Gå til innhold

[Løst] Fokusbekreftelse Carl Zeiss Planar 50mm f/1.4 + 7d


Anbefalte innlegg

Har lenge brukt en 5d mkii og en Carl Zeiss Planar 50mm f/1.4 og fokusbekreftelse har fungert som bare det, men når jeg i dag satt objektivet på 7d-en får jeg ingen fokusbekreftelse. Mener jeg har fått det når jeg har prøvd tidligere.

 

Er dette siden Carl Zeiss er en tredjepartsprodusent eller er det noe galt med objektivet eller kameraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pass som sagt på at Planar T* 1.4/50 har fokus shift - den flytter fokusplanet når du blender opp og ned. Den skal være kalibrert til å gi fokusbekreftelse der fokusplanet kommer til å være på f/5.6. Det kan også være varierende hvor sterk denne effekten er avhengig av fokusavstand.

 

Standard mattskive på 7D er ganske så lite matt - du vil neppe se stor forskjell i søkeren på f/1.4 og f/4 (prøv - sett den til f/3.5 eller f/4, kikk i søkeren og trykk på nedblendingsknappen - ikke mye forskjell i dybdeskarphet sånn det ser ut i søkeren, eller hva?).

 

Hvis du skyter mye med lyssterke objektiver kan det være en idé å bytte mattskive - mattskiven i 7D kan (tross spesifikasjoner som sier det motsatte) fint byttes, og flere tredjepartsleverandører har mattskiver til 7D.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er pga standard mattskiven i 7d at en er ganske avhengig fokusbekreftelse ja.

 

Objektivet er ikke mitt, men bare låner det, ofte sammen med 5d mkii. Målet var egenltig å teste hvordan autofokusen til 7d ville fungere som fokusbekreftelse på et objektiv uten autofokus, da jeg kanskje kommer til å skaffe meg en erstatning til Sigma 30mm f/1.4, som jeg føler blir for soft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...