Gå til innhold

BI uten vgs


Morten21

Anbefalte innlegg

Hi.

 

Noen som vet om det er mulig å studere på BI uten vgs?

Jeg har kun fullført et år på vgs(studespesialisering), men bestemte meg for noen år siden å jobbe istedenfor, så nå er jeg over 20 og har lyst til å bli litt klokere ved og studere paa Bi, men har jo da ikke vgs, er dette mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hi.

 

Noen som vet om det er mulig å studere på BI uten vgs?

Jeg har kun fullført et år på vgs(studespesialisering), men bestemte meg for noen år siden å jobbe istedenfor, så nå er jeg over 20 og har lyst til å bli litt klokere ved og studere paa Bi, men har jo da ikke vgs, er dette mulig?

 

I utgangspunktet ikke, men det kan godt være at de tar individuelle unntak, er jo tross alt en privatskole. Vil uansett ikke anbefale deg det, da du mangler svært mye allmennkunnskap som er nødvendig å ha i "sekken" for å følge studieprogressjonen, som feks matematikk, norsk etc.

Lenke til kommentar

Man MÅ ikke ha generell studiekompetanse, gjøres unntak, mener også at du kan ta opp vært enkeltfag, istede for de type "pakke tilbudene" dem har, og ende opp med samme utdanning.

 

Har isåfall en i familien som ikke har VGS(fagbrev eller generell studiekompetanse), som går BI.

Skal sies han sliter litt med mattematikken, men han mener selv at denne er overkommelig for noen som kjønner seg litt på matte, og ikke har slitt med matte siden og under barne/ungdom -skolen.

Endret av ANONIII
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tar du feil. Det at man må ha generell studiekompetanse er lovfestet–så BI kan ikke gjøre unntak i hytt og pine. Hadde de bare styrt og herjet som de ville, hadde de ikke vært godkjent av Lånekassen og ikke vært godkjent til å utdanne folk med tittler som BSc/MSc/PhD etc.

 

En mulighet er å søke med realkompetanse. Da må man være 25 og ha relevant arbeidserfaring over en viss tid, samt kunne dokumentere kunnskap i enkelte fag på vgs.nivå. Dette gjelder uansett ikke trådstarter.

 

Fasiten står her: http://www.bi.no/no/...achelorstudier/

Endret av The mighty Quinn
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvilken linje du sikter på, men det å begynne på økonomi uten å ha hatt verken S- eller R-matte høres ikke ut som en veldig god ide, for å si det sånn... Vet ikke hvordan matten er på BI, men det er mange tema man ikke har gått igjennom i matte hvis man ikke har VGS i bunn.

Lenke til kommentar

En mulighet er å søke med realkompetanse. Da må man være 25 og ha relevant arbeidserfaring over en viss tid, samt kunne dokumentere kunnskap i enkelte fag på vgs.nivå. Dette gjelder uansett ikke trådstarter.

 

Eller ved å skaffe deg generell studiekompetanse etter 23/5-regelen, ved å være over 23 år, ta eksamen i seks fag, og kunne dokumentere fem år med skole og/eller arbeid tilsammen.

Lenke til kommentar

Nå tar du feil. Det at man må ha generell studiekompetanse er lovfestet–så BI kan ikke gjøre unntak i hytt og pine. Hadde de bare styrt og herjet som de ville, hadde de ikke vært godkjent av Lånekassen og ikke vært godkjent til å utdanne folk med tittler som BSc/MSc/PhD etc.

 

En mulighet er å søke med realkompetanse. Da må man være 25 og ha relevant arbeidserfaring over en viss tid, samt kunne dokumentere kunnskap i enkelte fag på vgs.nivå. Dette gjelder uansett ikke trådstarter.

 

Fasiten står her: http://www.bi.no/no/...achelorstudier/

Da er det mulighet for at han går under realkompetanse, skal sies at han ikke har noen form for tidligere erfaring innen økononi, som mekaniker, så virker usansynlig, eller bare rart.

 

Kan isåfall si med hånded på hjertet at han studerer ved BI, økonomi, uten fagbrev eller generell studiekompetanse. Men mulighet for realkompetanse er der, med tanke på han er over 25.

 

Beklager at jeg ikke kan gi noe bevis, vet selv at jeg ikke liker at folk bruker: søskenbarnet til vennen til onkelen's venn som bevis.

Lenke til kommentar

Mangler han ikke vesentlige kunnskaper innen norsk, matematikk og engelsk som trengs for å gjennomføre et slikt studium da?

Greier seg meget bra igjennom alle fagene untatt mattematikk hvor han sliter veldig.

Han sier selv at han har hatt problemer med matte siden ungdomskolen, og er grunn til at han har problemer, men at en person som syntes matte er moro ikke vil ha noen problemer.

Lenke til kommentar

Det kan jeg tenke meg. Jeg syns R2-matte nesten er et must, så jeg vil tro en med bare ungdomsskolematte syns det kan by på litt problemer.

 

Men det kan da ikke være økonomi og administrasjon han går på? Trodde dette var en av linjene til BI hvor man faktisk måtte ha litt karakterer på ryggen for å komme inn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...