Gå til innhold

skattekort. del1 del2? velger selv?


Proxor

Anbefalte innlegg

Hei.

i hele 2011 har eg jobba på del 2 av skattekortet hvor det står 36%. og leverte inn del2 i år og, men ser nå på del 1 at det står: av hovudintekta skal det trekkast skatt etter tabell.

i anna inntekt utover hovudinntekta skal det trekkjast 36 prosent skatt og da skal eg levere del2.

 

 

så da har eg vel gjort feil med og levere del2 og jobbet med det hele 2011? har kun 1 fast jobb og ikke noe jobb utenom så har jobba på del2 på hovudjobben min, blir det noe styr utav det? eller er det lov? man velger selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den var litt dum ja. Hovedsaklig skal du levere inn Del 1 til din sjef eller ansvarlig for økonomi på "hovedjobben din". Del 2 skal benyttes til biinntekter om jeg ikke husker feil. Om du har en helgejobb, etc., etc., så skal de ha den delen.

 

Rett meg gjerne om jeg tar feil her, Diskisjon.no.

Lenke til kommentar

Dum og dum. Poenget er at Skatteetaten ikke vil at du skal trekkes altfor mye skatt. Del 1, tabellkortet, inneholder derfor alle skattefradragene Skatteetaten tror du har krav på (basert på siste ligning). Del 2 er beregnet for ekstrainntekter (og er derfor fastsatt til marginalbeskatningen din). Trekker du alltid etter del 2 vil du som hovedregel skatte for mye i løpet av året.

 

Dette får du riktignok igjen i juni neste år, så dette blir en avveining du må gjøre selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...