Gå til innhold

Hvilken spenning yter Swiftech CPU-vannblokk,m/pelt best på?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har sett på

>

> MCW462UHT:

> Swiftech CPU-vannblokk, m/peltier

> - SocketA (S462)

>

> Ser at max volt ligger på 15.2. Spørsmålet er som følger: Yter pelti

> elementet best(max) på denne volten?. Har muligheter til å bygge en

> strømmforsyning som leverer ca 15.2V

 

 

Takker for den hjelp jeg måtte få

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trur det er slik i teorien at elementet yter best ved 15.2v, men i praksis er vil det yte best på 11-13v. Grunn er at elementet utvikler MYE mer varme på 15.2v enn ve f.eks 12v, selv om det bare er et par volt vil det kansje være 40/50 watt forskjell i varmeutviklinga. Da skal du ha ei rimelig god blokk og radiator for å kjøle tec'et såpass at du får like lav temp på den varme sida av tec ved 15.2v som ved 12v.

 

Er ikke _helt_ sikker på at dette stemmer.

Lenke til kommentar

Blir noe skikkelig dritt å ha med den strømforsyningen på LAN f.eks.

Eller det er vell ikke noe stort problem men,pent er det ikke.

Men er det så farlig med 15v, kan du ikke bruke en Emermax PSU 431w eller 550w Da har du nok amper, og strømforsyningen passer inni pc'n !

Lenke til kommentar

Dangerden.com har en fin strømforsyning. De er snille og sender med lav påskrevet verdi hvis du spør :wink:

Går alt som forventet, har du pakken hjemme om en uke, 1000 kr fattigere.

 

Forøvrig har PumpAction helt rett. Har man ekstrem vannkjøling kan man skru opp spenningen, har man mer modrat bør man skru ned.

Lenke til kommentar

Trur jeg avventer med å bestille strømforsyning til jeg får teste hva systemet klarer å takle.

 

Begynner på førsteåret ingeniør, skal studere elektronikk.

Regner med å få låne en strømforsyning der, slik at jeg får sjekket dette.

 

Får teste vannkjøling først, deretter med peltien. Da får jeg i pose å sekk

Dobbel glede :lol:

 

Noen som har en formening om MCW462UH som ren vannblokk?

Lenke til kommentar

Det vil yte best på 15.2v, men da må du ha et system som klarer å transportere vekk den varmen det utviker, for ellers vil du få en negativ effekt. Grunnen til at mange får peltet til å yte best på 11-12v er at de ikke klarer å fjerne all varmen. Vi snakker her om 226w + det cpu generer, og da sier det seg selv at det blir varmt. Gå for en kraftig vannpumpe, og en radiator med høy kjøleevne. Da vil du nok kunne få kjørt peltet på 15.2v

 

Om du søker litt på forumet så finner du en del om dette. Hondaen på forumet pleier å ha mye fornuftig å komme med når det gjelder peltier. Du burde også lese guiden hans på ok.no om du ikke har gjort det. Den finner du her:

 

http://www.overklokking.no/guides/peltier_...uide/index.html

 

Edit: dette hadde PumpAction allerede forklart så jeg nå.

Lenke til kommentar

Peltierelementet klarer å pumpe mest varme ved 15,2 V NÅR deltaT mellom kald og varm side er 0 grader. Ved praktisk bruk er ikke dette tilfelle lenger, og ideell spenning vil nok synke 1 til 2 volt. Den ideelle spenningen kan kun finnes ved å teste det i dette systemet.

 

Peltierellementet er designet slik at det er mest effektivt ved 12 volt, altså det pumper mest effekt i forhold til hvor stor effekt man putter inn.

 

Hadde selv et vannkjølt peltiersystem i "gamle" dager når celeron 566Mhz var "kongen". Hadde et peltierelement på 84W, som hadde Vmax på 16,4V. Ved å bruke to stykk strømforsyninger, 12V fra den ene, og 3,3 volt fra den andre, fikk jeg 15,3 V og temp gikk noe ned, men ikke mer en kanskje 1,5-2 grader.

 

space

Lenke til kommentar
Peltierelementet klarer å pumpe mest varme ved 15,2 V NÅR deltaT mellom kald og varm side er 0 grader. Ved praktisk bruk er ikke dette tilfelle lenger, og ideell spenning vil nok synke 1 til 2 volt. Den ideelle spenningen kan kun finnes ved å teste det i dette systemet.

 

Peltierellementet er designet slik at det er mest effektivt ved 12 volt, altså det pumper mest effekt i forhold til hvor stor effekt man putter inn.

 

Hadde selv et vannkjølt peltiersystem i "gamle" dager når celeron 566Mhz var "kongen". Hadde et peltierelement på 84W, som hadde Vmax på 16,4V. Ved å bruke to stykk strømforsyninger, 12V fra den ene, og 3,3 volt fra den andre, fikk jeg 15,3 V og temp gikk noe ned, men ikke mer en kanskje 1,5-2 grader.

 

space

 

Peltier elementet til swiftec er ikke designet slik at det yter best ved 12V. Ved økende DeltaT ( under drift..), så øker Umax.

 

Det yter best ved Umax, selvfølgelig. Det krever som tidligere nevnt at det er nok kjøling på den varme siden for å få dette til. Den "ideelle" spenning som du kaller det kan være f.eks 5 volt har man dårlig kjøling på TEC og vil være forskjellig fra system til system.

 

Umax og Imax inntreffer samtidig og Umax vil som sagt stige ved økende DeltaT, fordi den indre motstanden til TEC vil øke med økende temperatur:

 

introex.gif

Lenke til kommentar

Umax og Imax er definert ved Qmax, altså den spenningen og strømmen som opptrer ved Qmax, der elementet pumper mest "varme" (skjønner at du forstår dette Hondaen, men for "de andre").

Peltierelementet som følger med swiftech har oppgitt Qmax 226.1W ved Imax 24A og Umax 15,2V. Dette gjelder KUN ved deltaT 0 grader.

 

Ja, elementet yter best ved Umax, men Umax ( og Qmax og Imax) er avhengig av deltaT. Det endrer seg altså med tempforskjellen mellom kald og varm side av elementet.

 

Jeg sier ikke at peltierelementet som følger med Swiftech-kjøleren yter best ved 12 V, men at det er mest effektiv der(omkring). Følgende er hentet fra Melcor (produsent av peltierelementer) http://www.melcor.com/typdev.htm: "Since operating at or very near the peak is relatively inefficient, most devices are operated somewhere between 40% and 80% of Input Power MAX."

 

Den "ideelle" spenningen Umax for et system må finnes eksperimentelt. Alle system jeg har lest om, hadde en Umax som lå noe under det som var oppgitt Umax for elementet. Dette er fordi deltaT i systemet ikke er 0 grader og at Umax selvfølgelig også er avhengig av kjølingen av varmside av elementet.

 

Ser av diagrammet du posta Hodaen, at Umax (ikke Vmax som det står i diagrammet (hvis man skal være pirkete)) øker noe med økende deltaT, men jeg forstår ikke helt hva du mener med "Umax og Imax inntreffer samtidig og Umax vil som sagt stige ved økende DeltaT, fordi den indre motstanden til TEC vil øke med økende temperatur

Hva mener du med den indre motstanden? Elektrisk eller varmeledende motstanden?

 

space

Lenke til kommentar

Hva Melcor mener med "peak" er jo hele poenget mitt ;-) Det er det punktet hvor det pumpes mest termisk energi. At designere velger å kjøre TEC på 80% eller 98% er jo opp til hver enkelt. Det er som å balansere på kniveggen hvis man skal ha optimal varmegjennomstrømning.

 

Med den indre motstanden mener jeg den elektriske. Halvleder metallet i TEC har positiv temperaturkoefisient, altså jo varmere det blir jo høyere indre motstand.

 

Derfor ser du at Vmax stiger litt på diagrammet når temperaturen øker, for å kompensere for den økte indre motstand, og dermed sikre optimal varmeflyt.

:)

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at det som er "peak" for elementet, nødvendigvis er "peak" for hele kjølesystemet. Det er som du selv skrev avhengig av hvor god kjøling av varmsiden man har. Hjelper lite om man klarer å skape en større deltaT over elementet hvis temp på varmsiden stiger (pga mer effekt som må fjernes) mer en deltaT-økningen er.

 

Angående det med indre motstand. Ser litt på tabellen på følgende link: http://www.melcor.com/ultratec.htm

Ser at det du sier om positiv tempkoef. stemmer. Ser også at elementet klarer å pumpe mer effekt (høyere Qmax) og får høyere deltaTmax selv om det produseres mer effekt i elementet. (høyere spenning, samme strøm). Altså varmen som skal fjernes på varmside øker både pga. økt varmegjennomgang og økt "elektrisk" produsert varme i elementet.

 

space

Lenke til kommentar

Mange gode tilbakemeldinger her :)

Takker for den responsen jeg har fått.

 

Det eneste sikre er å bruke en regulerbar strømforsyning, så får jeg se hva airplex evo 360 radiator og en pumpe som leverer 1400l/h klarer.

 

 

Får håpe Microplex får inn evo 360 radiatoren snart.

 

Leste en tysk test på den, den kom ikke så mye bedre ut enn evo 240. Men det var med vanlig vannkjøling. Så den vil nok trives bedre når den får et pelti element å jobbe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...