Gå til innhold

Hvorfor er det så utrolig dårlig støtte for en brukbar oppløsning på utrolig mange nettsider?


Pubé

Anbefalte innlegg

Jeg har nå brukt 16:9 eller 16:10 skjermer i noen år, og med det formatet får man jo fint en oppløsning på 1920 piksler i bredden, men kun en brøkdel av nettsidene på nettet utnytter dette, noe som egentlig begynner å bli frustrerende. Ofte er kun rundt 50% av skjermen brukt, noen ganger MINDRE... Selv på sekundærskjermen min på 19" og en oppløsning på 1280 i bredden er det fortsatt noe ubrukt tomrom på sidene.

 

Bare jeg som irriterer meg over den elendige støtten?

 

Det som virkelig er irriterende er når de har alt venstrestilt, slik som VG og Prisjakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke superlenge siden 1000 piksler i bredden ble en standard for nettsider.

Dette var når ca alle sluttet å bruke 800x600.

Det er jo enda folk som bruker ganske lave oppløsninger, og av en eller annen grunn tilpasser folk nettsidene til disse kålhuene.

 

Er ikke sånn man kommer seg framover...

Lenke til kommentar

Mange maskiner, da hovedsaklig bærbare er vel på rundt 1280*800, avhengig av skjermformat og litt annet, men det er fortsatt mer å utnytte der. Mange forum tilpasser seg brukerens oppløsning, det er vel det som blir fremtiden, om webdesignerne gidder...

 

Som du ser her, tilpasser forumet seg til min oppløsning, likevel er det jo ikke akkurat effektiv bruk av plass, men langt bedre enn å ha to feite hvite striper på rundt 500 piksler på hver side :ermm:

 

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Statistisk sett er det altfor mange som bruker 1024 (eller 1280, jeg er ikke helt sikker) til at man kan drite i disse når man skal designe en nettside

 

Man kan bruke prosenter og lignende, men man har mye mer kontroll om man bruker en fast oppløsning. Det kommer også litt an på hva innholdet på nettsida skal være, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...