Gå til innhold

Corsair 650D viftebytte


KakeMonster3

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kommer til å være på utkikk etter noen nye vifter til kabinettet om en liten stund.

Er det noen dere anbefaler som har lav støyproduksjon men som forflytter mye luft?

Har 4x3pins kontakter fra stromforsyninga jeg kan bruke til det og 3 eller 4 ytterligere på hovedkortet, alt etter hvor jeg ønsker de.

 

Viftespesifikasjonene til kabinettet er:

200 mm vifte x 2

120 mm vifte x 1

 

1x 200mm i front og 1 på topp.

Den på toppen har jeg hørt at man kan bytte ut med 2 litt mindre vifter slik at en får et ekstra luft innsug.

Vet dere i så fall hvilken størrelse de må være for å passe og har dere også har noen anbefalinger?

 

Setter pris på all hjelp ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for informasjon: 2x 120mm må kjøre på 1200 RPM for å matche en 200mm på 800RPM, du vinner altså ikke noe på støy/kjøling ved å installere 2x 120mm

 

EDIT:

Du får også problematikken med ekstra turbulens og vibrasjoner fra 2x vifter som vil øke støy enda mer.

 

Å? ok, jeg har hørt det motsatte en plass men når du nevner det så synes eg å ha lest det du sier i en tråd iforgårs og.

Grunnen til at jeg kunne tenkt meg 2 små vifter oppe er pga jeg bare har 1 vifte som blåser luft inn i kabinettet nå utenom strømforsyningen og 2 som blåser ut.

Men det holder sikkert og egentlig.

 

Dønn seriøst. De er så store og trege at de mest sannsynligvis ikke bråker i det hele tatt.

 

Du må endre på filterene for å få opp 200mm vifter.

 

Her er det til og med store og fine bilder :-)

http://www.prisjakt.no/category.php?b=s82596759&o=

 

Takker så meget! ;) Da har eg nokk det eg trenger ;)

Lenke til kommentar

Coolermaster megaflow 200mm funker fint i det kabinettet, men siden de viftene er 30mm må harddisk brønnene foran fjernes, og en av dem festes i midt-sporet i kabinettet. Alternativt bruke dremel eller tilsvarende for å fjerne "leppa" på harddiskbrønnene som treffer vifta når den er installert.

 

Samme gjelder bitfenix spectre 230mm, men her må det også kappes litt av toppen på vifta som skal i front av kabinettet. Jeg brukte bare en grov fil til å gjøre jobben.

 

En ting er ihverfall sikkert. Bytte av original-viftene, spesielt den i front, hadde VELDIG mye å si på lydnivået. Den i front hos meg var rett og slett irriterende høylytt.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

jeg bruker foreløpig bare en sånn harddisk holdeplass så det går fint det :-)

 

Synes du? Ja han lager lyd men personlig så bryr eg meg ikkje så allverdens mye om det. Men er kjekt å ha en som ikke lager noe særlig når du har samboer og vil sitte oppe på kveldene ;)

 

Hvordan reduserte coolermasteren tempen hos deg a?

Generellt er de fine hos meg når jeg kjører viftene på minimum. bedre enn ka hardware sine tester skulle tilsi.

Lenke til kommentar

Hvordan reduserte coolermasteren tempen hos deg a?

Generellt er de fine hos meg når jeg kjører viftene på minimum. bedre enn ka hardware sine tester skulle tilsi.

Sank etpar grader over hele fjøla. Mest effekt var på skjermkortet da dette fikk langt mer direkte luft etter jeg flyttet harddiskbrønnen. På forumet til Corsair er det endel folk som klager over lyden fra front-vifta. Er noe med hvordan viftebladene er vinklet kombinert med grillen over inntaket. Lyden ble ihvertfall helt borte hos meg når jeg byttet den vifta.

 

Iom. at de også flytter mer luft kan man også senke hastigheten (og lydnivået) med en liten motstand, og samtidig opprettholde luftflyten. Det eneste minuset med de collermaster viftene er led'ene som sitter på, men er man hendig med en loddebolt eller avbiter er de null problem å fjerne. De er bare festet med silikon i ramma, og loddepunktene er lett tilgjenglig under klistremerket i midten.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Hvordan reduserte coolermasteren tempen hos deg a?

Generellt er de fine hos meg når jeg kjører viftene på minimum. bedre enn ka hardware sine tester skulle tilsi.

Sank etpar grader over hele fjøla. Mest effekt var på skjermkortet da dette fikk langt mer direkte luft etter jeg flyttet harddiskbrønnen. På forumet til Corsair er det endel folk som klager over lyden fra front-vifta. Er noe med hvordan viftebladene er vinklet kombinert med grillen over inntaket. Lyden ble ihvertfall helt borte hos meg når jeg byttet den vifta.

 

Iom. at de også flytter mer luft kan man også senke hastigheten (og lydnivået) med en liten motstand, og samtidig opprettholde luftflyten. Det eneste minuset med de collermaster viftene er led'ene som sitter på, men er man hendig med en loddebolt eller avbiter er de null problem å fjerne. De er bare festet med silikon i ramma, og loddepunktene er lett tilgjenglig under klistremerket i midten.

 

Tenker du at de er uhendige pga de lyser for mye?

 

mtp loddinga så går jeg utifra at du stopper strømkretsen om du ikke lodder der LEDene var tidligere og bare napper de ut?

Lenke til kommentar

Tenker du at de er uhendige pga de lyser for mye?

 

mtp loddinga så går jeg utifra at du stopper strømkretsen om du ikke lodder der LEDene var tidligere og bare napper de ut?

Ja, de led'ene lyser kraftig, og spesielt den vifta på toppen eksponerer veldig mye av lyset sitt ut i rommet.

 

Selve LED-pæra sitter festet i den ytterste delen av ramma, og det er totalt 4 stk. av dem. Det går en ledning langs "eikene" til hver av dem som er loddet på et kretskort i midten av vifta under et klistremerke. Jeg fjernet alt (ledning + led) ved å varme opp loddinga med en loddebolt og nappet ut hele saken fra kretskortet for å slippe å ha "levende" strøm-kretser, men det holder forsåvidt bare å bryte kretsen ved feks. å klippe en av ledningene til hver LED.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...