Gå til innhold

Reisealternativer for nyskjerrige fattige studenter


Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat har ekstremt lyst til å reise etter sommmeren. Problemeter penger. Vi vurderer folkehøgskole med reiseliv, der det er 2mnd med jorden-rundt reise. Skepsisen her ligger rundt resten av oppholdet. Føler ikke det passer oss helt, men her får vi iallefall støtte av lånekassen.

 

Vi har også tittet innom STATravel. Mange gode priser på reiser, men disse er uten overnatting, mat og lommepenger. For at dere med erfaring med backpacking kan komme med tips, er dette en link til en reise vi har sett på..

Jeg tror personlig ikke at jeg kommer til å tjene mer enn 40-50k før sommern, i tillegg til utgifter til eu-kontroll på en bil i stusselig stand, forsikring og andre diverse utgifter.

 

Er det noen som vet om andre alternativer til en stor rundreise, eventuelt hvordan man kan reise på billigst mulig måte? Jeg vil veldig reise gjennom USA (et land jeg har hørt er veldig dyrt å reise i), australia (Syden til Darwin f.eks).

 

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri forstått meg på disse "jorden rundt"-turene. Mange av destinasjonene som er inkludert i disse er lett og billig tilgjengelig fra Norge, man trenger helt forskjellig bagasje til en storby og til en stillehavsøy og visum er ofte vanskelig å ordne når man er på reise. Og du har jo ikke med Afrika eller sør-amerika.

 

Ellers vær klar over at pakken du ser på ikke inkluderer transport New York-LA, Sydeny-Darwin, Singapore-Hanoi og Hong Kong-Beijing. Du klarer antagelig arrangere dette selv og det kan bli spennende reiser, men det kan koste endel så du må budsjettere dette.

Lenke til kommentar

Det er nettopp transporten mellom disse stedene som gjør det interessant! Gjør hva du vil, kom deg fra NY til LA på hvilken måte du vil. Bo på hotell, campervan, telt uti intet. At Afrika og sør-amerika ikke er inkludert er jeg klar over, men klarer ikke få med meg alt jeg vil på én tur med min økonomi. Jeg tror jeg hadde hatt vanskelighet med å få disse flystrekningene til under 16000 på egenhånd. I tillegg så har dette selskapet kontorer i mange land, så om du brått vil endre rute, eller utsette flygninger, så skal det ikke være vanskelig så lenge du er ute i rimelig tid med å si fra, og det er jo veldig greit egentlig. Slipper å styre med slikt selv når man kanskje ikke har tilgang på internett.

 

Peru og Tanzania vil jeg gjerne til, men det får eventuelt bli seinere, eller bytte ut/legge til reisemål på den reisen utifra hva han andre vil :)

 

Noen erfaringer med backpacking/roadtrips i USA? Kostnader på overnattinger og mat i forskjellige deler av USA.

Lenke til kommentar

En ting er å jobbe underveis mens man reiser. Men dette er ofte mer slit, iallefall om det kun er snakk om to måneder. Uansett får man bare (som regel) drittjobber som er dårlig betalt. Så spar sammen hver eneste krone du kan og sett de av til turen. Når man først er på tur er det greit å ha litt penger så man får mest mulig ut av turen og.

 

Når det gjelder det å bestille reisen er det ofte billigere å sette sammen reisen selv og bestille del for del, enn å kjøpe hele reisen samlet gjennom et byrå.

Lenke til kommentar
Uansett får man bare (som regel) drittjobber som er dårlig betalt.
Husk det er økonomisk krise de fleste steder og konkurransen om "drittjobbene" er stor. Man vil også trenge tillatelse til å jobbe og det gir de de ikke lengere så lett gir til land med høy arbeidsledighet. Resultatet er at om om man klarer få seg jobb må man jobbe ulovlig med de konsekvensene det kan få, inkludert at man ikke får betalt og ikke har noen instanser man kan gå til for å få hjelp.

 

Å legge seg opp penger i Norge er absolutt å anbefale.

 

Det eneste stedet hvor de ikke har økonomisk krise som det i det hele tatt er mulig å enkelt få "working visa" (kun én runde) er Australia. Regn uansett ikke med at det er like lett å få jobb som i Norge, at det er like ordnede forhold eller like godt betalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...