Gå til innhold

Utstyr til digital djing


Anbefalte innlegg

Hjellu, jeg har tenkt litt på at jeg har lyst til å jobbe litt med "live set" altså spille lyd fra pc, ordne og mixe underveis. Jeg har jobbet litt med Abelton live og føler meg konfortabel med det. Det jeg er usikker på er hva slags utstyr jeg trenger? har en mac book pro, og skulle gjerne hatt en slags kontroll som jeg brukte til å styre abelton, er det annet jeg trenger 100% sikkert for å spille på studentfester osv. så sleng det på. Headset ol. har jeg selv.

Har ikke tenkt å bruke cder eller vinyl. Kommer til å være digital djing.

 

Er heller ikke noen mester, så noe enkelt og greit kunne vært fint. Trenger heller ikke være så dyrt, som sagt er jeg student :)

- Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Numark har et veldig enkelt, billig og portabelt deck som du kan ta med deg overalt som heter DJ2GO. Det gir deg de mest basic operasjonene, men mangler hot cue, loops og EQ noe jeg savner. Ellers er den solid og har nok funksjoner til private arrangementer med venner syntes nå jeg. Det koster i underkant av 500 kroner på f.eks Apple store.

 

Eller har Hercules et deck som er litt større og som har hot cue knapper og EQ som koster i underkant av tusenlappen. Netshop har hatt det tidligere til 798,-

 

Ingen av de overnevnte har innebygd lydkort, så du må enten ha USB-lydkort eller USB-headset for å ha 2 lydutganger på MBPen din. DX har dette til 30,-

Endret av Dassen
Lenke til kommentar

okei, jeg kan godt bruke litt mere enn 1000 kroner dåå. Det jeg lurer på er hva er nødvendig, hva er lurt osv å ha i riggen din?

 

f.eks hva er dette?

osv.

 

veit jeg virker sannseløst som en retard nå, men trenger veiledning. Kan kun bruke softwaren :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvis du skal bruke ableton når du dj-er så synes jeg du skal utnytte funksjonene det har.

Jeg bruker det mest til musikkproduksjon, men har prøvd å mikse litt og har funnet ut at det er et ganske fiffig program.

Det har feks automatisk beatmatching, så vips er alt styret med jog wheels og tempo-kontrollere borte.

Du kan legge inn hvilke som helst effekter du vil, og mappe alt mulig mot midi-kontrolleren din.

 

Det du trenger er altså en midi-kontroller.

Jeg har selv en mixtrack pro som ble nevnt over her, men tror ikke den er optimal hvis du skal bruke ableton. Jog wheelsene er da helt bortkastet.

Det jeg ville ha prøvd ut er en midi-kontroller med ganske mange launch-buttons og en del skruknapper og en crossfader/mixer.

 

Lette litt rundt og fant denne her

Videoen viser også hvordan du kobler den opp mot ableton og hvordan du kan bruke den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...