Gå til innhold

Trenger hjelp til å velge randonee-ski osv


heh115

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har tenkt på å invistere i noen randonee-ski (full pakke med sko, ski, staver), men har ikke så mye peiling på dette. Skal bruke de på toppturer hovedsakelig.

Jeg er ca 185-190cm høy.

 

Har tenkt å prøve å få kjøpt brukt pga har ikke ubegrenset med penger (5k), men hvis dere vet om noen billige, men gode ski, så er det bare å anbefale de.

 

Aner ikke hvor lange ski jeg trenger engang. Har ikke stått så veldig mye før, men det er noe jeg vil starte med.

 

Så, hvilke ski, sko, bindinger anbefaler dere? Totalt 5k hvis mulig. Hvilke merker fråråder dere?

 

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har tenkt på å invistere i noen randonee-ski (full pakke med sko, ski, staver), men har ikke så mye peiling på dette. Skal bruke de på toppturer hovedsakelig.

Jeg er ca 185-190cm høy.

 

Har tenkt å prøve å få kjøpt brukt pga har ikke ubegrenset med penger (5k), men hvis dere vet om noen billige, men gode ski, så er det bare å anbefale de.

 

Aner ikke hvor lange ski jeg trenger engang. Har ikke stått så veldig mye før, men det er noe jeg vil starte med.

 

Så, hvilke ski, sko, bindinger anbefaler dere? Totalt 5k hvis mulig. Hvilke merker fråråder dere?

 

 

Takker for alle svar :)

 

Jeg er ingen ekspert men har kjørt ski i ca 5 år nå og har litt erfaring jeg tror kan hjelpe:

 

- Tenk vekt, veldig viktig om du ikke har planer om å bli kjempe god eller er i god form.

- Lengde, på utforski i motsetning til langrenn har lengden helt annerledes egenskaper. En kort ski vil svinge kjappere men være vanskeligere å svinge "korrekt" med. Så en små lang ski, ca din høyde +5 -10 cm vil nok fungere bra.

- Ang. utstyr er det et hav å velge mellom, skal man på bruktmarkedet kan man ikke være voldsomt kresen. Det eneste jeg har er å styre unna store tunge bindinger som duke o.l..

 

Hadde vært lettere å kommentere utstyr om du kommer med eksempler :)

Lenke til kommentar

Så hva skal jeg egentlig se etter? Bredde osv har vel alt å si når det kommer til egenskaper.

 

 

Hva med:

 

SALOMON Sentinel all mountain

og

MARKER Baron 13 freeride-/randobinding 110 mm

 

Klart, bredde, mykhet og mye annet spiller inn på egenskapene til skiene.

 

De skiene virker som noe mellomting mellom skikkelig planker og bakke ski, men heller litt mer mot offpist ski, men det er jo noe man ønsker også. Synes egnetlig de så ut som et godt valg.

 

Noe jeg opplever som vanskelig når jeg skal ha nye ski er at det er vanskelig å si noe om en enkelt ski generelt, den må sammenlignes. Derfor kan det være greit å gå i butikken hvor dem kjenner skiene litt (Myk, stiv osv.).

 

Når det gjelder bindingene du har funnet er akkurat dette jeg mener med vekt :) Disse veier ganske mye. Den typen jeg foreslår med mindre du skal bli ekstrem er av typen:

 

http://www.oslosportslager.no/produkt/dynafit-tlt-speed-radical-1112-randonn%C3%A9ebinding-26938.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...