Gå til innhold

Begynner å trene, hjelp i begynnelsen!


Anbefalte innlegg

Hei, til helga skal jeg endelig begynne på treningssenteret noe jeg har ventet på i lengre tid. Det jeg da lurer på er jo om noen kan hjelpe meg litt til hva jeg skal trene og hvilke apparater or slike ting i begynnelsen. Også fint hvis det er viktig om dere kan si ett eller annet jeg bør spise fordi jeg prøver å gå opp i vekt, og spiser så mye jeg klarer men ligger på rett under 60 kg da jeg er 193 høy...

Takker for alle svar og håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste du kan gjøre er å få en instruktør på trenings senteret til å sette opp et program til deg å vise deg forskjellige maskiner, mye pga å vise deg hvordan du skal gjøre diverse øvelser uten å skade deg selg i det lange løp.

 

Ang mat så er dette også noe dem fleste treningsenter kan hjelpe med, er ganske komplisert om en skal sette oppe et komplett oppsett. Kjøpe litt proteinpulver kan være en enkel og grei måte å få dem proteinene du trenger. Men snakke med en trener på senteret rundt dette....bare fortell hva du har lyst å få ut av treningen og dine mål så hjelper dem deg nok på rett vei skal du se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dropp maskiner! Tren heller med frivekter og stang. Hold deg til baseøvelsene (Benkpress, Knebøy og Markløft). Få en instruktør til å vise deg form, hvordan disse øvelsene utføres.

Les gjerne gjennom TechNutrition sitt RYP opplegg. Masse bra informasjon, samt fine forklaringer.

 

www.tn.no

Lenke til kommentar

Stronglifts 5x5. Søk google.

 

Trening A:

Knebøy

Benkpress

Roing

Dips

Mage

 

Trening B:

Knebøy

Militærpress

Markløft

Pullups

Mage

 

3 økter i uka.

Uke 1: A-B-A

Uke 2: B-A-B

Uke 3: A-B-A...osv.

 

Start med lave vekter, øk med 2,5 kg på militærpress,benkpress og knebøy, bortsett fra markløft kan du øke med 5 kg.

Pullups og knebøy varierer du med vekter og med kroppsvekt, spørs hva du klarer.

 

Jeg har fulgt dette programmet nå, hatt bra økninger, og gått opp i underkant av 10 kg på 2-3 måneder. Spis mye havregrøt, og du bør kjøpe deg proteinpulver, for det er vanskelig å få i seg alt igjennom kosten. Dette er bare en hjelp, og kosten må ikke baseres på pulveret. Spis mye tunfisk. Koster 10 kroner for to bokser.

Lykke til :)

Endret av ræss93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ræss93 sitt opplegg er bra.

 

jeg vil bare tilføye at et par ting som er viktig!

 

Rigtig kroppsposisjoner, jeg er ikke instruktør men nå etter nyttår er det mange ungutter på frivektene som trener feil, og risikerer permanente skader: Ryggen skal svaie inn nede, og skal ALDRI bøyes, unntaket er hvis det er rygg du trener men da blir du instruert i hvordan, ALDRI "lås ut" leddene dine, altså rette dem ut til det maksimale for så å belaste dem spesielt markløft og knebøy er dette en fare med så pass på albuene og knærne dine la musklene dine holde vekat ikke senene og leddet. SIste er begynn på de minste vektene spesielt først euka, ha gjerne "ren" stang i benkpress, og gå gjerne på 1-3kg frivektene, sånn at du lærer teknikk først, SÅ øk til noe tungt. Viktig å ikke "makse" vekta når du trener, altså presse deg hardere enn du må.

 

Glem proteinpulver, de billige er ikke bra for kroppen og de dyre er for dyre til gjevnt bruk, så spis egg hver dag, mye pølser, bacon, melk, fett i kostholdet ditt. Trener du mye og hardt slik programmet til ræss93 tilsier kan du spise søppelmat i bøtter og spann, det du burde vurdere er creatin, det hjelper på energinivået og på musklene. Spiser du "sunt" alstå mye grøntfór bør/må du ta proteinpulver for å få noe ut av treningen.

 

Vær obs på Instruktørene dine, det kan være verdt å avtale med en kiropraktor/fysioterapeut som kan gå igjennom et treningsprogram da enkelte av de personlige trenerene ikke er utdannet nok til å burde få lov til å jobbe på treningssenter, (det er ingen krav til kompetanse for å jobbe slike steder og mange, spesielt kjedene, har ofte idrettsutøvere, eller "velformede" ansatte, og disse har ikke nok peiling på fysilogi til å sette opp et individualisert treningsprogram)

 

Til slutt: ta med deg variert underholdning til treningsøkten, jeg varmer opp med brattgåing og jogging i 30-40 minutter og bruker denne tiden til lydbøker, til vekløfting har jeg med Ramstein, og andre harde musikktyper, til nedkjøling/syklin leser jeg avisen, ser på TV, eller fortsetter på lydboken. Alle disse tingene gjør at jeg får mer ut av treningen enn å bare trene, og svette litt. Treningspartner vil jeg kun anbefale deg hvis dere presser hverandre til å være lengre løfte mer løpe raskere osv. jeg trente med en kompis som trente aldri mer enn 40 min. til sammen og en så kort trening føler ikke jeg at jeg får noe ut av så jeg trener heller solo.

 

-frank

 

PS: et treningssenter er ikke en sosial arena så småprat med det motsatte kjønn er ikke anbefalt, enkelte føler det ukomfortabelt å bli tilnærmet når man er gjennomsvett ;)

Lenke til kommentar

Der var det mye vas, med innslag av selvmotsigelser, Frank.

??

 

Så utdyp hvorfor, ikke bare kom med en meningsløs påstand, tar jeg feil i din mening er det tradisjonelt på et forum å demonstrere dette med forklaringer.

 

Dette for både TS sin del og min egen. Har jeg lært noe feil, eller konkludert feil, eller vært tvetydig spesifiser slik at jeg kan lære noe mytt, eller forklare hvorfor jeg sier noe ;)

 

en påstand som din på et forum er unyttig og unødvendig, og ikke minst frekk

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]Glem proteinpulver, de billige er ikke bra for kroppen og de dyre er for dyre til gjevnt bruk[..]

 

Dette er tull.

 

[...] Trener du mye og hardt slik programmet til ræss93 tilsier kan du spise søppelmat i bøtter og spann[..]

 

Dette er et skrekkelig dårlig råd. Søppelmat bygger ikke muskler.

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar

[...]Glem proteinpulver, de billige er ikke bra for kroppen og de dyre er for dyre til gjevnt bruk[..]

 

Dette er tull.

 

[...] Trener du mye og hardt slik programmet til ræss93 tilsier kan du spise søppelmat i bøtter og spann[..]

 

Dette er et skrekkelig dårlig råd. Søppelmat bygger ikke muskler.

Først å frems t, vet du prosessene for produskjon av proteinpulver?? Det er så unaturlig man kan få det, med mindre man går for "pure egg" eller en av de andre kvalitetsvariantene.

 

Søppelmat er fult av tre ting: Proteiner, karbohydrater og fett, alle tre tingen er hva hva man ønsker når man driver med muskelbygging. Spiser man 'jentekost', (salat, og frukt), får man ikke muskler.

 

Jeg kan og legge til at holder man hardcore-bygging og skal ha tinærmet null fettprosent på kroppen er lav-karbo-høy-protein-diet tingen.

 

-frank

Lenke til kommentar

Vet DU hvordan proteinpulver produseres, eller har du kun sett/lest noe propaganda tøv fra USA? Norskprodusert proteinpulver er ikke mer unaturlig enn noe annet fabrikkprodusert mat man får kjøpt i norske butikker. Du drikker kanskje ikke lettbrus heller du da, av frykt for alle de unaturlige stoffene man etter sigende kan få kreft av?

 

Holder man seg til kjent og kvalitets testet, norskprodusert proteinpulver, får man prima vare. Eksempler er ProZyme/Pro-Whey fra Teh Nutrition og MyoProtein fra Myrevolution.no.

 

La oss ta et eksempel for å illustrere hvorfor man ikke skal spise søppelmat når man ønsker å bygge muskler:

 

Et god lønsj fra McDonalds, med en BicMac, en medium stor french fries og en medium Coca Cola, inneholder følgende:

 

1010kcal

32g proteiner

126g karbohydrater

42g fett

(kilde: http://www.mcdonaldsmenu.info/nutrition/)

Så tar vi oss like så godt en grandis til middag:

 

1115kcal

62.5g protein

130g karbohydrater

37.5g fett

(kilde: http://www.klikk.no/helse/dinkost/article464185.ece)

 

Så la oss ta en titt på hva en kropp på 60kg trenger av næring på en dag. Tech Nutritions ernæringskalkulator for vektoppgang, anbefaler følgende:

 

2280kcal

120g protein

336g karbohydrater

51g fett

 

Har man i løper av dagen spist McDonalds mat og en grandis, får man følgende i seg:

 

2125kcal

94.5g protein

256g karbohydrater

79.5g fett

 

Man ser altså at om man lever på søppelmat, når man fort sin grense for daglig matinntak, men uten at man får i seg nok proteiner og karbohydrater.

 

For ikke å snakke om de ekstreme saltverdiene man får i seg og vitaminene man IKKE får i seg. Lever man på søppelmat blir man feit, man bygger lite muskler og man får vitaminmangel.

 

Så TS, min anbefaling er å ikke høre på frankhaugen, men heller høre på tilnærmet alle andre her på treningsforumet, som samtlige vil anbefale deg å ikke leve på søppelmat...

Endret av EirikYeah
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sorry dude, alt jeg har å gå etter er hva min LEGE og kiropraktor har sagt til meg. Jeg opptar sjeldent råd om livstil av andre som ikke kan sette en "Dr." forann navnet sitt.

 

Men for all del, dette er hva forum er til å ha delte meninger. TS står fritt til å følge mine eller dine råd, evt. oppsøke sin egen lege eller andre fagpersoner. Jeg gir bare TS den informasjonen JEG følte jeg burde gjengi av det JEG har fått beskjed om eller erfart.

 

Nå var ditt eksempel på søppelmat noe ekstremt, jeg kan ikke si at McD'd til lunsj og grandis til middag er sannsynlig. (hvertfall ikke fra min side), Men jeg ville gjøre poenget at å spise hva mange sier er "sunn" mat ikke er hva man trenger når man trener aktivt og ønsker å bygge litt muskler.

 

-frnak

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

[...]Men jeg ville gjøre poenget at å spise hva mange sier er "sunn" mat ikke er hva man trenger når man trener aktivt og ønsker å bygge litt muskler.

 

SELVFØLGELIG trenger man sunn mat dersom man ønsker å oppnå optimale resultater fra treningen!

Kanskje vi ikke har samme oppfatning av hva "sunn" mat er?? Altså 90% salat/grønt og 10%fettfri kjøtt/fisk/fugl er hva "alle" kaller et sunt kosthold. Men da dekker man ikke næringsbehovet til kroppen. Penget mitt var at man bør dekke sine kroppslige behov med mat og ikke pulver.

 

-frank

Lenke til kommentar

[...]Glem proteinpulver, de billige er ikke bra for kroppen og de dyre er for dyre til gjevnt bruk[..]

 

Dette er tull.

 

[...] Trener du mye og hardt slik programmet til ræss93 tilsier kan du spise søppelmat i bøtter og spann[..]

 

Dette er et skrekkelig dårlig råd. Søppelmat bygger ikke muskler.

Først å frems t, vet du prosessene for produskjon av proteinpulver?? Det er så unaturlig man kan få det, med mindre man går for "pure egg" eller en av de andre kvalitetsvariantene.

 

Søppelmat er fult av tre ting: Proteiner, karbohydrater og fett, alle tre tingen er hva hva man ønsker når man driver med muskelbygging. Spiser man 'jentekost', (salat, og frukt), får man ikke muskler.

 

Jeg kan og legge til at holder man hardcore-bygging og skal ha tinærmet null fettprosent på kroppen er lav-karbo-høy-protein-diet tingen.

 

-frank

 

Jeg skriker i skogen. Hvorfor er proteinpulver unaturlig? bare fordi noen vranglærte folk bare sier det uten noen som helst grunn? hvorfor er det så unaturlig iforhold til f.eks torro tomatsuppe? Om man får proteiner i fra egg eller om det kommer fra proteinpulver/aminosyrer av bra kvalitet har lite og si. Proteinpulver er først og fremst et tilskudd, tilskudd brukes dersom man sliter med og få i seg nok fra maten, proteinpulver er da et av de tilskuddene som faktisk er verdt og ha lignes, etter en treningsøkt er det lettere og ta en shake en og f.eks dra med seg kylling og alt annet. Mye lettere med en shake inniblant.

 

Søppel mat er fullt av proteiner/fett/karbs ja, men av dårlig kvalitet.

 

Skal man satse på hardcore bygging er IKKE lavrkarbo tingen.

Endret av joakimz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...