Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mercedes E 220 - erfaring?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

hei. vurder å kjøppe meg en 2003 mod Mercedes-Benz E 220 tdi. men ønsker å høre om noen har noen erfaring? både gode å dårlige erfaringer. lurer spessielt på om det er mye plag/feil... :)

 

W211 eller W210? Det er vesentlige forskjeller.

W210 var plaget med rust. Det var løst på W211.

Mercedes diesel har høyt dreiemoment og det kan tære på automatkasse så legg merke til om kassa skifter sømløst. Motor er skuddsikker på begge modellene.

Forstillinga bør sjekkes bærebro og lenkearm samt bremser. Finn deg en godt utstyrt modell med skinn det letter salget for deg når den dagen kommer.

Lenke til kommentar

hei. vurder å kjøppe meg en 2003 mod Mercedes-Benz E 220 tdi. men ønsker å høre om noen har noen erfaring? både gode å dårlige erfaringer. lurer spessielt på om det er mye plag/feil... :)

 

W211 eller W210? Det er vesentlige forskjeller.

W210 var plaget med rust. Det var løst på W211.

Mercedes diesel har høyt dreiemoment og det kan tære på automatkasse så legg merke til om kassa skifter sømløst. Motor er skuddsikker på begge modellene.

Forstillinga bør sjekkes bærebro og lenkearm samt bremser. Finn deg en godt utstyrt modell med skinn det letter salget for deg når den dagen kommer.

 

^what he said.

 

Siden det er en 2003 modell går eg utifra at det er snakk om en w211.

w211 220 har ikkje et så kraftigt dreiemoment i forhold til girkassen at det blir noe problem på en så ny bil, har en 500SL i fra 83, med orginal motor og girkasse, girer bedre en min mors XC70 som er ikkje mindre en 23 år Yngre og har 650.000 km mindre på understellet.

 

Men anyhow, se etter rust i understellet om den er kjørt på veier med salt, det er en killer for dei bilane der, sjekk også hele forstillinga grundig, detter fort sammen på dei bilane der, og det koster.

 

Ellers så er det Mercedes, motor og girkasse er og kommer aldri til å bli en bekymring.

Lenke til kommentar

hei. vurder å kjøppe meg en 2003 mod Mercedes-Benz E 220 tdi. men ønsker å høre om noen har noen erfaring? både gode å dårlige erfaringer. lurer spessielt på om det er mye plag/feil... :)

 

W211 eller W210? Det er vesentlige forskjeller.

W210 var plaget med rust. Det var løst på W211.

Mercedes diesel har høyt dreiemoment og det kan tære på automatkasse så legg merke til om kassa skifter sømløst. Motor er skuddsikker på begge modellene.

Forstillinga bør sjekkes bærebro og lenkearm samt bremser. Finn deg en godt utstyrt modell med skinn det letter salget for deg når den dagen kommer.

 

^what he said.

 

Siden det er en 2003 modell går eg utifra at det er snakk om en w211.

w211 220 har ikkje et så kraftigt dreiemoment i forhold til girkassen at det blir noe problem på en så ny bil, har en 500SL i fra 83, med orginal motor og girkasse, girer bedre en min mors XC70 som er ikkje mindre en 23 år Yngre og har 650.000 km mindre på understellet.

 

Men anyhow, se etter rust i understellet om den er kjørt på veier med salt, det er en killer for dei bilane der, sjekk også hele forstillinga grundig, detter fort sammen på dei bilane der, og det koster.

 

Ellers så er det Mercedes, motor og girkasse er og kommer aldri til å bli en bekymring.

 

Tja det kommer nok helt an på hva slags kjøring den er brukt til. Selv måtte jeg bytte converter i automaten på w211 270 cdi. Dette skjedde etter knappe 120K. Kostet vel 30-35K eller deromkring. Litt mer moment i 270 enn i 220 cdi men fikk høre at dette var et problem med w211 og at det gjaldt alle cdi. Er bilen feks kjørt mye med henger kan også automaten på 220 være dårlig. Eller om det er kjørt mye manuell gearing på automaten i motbakker. Dette er hva jeg ble fortalt av verksmester på B & S da jeg hadde min på verksted pga automaten.

 

Uansett jeg merket det med at det ble en slags skjelving i bilen når automaten gearet. Spesielt i motbakker, aks felt på motorvei og slikt. Og selv om mange verdensmestere lover deg at det "bare" er å flushe automaten så er den "god som ny" så er det langt fra sikkert. Vel verdt å ha i tankene for bommer du her blir det dyrt.

 

Bortsett fra det er w211 skuddsikker. Vær nøye med service og skift ting "før hjula detter av" så har du driftsikker bil i mange år.

Lenke til kommentar

Regn med fare for elektronikktrøbbel. SBC-bremsene er veldig bra, men kostbare når SBC-enheten må byttes (hvis du ikke får dette dekket av merkeverksted).

210 rustet, 211 er mye bedre men langt fra rustfrie.

 

Har flest erfaringer fra en 04-modell som hadde gått 95.000 km da den ble solgt videre, på ingen måte noe problemfritt bilhold, men "greit nok". Utrolig trang bil å komme inn i, men kjører bra. Begge hjulbuer bak måtte omlakkeres pga rust. Vannlekkasje inn i bagasjerom.

 

CDI -> regn med å bytte dyser på et tidspunkt. Stasjonsvogn har luftfjæring bak, dette ryker også nesten garantert, og koster en del tusenlapper å fikse.

Converter på automatkasse er allerede nevnt.

 

211 ga et utrolig bra inntrykk da jeg var på introduksjonen for 10 år siden, i dag er det en bil jeg tror jeg hopper glatt over pga litt for mange eiere som melder om problemer.

Facelift skal dog være veldig mye bedre, men da snakker vi 07-> modell.

 

Finner du deg en fin W210 (joda, finnes fortsatt noen som ikke har rustet helt bort) blir det fort billigere å koste på litt lakk annethvert år enn å bytte deler på en W211.

Teknisk er W210 bra.

 

-Michael

Lenke til kommentar

Regn med fare for elektronikktrøbbel. SBC-bremsene er veldig bra, men kostbare når SBC-enheten må byttes (hvis du ikke får dette dekket av merkeverksted).

210 rustet, 211 er mye bedre men langt fra rustfrie.

 

Har flest erfaringer fra en 04-modell som hadde gått 95.000 km da den ble solgt videre, på ingen måte noe problemfritt bilhold, men "greit nok". Utrolig trang bil å komme inn i, men kjører bra. Begge hjulbuer bak måtte omlakkeres pga rust. Vannlekkasje inn i bagasjerom.

 

CDI -> regn med å bytte dyser på et tidspunkt. Stasjonsvogn har luftfjæring bak, dette ryker også nesten garantert, og koster en del tusenlapper å fikse.

Converter på automatkasse er allerede nevnt.

 

211 ga et utrolig bra inntrykk da jeg var på introduksjonen for 10 år siden, i dag er det en bil jeg tror jeg hopper glatt over pga litt for mange eiere som melder om problemer.

Facelift skal dog være veldig mye bedre, men da snakker vi 07-> modell.

 

Finner du deg en fin W210 (joda, finnes fortsatt noen som ikke har rustet helt bort) blir det fort billigere å koste på litt lakk annethvert år enn å bytte deler på en W211.

Teknisk er W210 bra.

 

-Michael

 

Ikke enig i alt her. Min W211 var loaded med ALT. Eneste problemet var jeg opplevde noen ganger var at den elektrisk takluken ikke lukket seg på første forsøk. Trodde det var elektrisk tullball til B & O viste meg at det kunne samle seg blader, eller annet rusk langs kantene på soltaket. To kjappe drag med en fille løste alltid det om problemet oppstod. Elektriske seter, el justering av ratt/rattstamme, SBC, vindusheiser ja kort sagt alt elektrisk og elektronisk på w211 var helt uten problemer for meg. Og av andre som har kjørt w211 og flere som har minst dobbelt så mange km som meg så har jeg aldri hørt om problemer på dette. Ja selv ikke air matic hadde jeg problemer med selv om jeg hørte noen andre hadde måtte koste på nye belger.

 

Noen klaget på SBC og Mercedes fjernet vel også SBC fra 2006 modellene, i allefall på E klasse. Så noe var nok ikke helt bra men som sagt så funket det problemfritt for min del. Det eneste negative om bremsene var vel kanskje at den kø-stopp-funksjonen kunne spise litt klosser men nå brukte jeg sjeldent akkurat den da.

 

Stikk innom merkeforhandler og snakk med gutta på verkstedet - ikke selgerne så får du nok høre konkret hva du skal være på utkikk etter.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei,

håper det er greit at jeg tar opp en gammel tråd:

jeg faktisk forvirret over problemer som de første W211 er berørt av! På nettet er det svært mange som klager på SBC-bremsen og dens svært høye kostnader hvis den "ryker". Noen skriver at det en teller som teller antall bremsninger og når den har nådd max vil man få en feilmelding i displayet om å besøke verkstedet og da blir det dyrt. Har også lest at MB, f.eks i U.K dekker dette for biler som er mindre enn 10 år gamle! Vil dette problemet komme før eller senere?

Lenke til kommentar

Fattern eide en W211 2003 modell i 5 år og hadde MYE problemer med bilen. Jeg hadde unngått denne modellen til en hver pris. Bilen i seg selv er nydelig å kjøre, men 03 modellene har alltid vært kjente for å være biler med mye feil og problemer. Kjøp en 04, eller helst en 05 modell, det koster deg en del mer, men du tjener på det i lengden.

Lenke til kommentar

Det er sant,de aller første w211 hadde en del problemer på grunn av mye ny teknikk.Det går an å finne en fra 2003 som har allerede fått byttet mesteparten av de dårlige delene.

Rust kan forekomme ved nedre kantene til dørene på de tidlige modellene.

 

Rusta var et kapittel for seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...