Gå til innhold

Nybegynner: Vil dette funke for en server?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et domenet som er hostet på InMotionHosting med Business Class Pro Plan.

Jeg ar også hosta domenet mitt der.

Jeg kunne tenke meg å drive siden min på en egen server/data jeg vil ha stående hjemme. Har en PC med Windows 7 og har lest hvordan jeg kan installere Apatch, PHP og MySQL.

Har vel vanlig Telenor Internett. Laster ned med ca 1MB/s.

Så da lurte jeg på om jeg kan bruke dette til å hoste min egen side på?

Noen som har noen simple guider?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. vet ikke hvordan det er nå men mener det var i alle fall noen restriksjoner på hosting på port 80(som er porten som brukes til webbrowsing) før... kan stoppe morroa di tidlig.

2. Hastigheten på upload er mer relevant enn på download når du skal hoste en nettside, som oftest er det minimalt med data som går ned til en server, de store mengdene går ut.

3. Tenker du å hoste på pcen du bruker til vanlig? i såfall, joda du kan det, men når pcen er nede er også nettsiden nede, og windows er kanskje ikke det beste valget til å hoste en nettside? og om du f.eks. torrenter så vil også nettsiden laste treigt da du bruker linja.

alt i alt om du ønsker å lære deg å hoste en nettside lær deg å bruke linux og venn deg på å leve i terminalen. når du er passelig stødig så kjøper du deg en VPS og så kan du drive server på en god linje uten at det du gjør på din egen pc/linje påvirker nettsiden

• Liker 1
Skrevet

Å hoste en webside er relativt enkle greier - langt mindre komplekst enn du gjerne tror. Begynn med å laste ned apache webserver (og google en guide på setupet - men det er ikke noe spesiellt vanskelig).

Du kan fint hoste webside fra windows forøvrig - ihvertfall når det er bare til litt privat bruk og det ikke er snakk om noen dedikert server så betyr det ikke stort hvilket OS som er grunnlaget. Du kan forøvrig også bruke windows sin egen innebygde webserver. Det er vel kanskje enda litt enklere da alt er lagt opp for deg - men apache er bedre sånn generellt sett. Du merker neppe store forskjellen for slikt privat bruk uansett server dog. Du kan google IIS for guide for windows webserveren.

Port 80 bruke for webserver - og jeg kan avkrefte det weebl sier om at det er noen særig risiko for at denne er bevisst sperret. Det har den tradisjonellt ikke vært før, og om noe er det i enda mindre grad nå hos ISPer. Det var dog en del ISPer som hadde stipuleringer i brukervilkårene om at det ikke var lov å hoste servere på private nettlinjer, men slike brukervilkår har stort sett frafallt i de senere årene. Teknologien har utviklet seg såpass at det er vanskelig å definere hva en "server" er nå uansett - uten å da trekke med seg inn i definisjonen mange dagligdagse programmer som folk ikke assosierer med servere i det hele tatt.

Vær også obs på at noen ruterne kan kreve litt spesiellt oppsett for å forwarde port 80. Dette er ikke pga. sperre, men oftest pga. forwarding av port 80 vil konfliktere med webgresesnittet du bruker til å konfigurere ruteren med - og ikke alle rutere har en like intelligent designet automatisk håndtering av slike konflikter. De mye bruke Speedtouch 500-serien ruterene for eksempel som mange enda bruker er typisk av dette - men det er normalt ikke værre å løse enn at du trenger en manuell kommando for å fikse problemet i tillegg til den vanlige forwardingen.

Alt dette er som sagt veldig overkommelig. Den store "stopperen" for å hoste egen webside er egentlig det enkle faktum at de fleste ikke har en servermaskin i huset som de har gående hele tiden (man vil jo forvente å kunne alltid ha tilgant til en webside for at man skal annse den som praktisk). Når man kombinerer dette med at webhosting er skitbillig (for de fleste "vanlige" krav ihvertfall) så er det egentlig ikke mange insentiver igjen for å gjøre dette ved mindre du vil leke deg litt og lære noe ut av det - hvilket forøvrig kan være god nok grunn i seg selv.

-Stigma

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...