Gå til innhold

Betaling til utlandet


Zepticon

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Skal reparere neon greier hos en utenlands forhandler, men de krever betaling i fom av:

 

"We only accept International Money Orders and or Drafts in US funds"

 

Hvordan er beste måte å løse dette på? Merk at bedriften er seriøs og har godt rykte, så det er ikke en scam, så dropp slike kommentarer. Jeg er fullstendig klar over farene ved å bruke slike betalingsmetoder, men det er ikke tema her.

 

Firmaet ønsker at jeg legger "pengene" ved i pakken som jeg sender tingene til reprasjon. Sammen med betalingen skal jeg legge informasjon om ønskede spesifikasjoner og returadresse.

 

 

Hvordan er beste måte å gå frem dersom de ikke kan tilby andre metoder for å betale (jeg har spurt dem, men ikke fått svar enda)? banken min kunne ikke hjelpe, så da må jeg finne en annen måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

Skal reparere neon greier hos en utenlands forhandler, men de krever betaling i fom av:

 

"We only accept International Money Orders and or Drafts in US funds"

 

Hvordan er beste måte å løse dette på? Merk at bedriften er seriøs og har godt rykte, så det er ikke en scam, så dropp slike kommentarer. Jeg er fullstendig klar over farene ved å bruke slike betalingsmetoder, men det er ikke tema her.

 

Firmaet ønsker at jeg legger "pengene" ved i pakken som jeg sender tingene til reprasjon. Sammen med betalingen skal jeg legge informasjon om ønskede spesifikasjoner og returadresse.

 

 

Hvordan er beste måte å gå frem dersom de ikke kan tilby andre metoder for å betale (jeg har spurt dem, men ikke fått svar enda)? banken min kunne ikke hjelpe, så da må jeg finne en annen måte å gjøre det på.

 

Høres ut som om de ønsker en valuta-overførsel, eller en valutasjekk.

 

I begge tilfeller må du be om betalingsinformasjon, som mottaker av pengene skal kunne gi deg. Du må også få vite hvilken valuta de ønsker.

 

1. For valutasjekk må du ha full adresse

2. For valuta-overførsel må du ha: Navn, bankforbindelse, kontonummer og SWIFT, hvis det er betaling innen Europa, da må du også ha IBAN

 

Vil ikke anbefale å ligge penger i pakken, disse kan/vil forsvinne på veien :cry:

 

Vær også obs på kostnader ved valuta-overførsel, du bør ta alle kostnader. Hvis du ikke gjør det, kan mottaker få mindre enn avtalt og det er kjedelig.. Dette er forskjellig fra bank, til bank og er noe som din bank må svare på.

 

Din bank burde være i stand til å fortelle deg hva som trengtes for å få gjort dette, men det er jo en annen sak :nei:

Lenke til kommentar

Høres ut som om de ønsker en valuta-overførsel, eller en valutasjekk.

 

Takker for svar :) De vil ha noe ala en valutasjekk regner jeg med, en sjekk fra meg til dem, i fysisk form vedlagt i pakken slik at de kan kontrollere betalingen gjøre arbeidet og pakke den rett ned igjen på en gang.

 

I begge tilfeller må du be om betalingsinformasjon, som mottaker av pengene skal kunne gi deg. Du må også få vite hvilken valuta de ønsker.

 

1. For valutasjekk må du ha full adresse

2. For valuta-overførsel må du ha: Navn, bankforbindelse, kontonummer og SWIFT, hvis det er betaling innen Europa, da må du også ha IBAN

 

Vil ikke anbefale å ligge penger i pakken, disse kan/vil forsvinne på veien :cry:

Jeg har informasjon og adresse. Selskapet holder til i Canada. Jeg har selv fått tilsendt sjekk via posten, og så vidt jeg veit kan den jo bare heves av meg, eller den som står sum mottaker. Har derfor intrykk av at det er trygt å sende slikt i posten?

 

Vær også obs på kostnader ved valuta-overførsel, du bør ta alle kostnader. Hvis du ikke gjør det, kan mottaker få mindre enn avtalt og det er kjedelig.. Dette er forskjellig fra bank, til bank og er noe som din bank må svare på.

 

Din bank burde være i stand til å fortelle deg hva som trengtes for å få gjort dette, men det er jo en annen sak :nei:

Selvfølgelig skal jeg ta alle kostnader for overførsel. Spørsmålet er bare å får det til slik de vil. Kundeservice nevnte Valutasjekk, men at dette var dyrt. er jo aldri noen som bruker slikt i norge lenger. De sa jeg kunne snakke med nærmeste bankkontor, såd et er vell enste steg.

 

Evt finnes det noen firmaer som jeg kan kjøpe slike sjekker hos? Jeg vet at i USA selger de slike på feks Wallmart.

Lenke til kommentar

Åja, valutasjekk. Det var det jeg husker jeg brukte før jeg hadde fått VISA-kort når jeg kjøpte noe på postordre fra utlandet:) Mener at jeg måtte bestille den i banken også kunne jeg hente den noen dager senere:o

Stikordet her er _før_ :D

Er jo umulig å oppdrive slikt nå for tiden: skal ta en telefon til en betjent bank her i byen og høre hva dem har å si om saken siden kundeservice var lite behjelpelig.

 

Western union / Forex er også en mulighet, men da må jeg betale mer for greiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...