Gå til innhold

Økt temperatur på CPU


Mysterio

Anbefalte innlegg

Hei.

Bygde PCen for ca 1år siden.

CPU temperaturen har alltid vært på 32-40C, kom tilfeldig til å sjekke den idag og da stiger den til 64C og holder seg der.

Dette er en i5 2500K prosessor. Er dette vanlig temperatur? Hva kan jeg gjøre for å få den ned? En varmeovn står 1m fra kabinettet, kan det være årsaken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmeovn kan ha noe å si, prøv å slå av ovnen, pcen er vel god varmeovn i seg selv, og se om det hjelper.

 

Vet ikke om du har overklokket, eller om kjølepastaen begynner å bli tørr, det må nok være det andre, hvis ikke rommet ditt er veldig varmt fra før av. Ellers kan støv i viftene har en del å si også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis det er IDLE temperatur vi snakker om (altså mens du ikke bruker maskinen) så er dette såpass ekstrm økning at det heller indikerer at kjøleren din var litt dårlig montert til å begynne med - og at en av mothakene nå har sklidd litt tilbake og dermed gitt deg sub-optimal kontakt. Dette kan gø kraftig utover ytelsen på load i så fall, da du vil veldig raskt oppnå kritisk temperatur og CPUen vil autoamtisk throttle seg selv ned for å unngå skade.

 

På idle bruekr en 2500K bare rundt 5-6watt, så at den når 64c på idle (min anntagelse her) kan nesten ikke komme fra noe annet enn at kjøleren har løsnet litt.

 

Dette er forøvrig et ikke-ukjennt problem med standard intel kjøleren. Det er ikke noe "feil" med designet sånn sett - men det er veldig veldig vanlig at folk ikke monterer dem riktig. En veldig typisk ting er at folk er for forsikte og ikke påfører nok trykk til at mothakene faktisk går gjennom hovedkorthullene - men i stedet henger fast med friksjon på at mothaken står midt i hullet. Da skal det jo veldig lite til for at dette glir over tid eller pga. små bevegelser i nærheten - og nettop noe slikt er det jeg mistenker her.

 

Mitt forslag: re-seat kjøleren din, og denne gang pass på at den er korrekt montert (les gjerne instruksjonsmanualen for kjøleren forøvrig). Det aller beste - om du har muligheten for det - er å montere kjøleren mens hovedkortet er ute av kabinettet. Det lar deg fysisk inspisere at mothakene alle er kommet gjennom riktig og at alt sitter som det skal.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis det er IDLE temperatur vi snakker om (altså mens du ikke bruker maskinen) så er dette såpass ekstrm økning at det heller indikerer at kjøleren din var litt dårlig montert til å begynne med - og at en av mothakene nå har sklidd litt tilbake og dermed gitt deg sub-optimal kontakt. Dette kan gø kraftig utover ytelsen på load i så fall, da du vil veldig raskt oppnå kritisk temperatur og CPUen vil autoamtisk throttle seg selv ned for å unngå skade.

 

På idle bruekr en 2500K bare rundt 5-6watt, så at den når 64c på idle (min anntagelse her) kan nesten ikke komme fra noe annet enn at kjøleren har løsnet litt.

 

Dette er forøvrig et ikke-ukjennt problem med standard intel kjøleren. Det er ikke noe "feil" med designet sånn sett - men det er veldig veldig vanlig at folk ikke monterer dem riktig. En veldig typisk ting er at folk er for forsikte og ikke påfører nok trykk til at mothakene faktisk går gjennom hovedkorthullene - men i stedet henger fast med friksjon på at mothaken står midt i hullet. Da skal det jo veldig lite til for at dette glir over tid eller pga. små bevegelser i nærheten - og nettop noe slikt er det jeg mistenker her.

 

Mitt forslag: re-seat kjøleren din, og denne gang pass på at den er korrekt montert (les gjerne instruksjonsmanualen for kjøleren forøvrig). Det aller beste - om du har muligheten for det - er å montere kjøleren mens hovedkortet er ute av kabinettet. Det lar deg fysisk inspisere at mothakene alle er kommet gjennom riktig og at alt sitter som det skal.

 

-Stigma

Takk for tipset.. Jeg brukte ikke den kjøleren som fulgte med intel, men en annen som jeg kjøpte ved siden av. Det kan hende at den er løsnet, men den satt ihvertfall døn fast siden jeg slet med å få den til å sitte godt inne.

For se an litt, men hvor lenge holder kjølepastaen?

Lenke til kommentar

Takk for tipset.. Jeg brukte ikke den kjøleren som fulgte med intel, men en annen som jeg kjøpte ved siden av. Det kan hende at den er løsnet, men den satt ihvertfall døn fast siden jeg slet med å få den til å sitte godt inne.

For se an litt, men hvor lenge holder kjølepastaen?

 

Det er hovedsakelig push-pin mountede kjølere (plastikk mothaker som må trykkes ned og ut på andre siden av hullene) som er aller mest mottakelige for slike feil jeg nevner. Disse brukes vel mest med Intels standardkjølere da det er en billig måte som fungerer greit HVIS den monteres skikkelig (men det er altså lettere å gjøre feil med dem). MOdeller som skrus ned er mindre sansynlig du har montert feil - ihvertfall om ikke feilen oppstod med en gang.

 

Kjølepasta holder "uendelig" - ihvertfall så lenge du ikke har brukt noe ultra-eksotisk noe. Det er nok ikke en faktor du må regne med. Det er mulig å påføre pasta feil - men da ville du sett feile temperaturer med en gang, og ikke etter en lang stund som dette.

 

Som sagt er 64c - hvis det er på idle - så ille at det nesten bare kan forklares med løs kjøler. Sjekk at maskinen faktisk idler dog - og t ikke det er en prosess i bakgrunnen som setter seg fast og bruker èn eller flere kjerner fullt konstant (bruk task manager for å enkelt sjekke). 64c ved load (på stock frekvens) er dog absolutt innenfor det normale, så hvis det er det vi snakker om er det ingen problem. CPUen din er ratet av Intel til å takle 93c og fremdeles fungere normalt (på stock frekvens). Det er gjerne lurt å holde seg under 85c ihvertfall. Høyere temp enn dette indikerer i uansett tilfelle at kjøleløsningen din er alt for dårlig.

 

Du kan jo gjerne teste raskt med coretemp + prime95 og belaste CPU med en stresstest. Om kjøleren er faktisk løs så bør temperaturen gå opp DRASTISK i løpet av 5-10sekunder (vær gjerne klar til å slå av testen fort, dog CPUen har inebygget safeguard mot temperatur også som nevnt). Hvis kjøleren er løs så vil du nå kritisk temperatur veldig fort og det bør være åpenbart fra å følge med på coretemp målingene.

 

Bruk gjerne mer enn 1 program for avlesingen av temperaturen - bare i tilfelle at det er inkompatabilitet mellom programmet og hovedkortet. Jeg vet at det finnes noen unntak der ting bugger seg litt - dog det er relativt skjeldent. Bruker du 2-3 forskjellige program samtidig så ser du fort om det er et problem i temperaturavlesingen i stedet for et faktisk problem.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kjøleren var faktisk på plass og satt godt nok... Tok den likevel av og fikk vekk støv og kjørte på med litt mer kjølepasta(før jeg leste innlegget ditt) og nå har temperaturen ihvertfall hold seg på 46-49 så det hjalp jo betydelig.. Får se hvordan den holder seg etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...