Gå til innhold

Førstegangstjeneste i sjøforsvaret


Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer litt på hvordan rekrutten og førstegangstjenesten i sjøforsvaret er. Hvilke vanskelige oppgaver får man, og hva er i så fall de verste? (da tenker jeg på turene man må på, øvelsene, "helvetesuken" osv.)

 

Jeg har hatt problemer med magen i lang tid (overproduksjon av syre) noe som gjør at jeg må spise ofte. Er det i en periode hvor jeg er veldig stresset, blir det verre av at jeg ikke spiser og jeg blir dårlig. Jeg har også problemer med å spise mye.

 

Jeg har så utrolig lyst å gå inn i militæret, men er usikker mtp på helsen min. Jeg vet jeg er sterk nok psykisk og jeg trener meg opp til å bli fysisk sterk, men problemet ligger i magen og kondisjonen. Jeg vet jeg kan prøve meg, men vil jo selvfølgelig helst ikke være en av dem som faller fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjøforsvaret er en forsvarsgren med et mangfold av stillinger. Kun 30% av alle vernepliktige i Sjøforsvaret, tjenestegjør på båt.

 

Rekruttskolen som gir deg grunnleggende soldatutdanning varer i 8 uker ved avdelingen KNM Harald Haarfagre på Madla leir. "Helvetesuka" har jeg aldri vært borti, men det blir gjennomført en avsluttende feltøvelse i uke 6 av rekrutten. Det er opp til befalet i de enkelte kompaniene i avdelingen, som avgjør hvor "hard" denne øvelsen blir, men dette er en øvelse tilpasset rekrutter, så den er med andre ord gjennomførbar for så og si alle.

 

Andre økter du vil bli kjørt litt på rekruttskolen for marinen er "Hardhausen" og "Makkertjeneste". Her kan man få kjørt seg en del!

 

Ikke at jeg vet helt sikkert, men "Helvetesuka" tror jeg er noe som er praktisert på befalsskolen.

Lenke til kommentar

Helvetesuka.. Også kjent som mestringsøvelse.

 

TS: Den magegreia di bekymret meg litt, nå var jeg riktignok i hæren og ikke sjø, men på våre øvelser fikk du ikke akkurat styre når og hvor mye du fikk spise. Ser for meg at du kan få et problem der, men jeg er ingen lege. Har du vært på sesjon del 2? Hvis ikke, ta det opp med legen der, hvis du har vært på sesjon og er innkalt så ville jeg enten ringt VPV og hørt med dem heller møtt opp på innrykket og snakket med legen der.

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer litt på hvordan rekrutten og førstegangstjenesten i sjøforsvaret er. Hvilke vanskelige oppgaver får man, og hva er i så fall de verste? (da tenker jeg på turene man må på, øvelsene, "helvetesuken" osv.)

 

Jeg har hatt problemer med magen i lang tid (overproduksjon av syre) noe som gjør at jeg må spise ofte. Er det i en periode hvor jeg er veldig stresset, blir det verre av at jeg ikke spiser og jeg blir dårlig. Jeg har også problemer med å spise mye.

 

Jeg har så utrolig lyst å gå inn i militæret, men er usikker mtp på helsen min. Jeg vet jeg er sterk nok psykisk og jeg trener meg opp til å bli fysisk sterk, men problemet ligger i magen og kondisjonen. Jeg vet jeg kan prøve meg, men vil jo selvfølgelig helst ikke være en av dem som faller fra.

 

På rekrutt skolen (som er ca 2 måneder) så er du på en felt øvelse. Som har varighet fra Mandag til Fredag. Muligens det er noen enkelt døgn ute (det er opptil kompaniet, eventuelt hver tropp). Du får bra med mat på øvelsen (husker jeg ikke spiste halvparten av maten jeg fikk, ga bort en god del også). Men nå vet jeg ikke hvor mye mat du må ha.

 

Jeg syntes det ikke var noe ille på rekrutten (var i luft, og sjø er nokså lik). Men dette er opptil hver enkelt person.

 

Du har ikke "helvetes uke". Dette er en øvelse som blir gjennomført på befalskolen. Og er en mestringsøvelse, som har fått et nokså "slemt" navn. Tror ikke de lengre har en så slem mestring som det var før, når den først fikk navnet sitt.

 

Du bør nok se ann mage situasjonen din, hvor ille den er. Hvis det er sånn at du plutselig må ha mye mat så passer kanskje ikke forsvaret for deg. Men klarer du å gå maks 3-4 timer (helst mer) uten mat så skal det nok gå bra. Du får frokost rundt 0630-0730, lunsj mellom 1100-1230 og middag rundt 1500-1630. Og kveldsmat er det noen ganger, ellers er det bare å smøre matpakke på frokosten. Men jeg ville ha kontaktet legen din og ta en skikkelig samtale, eller kom i kontakt med en av forsvarets leger som har med vernepliktige.

 

Hvor hard tjenesten din kommer til å bli er vanskelig å si. Ettersom det er mange forskjellige tjenester innenfor sjøforsvaret. Noen mer fysiske og psykisk tunge enn andre. Er det en spesiell tjeneste i sjøforsvaret du har lyst på? Eller er du åpen for det meste?

 

Det er veldig vanskelig å si at ja du klarer førstegangtjenesten eller nei du klarer ikke. Fordi jeg kjenner ikke til hvor alvorlig problemene med magen din er..

 

(PS: Kondisjon er noe som kommer seg. Ikke la det være en grunn til å ikke gå inn)

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Det første jeg tenker er at du ikke kommer inn pga mageproblemene dine. En soldat som er avhengig av mat seks ganger om dagen virker for meg lite operativ i felt. Hva skjer om du ikke rekker frokost en morgen, og det kanskje går langt utpå dag før du får mulighet til å spise? Som flere nevner ville jeg sjekket dette opp med lege, var jeg deg. Hjelper ikke om man klarer å gjennomføre et nogenlunde rolig år som vernepliktig, om man ikke kan trå til når det virkelig gjelder. Da vil heller Forsvaret bruke penger/plassen på noen som kan være med når det brenner på dass. Høres kanskje litt slem ut nå, men det er realiteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...