Gå til innhold

Stillegående vannpumpe


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte her om dagen en Corsair H100, men denne viste seg til å ha problemer med pumpa som gjorde at den støyet noe. Den støyet altså mer enn viftene mine.

 

Tror heller jeg da skal prøve meg på ordentlig vannkjøling, eller noe som i det minste yter ca det samme som Corsair H100. Jeg er da på utkikk etter en veldig stillegående pumpe. Så hadde vært takknemmelig hvis noen har erfaringer med dette og kan komme med forslag.

 

Det mest irriterende jeg vet om er pumper eller vifter som lager ulyder av noe slag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har sett noen videoer nå hvordan Swiftech MCP350/Laing DDC-1T høres ut. Kan ikke si at jeg helt liker den hviningen som kommer fra pumpa.

Er ikke sikkert at det er slik det skal være, men muligheten for at det er det får meg til å grøsse. Hater slike irriterende lyder.

Endret av fUsiOn
Lenke til kommentar

Synes du er litt streng med Aquastream nå arni. Det er hjertbarnet mitt vet du :)

 

For det første spiller ikke flow en så stor rolle for ytelse. Så lenge man ligger over 0.5GPM vil de fleste nyere blokker yte godt. Temperaturforskjellen mellom 0.5 og 2.0GPM vil som oftest ligge innenfor 2C så lenge man bruker blokker der laminar flow ikke oppstår. Dvs. alle man finner på markedet idag. Ved 1GPM matcher også Aquastream Laing D5 på trinn 4, ikke laveste.

 

I en normal loop med motstand oppimot 4PSI tør jeg påstå den er et OK valg. Den er også relativt lydløs hvis montert riktig. Dog skal jeg være enig i at det finnes pumper av et mye mer praktisk kaliber som nok også er bortimot lydløse. Fordelen med Aquastream er derimot alle utvidelsesmulighetene og overvåkningsfunksjonene man får mulighet til.

Lenke til kommentar

For det første spiller ikke flow en så stor rolle for ytelse. Så lenge man ligger over 0.5GPM vil de fleste nyere blokker yte godt. Temperaturforskjellen mellom 0.5 og 2.0GPM vil som oftest ligge innenfor 2C så lenge man bruker blokker der laminar flow ikke oppstår. Dvs. alle man finner på markedet idag. Ved 1GPM matcher også Aquastream Laing D5 på trinn 4, ikke laveste.

Sant nok, når jeg tenker på D5 tenker jeg 4 = lav og stille, mens 5 = høy og noe støyende, men det er jo riktignok høy og maks ;)

 

Angående flow, så skal du ikke langt under 1.0 GPM før ytelsen synker fort.

2011 CPU block compilation

Riktignok er det som du sier bare 2-3°C, men du får også problemer med å utvide loopen og forsvinnende vinnning ved å legge på større radiatorer siden du allerede sliter med flyt og varmeoverføring. Jo mer turbulent flyten er, jo større varmeoverføring får man i praksis med dagens blokker.

 

Martin's LL - Aquastream XT Ultra review

Ifølge den får man ikke mer enn 3 PSI ved 1.0 GPM, som såvidt er nok for å legge til en GPU-blokk. Det er ikke godt nok i mine øyne, fint med ekstraprogrammer og tillegg, men da vil jeg heller ha det som bonus ved siden av god pumpeytelse. Det er også fullt mulig å kjøpe små kretskort som kobles til med USB innvendig som gjør det samme fra Aquatuning. Sleng på en radiator ekstra, quick-connect for rask tømming, fittings, og plutselig er du under 1.0 GPM og temperaturene stiger fort.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke den sterkeste pumpa det er jeg så hjertens enig i. Jeg måtte dog forsvare den da jeg har denne selv og du i ditt forrige innlegg nærmest slaktet tingesten ;)

 

3PSI er vel noenlunde det en normal loop med CPU, GPU og et par radiatorer ligger på så så lenge man ikke skal kjøre store oppsett med SLI/CFX er den i mine øyne et godt valg.

 

Pressure Drop figures for components:

Radiators: 0.20 PSI each (the size of the radiator has no real effect)

CPU Block: 1.1 PSI

GPU block: 0.9 PSI

Motherboard block: 2.0 PSI (fullcover)

Fittings: 0.3 PSI for the entire loop

Tubing: 0.5 PSI per meter (3.3 feet)

 

Som du vet kjører jeg denne selv i en loop på ca. 3.5-4.0PSI og selv om det er på kanten har jeg ingen problemer. Tempen kunne nok være et lite hakk lavere som nok kan skyldes noe lav flow.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjører følgen på min xt ultra:

1x 280 30mm

1x 280 60mm

1x 120 60mm

cpu blokk

gpu blokk

og 3 separate blokker på hovedkort.

flow ikke målt, men fungerer veldig bra.

 

gtx580 @ stock

i7 2600k @ 4,5 ghz

 

står med full last med fah hele tiden jeg ikke bruker den, når såvidt 57-58 grader på cpu og 37-38 på gpu, ved ca 19 grader ambient.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...