Gå til innhold

Trenger litt hjelp med Ati/amd drivere


Anbefalte innlegg

Har prøvd et lite prosjekt for å puste litt liv i den gamle laptoppen min, og har planer om å lage media-senter av den for moro skyld tenkte jeg å se om jeg fikk det til med ubuntu, det første problemet jeg kom over var at jeg ikke får til ati sine fglrx-drivere, grafikkortet er et ATI mobility radeon hd 4330, googlet litt rundt men fant ikke det på hverken støttet eller ikke-støttet. Så for øyeblikket har jeg åpne ati-drivere, det andre problemet mitt er at jeg ikk får noe output fra hdmi-utgangen. laptoppen er en 2(?) år gammel acer aspire 4810tgz og jeg kjører ubuntu 11.10. Så det jeg trenger hjelp med/lurer på er om det funker med hdmi med åpne drivere, og eventuelt hvordan. eller i beste fall noen protips for å få fglrx til å fungere?

 

output fra xrandr -q når jeg har koblet til tven med hdmi.

 

 

tob@Creepy-shit:~$ xrandr -q

Screen 0: minimum 320 x 200, current 1366 x 768, maximum 8192 x 8192

LVDS2 connected 1366x768+0+0 (normal left inverted right x axis y axis) 310mm x 174mm

1366x768 60.0*+

1360x768 59.8 60.0

1024x768 60.0

800x600 60.3 56.2

640x480 59.9

VGA2 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

DP1 disconnected (normal left inverted right x axis y axis)

 

 

 

edit: la til litt mer info, det ser ikke ut som pcen forstår at den har en tv koblet til, men når jeg restartet den med tven tilkoblet, kom "avslutt-splash-skjermen" på tven, mystisk.

 

edit2: gjort litt mer research, og det ser ut som jeg har et problem veldig mange har med laptopper: jeg har switchable graphics med en integrert intel gpu og ati sin, aner absolutt ikke hvordan jeg skal få det til å fungere optimalt, for sånn det ser ut nå, kjører bare intel gpuen min og ati-gpuen er avslått og med tanke på at hdmi-utgangen sitter på den, må det være der hdmi-problemet mitt ligger. så nå må jeg bare finne en måte å få ati-kortet til å våkne uten... noen ideer?

 

edit3: Har fått disablet det integrerte skjermkortet i bios sånn at den bare bruker ati-kortet nå, så nå funker nesten alt, mangler bare lyd gjennom hdmi-kabelen så er alt på plass, noen ideer der?

aplay -l output:

 

 

**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****

card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC269 Analog [ALC269 Analog]

Subdevices: 0/1

Subdevice #0: subdevice #0

card 0: Intel [HDA Intel], device 1: ALC269 Digital [ALC269 Digital]

Subdevices: 1/1

Subdevice #0: subdevice #0

card 1: HDMI [HDA ATI HDMI], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]

Subdevices: 1/1

Subdevice #0: subdevice #0

 

 

Endret av TorbjørnK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan hende det virker, men at programmene velger feil lydenhet..Prøv å se om får lyd via hdmi fra fks. vlc, der kan du selv velge lydenhet. (ctrl+p -> lyd ->output device) Om det virker derfra kan du lage en fil ".asoundrc" i hjemmemappen. I filen velger du standard lyd-enhet, på min maskin virka det sånn her: (kopi av min .asoundrc)

 

pcm.!default {

type hw

card 1

device 0

}

 

Bare sett card og device verdier til de du finner er riktig i vlc. lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...