskjellige steder. Flere sier at den er like skarp som Nikon 70-200mm.

Et minus er jo at den mangler OS/VR. Men den har jo f/4 hele veien, og er skarp til og med der.

Selv om mangel av OS/VR er en ulempe, så er det metoder som kan kompensere for det. F.eks. bruk av monopod eller ertepose.

Lenke til kommentar

Var på en treukers tur rundt i kenya ifjor og hadde med meg sigmas 150-500, mesteparten av bildene mine ble tatt med det objektivet.

 

500mm var veldig passende synes jeg. Stabiliseringen fungerer veldig bra, og med den medfølgende bærestroppen virker det ikke fullt så stort og tungt når du går med det.

 

Dersom du har mulighet til å ta med to kamerahus er det sterkt å forettrekke, da det er "endel" støv på savannene.

 

vidvinkel/normalzoom til landskap bør du også ha med, men regner med at du har det. Ta gjerne også med ett sett mellomringer du kan bruke på dette for macrofotografering. Fant masse artige kameloner, insekter og andre småkryp i tillegg til de store dyra :)

Endret av tmeland
Lenke til kommentar

Nå har Sigma 100-300mm for alvor meldt seg på i kampen om objektivet jeg kjøper. Har lest en del om den forskjellige steder. Flere sier at den er like skarp som Nikon 70-200mm.

Et minus er jo at den mangler OS/VR. Men den har jo f/4 hele veien, og er skarp til og med der.

Selv om mangel av OS/VR er en ulempe, så er det metoder som kan kompensere for det. F.eks. bruk av monopod eller ertepose.

 

 

Jeg lover deg, å ikke ha et objektiv med stabilisator når du ikke skal bruke stativ, kommer du til å angre på!

 

Vurderer veldig sterkt å ha med et monopod stativ. Men veldig kjipt å komme hem med bare bilder som er ødelagt av bevegelse.

Va vanskelig dette her. Alle objektivene har sine fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

Var på en treukers tur rundt i kenya ifjor og hadde med meg sigmas 150-500, mesteparten av bildene mine ble tatt med det objektivet.

 

500mm var veldig passende synes jeg. Stabiliseringen fungerer veldig bra, og med den medfølgende bærestroppen virker det ikke fullt så stort og tungt når du går med det.

 

Dersom du har mulighet til å ta med to kamerahus er det sterkt å forettrekke, da det er "endel" støv på savannene.

 

vidvinkel/normalzoom til landskap bør du også ha med, men regner med at du har det. Ta gjerne også med ett sett mellomringer du kan bruke på dette for macrofotografering. Fant masse artige kameloner, insekter og andre småkryp i tillegg til de store dyra :)

 

Har du lagt ut bildene noen plass. Hadde vært kjekt å sett hvor skarpe bilder 150-500'en tar. :)

Blir nok ikke to kamerahus, men skal ha med meg tokina 11-16 i tillegg. Og en Sigma 17-70.

Lenke til kommentar

Nå har Sigma 100-300mm for alvor meldt seg på i kampen om objektivet jeg kjøper. Har lest en del om den forskjellige steder. Flere sier at den er like skarp som Nikon 70-200mm.

Et minus er jo at den mangler OS/VR. Men den har jo f/4 hele veien, og er skarp til og med der.

 

 

Gjelder å skaffe seg et eksemplar før de er bortevekk..

 

Sigma har sluttet å produsere 100-300mm F4, de satser på 120-300mm F2.8 framover.

Lenke til kommentar

Var på en treukers tur rundt i kenya ifjor og hadde med meg sigmas 150-500, mesteparten av bildene mine ble tatt med det objektivet.

 

500mm var veldig passende synes jeg. Stabiliseringen fungerer veldig bra, og med den medfølgende bærestroppen virker det ikke fullt så stort og tungt når du går med det.

 

Dersom du har mulighet til å ta med to kamerahus er det sterkt å forettrekke, da det er "endel" støv på savannene.

 

vidvinkel/normalzoom til landskap bør du også ha med, men regner med at du har det. Ta gjerne også med ett sett mellomringer du kan bruke på dette for macrofotografering. Fant masse artige kameloner, insekter og andre småkryp i tillegg til de store dyra :)

 

Har du lagt ut bildene noen plass. Hadde vært kjekt å sett hvor skarpe bilder 150-500'en tar. :)

Blir nok ikke to kamerahus, men skal ha med meg tokina 11-16 i tillegg. Og en Sigma 17-70.

 

Her har du i hvert fall 40000 stk andre bilder tatt med samme objektiv :cool: . http://www.flickr.com/groups/sigma150-500/pool/

 

Og her har du en kar som skal selge 100-300'en. Prøv deg på 5000,- inkl. 1.4x converteren hans da vel :thumbup: . http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32736658

Endret av Vanskelig
Lenke til kommentar

Nå har Sigma 100-300mm for alvor meldt seg på i kampen om objektivet jeg kjøper. Har lest en del om den forskjellige steder. Flere sier at den er like skarp som Nikon 70-200mm.

Et minus er jo at den mangler OS/VR. Men den har jo f/4 hele veien, og er skarp til og med der.

 

 

Gjelder å skaffe seg et eksemplar før de er bortevekk..

 

Sigma har sluttet å produsere 100-300mm F4, de satser på 120-300mm F2.8 framover.

 

Ja, kommer ikke til å bli lenge til jeg løper og kjøper hvis jeg havner på den. Takk for tipset.

 

Var på en treukers tur rundt i kenya ifjor og hadde med meg sigmas 150-500, mesteparten av bildene mine ble tatt med det objektivet.

 

500mm var veldig passende synes jeg. Stabiliseringen fungerer veldig bra, og med den medfølgende bærestroppen virker det ikke fullt så stort og tungt når du går med det.

 

Dersom du har mulighet til å ta med to kamerahus er det sterkt å forettrekke, da det er "endel" støv på savannene.

 

vidvinkel/normalzoom til landskap bør du også ha med, men regner med at du har det. Ta gjerne også med ett sett mellomringer du kan bruke på dette for macrofotografering. Fant masse artige kameloner, insekter og andre småkryp i tillegg til de store dyra :)

 

Har du lagt ut bildene noen plass. Hadde vært kjekt å sett hvor skarpe bilder 150-500'en tar. :)

Blir nok ikke to kamerahus, men skal ha med meg tokina 11-16 i tillegg. Og en Sigma 17-70.

 

Her har du i hvert fall 40000 stk andre bilder tatt med samme objektiv :cool: . http://www.flickr.com/groups/sigma150-500/pool/

 

Og her har du en kar som skal selge 100-300'en. Prøv deg på 5000,- inkl. 1.4x converteren hans da vel :thumbup: . http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32736658

Takk for tipsene. Men den han selger er for Canon. Jeg har Nikon. :)

 

 

Vurderer veldig sterkt å ha med et monopod stativ.

 

Hadde ikke reist på tur med >200mm UTEN monopod og OS - enkleste og billigste metoden for supre bilder...

(PS! BRUK OS med monopod - ikke slå av OS som man pleier å gjøre med TRIPOD)

 

Monopod skal med. Har sett mange som er strålende fornøyd med 100-300mm uten OS selv håndholdt, bare man har bra teknikk. Med D7000 kan jeg skru isoen opp for å kompensere for kort lukker. :)

Lenke til kommentar

Endte opp med å kjøpe en brukt Nikon 70-200mm f/2.8 VR I. Så blir det en converter etterhvert for å få mer tele. :)

 

Gratulerer med et bra objektiv! Hadde dog skaffet meg en converter før turen og heller leve på ris i 14 dager :thumbup: . 200mm vil begrense deg.

Takk. Ja, blir converter før turen. Turen er ikke før til høsten, så har god til enda. :)

Stå mellom 2x og 1.7x til Nikon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det samme gjelder for Nikon, Vanskelig. I hvertfall av det jeg har lest. Jo mer X, desto mindre skarp blir den. Tror jeg havner på en 1,7x. Og da blir det nok Nikon sin egen. Men takk for tipset, Arthon. 2.0x har jeg lest blir veldig uskarp. Bedre å crope litt da i stedet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjære alle sammen! Hjelp meg litt nå...

Har kjøpt Sigma 150 - 500 med stabilisator. Saken er den at jeg har to Sony-hus med stabilisator i huset også. (a850 og a55)

Skal jeg slå av stabilisatoren noe sted? I så fall hvor; hus eller objektiv?

Blir det smør på flesk og ha stabilisator aktivert begge steder?

eller motsatt:

Blir det dobbelt så bra med dobbelt sett med stabilisatorer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...