Gå til innhold

Spår kraftig Windows Phone-vekst


Anbefalte innlegg

salgsstatistikken for 2011 viser at 54 prosent av alle solgte smarttelefoner i Norge bruker Android som operativsystem. IOS utgjorde 40 prosent, mens 7 prosent av smarttelefonene benyttet Symbian.

Android, IOS og symbian dekker tilsammen 101% av smarttelefon salget...

 

Nja, en ganske vanlig feil når man runder opp eller ned tall i de statistiske resultatene. Kan skyldes litt for mange X,6 (rundes opp) og litt for få X,1 (som rundes ned).

 

Ganske uproblematisk hvis målet er å få oversiktelige tall og de avrundede tallene ikke tas med i videre beregninger.

Jeg er utvikler, nesten riktig blir da like feil som svært galt. Tallene blir meningsløse for meg.

Statistikere kan derimot sikkert fint leve med "trolig sånn passelig riktig".

Jepp, er du utvikler blir dette veldig problematisk

... er du utvikler er det egentlig ikke et problem. Tallene gir faktisk like mye mening uansett. Om det er 34% eller 33,7% har også for utviklere lite å si i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

... er du utvikler er det egentlig ikke et problem. Tallene gir faktisk like mye mening uansett. Om det er 34% eller 33,7% har også for utviklere lite å si i praksis.

101% er umulig (i denne forbindelse) og gjør at jeg ikke lenger stoler på noen av tallene. Skal du avrunde så gjør det skikkelig slik at summen fortsatt stemmer.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

... er du utvikler er det egentlig ikke et problem. Tallene gir faktisk like mye mening uansett. Om det er 34% eller 33,7% har også for utviklere lite å si i praksis.

101% er umulig (i denne forbindelse) og gjør at jeg ikke lenger stoler på noen av tallene. Skal du avrunde så gjør det skikkelig slik at summen fortsatt stemmer.

Problemene er altså ikke med tallene, men kanskje med de som leser dem...

 

 

Rund disse tallene til heltall slik at de blir 100:

37,7

35,6

26,7

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

F.eks vil 38, 35 og 27 får summen til å stemme.

Avrundingen gir da skjev fordeling, men dette er langt bedre enn at totalen blir feil.

(Forsøk f.eks. øresavrunding på en faktura med 100.000 poster uten å ta hensyn til totalen)

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

F.eks vil 38, 35 og 27 får summen til å stemme.

Avrundingen gir da skjev fordeling, men dette er langt bedre enn at totalen blir feil.

Du runder feil av, og manipulerer faktisk mer med tallene, og det er det jo viktig å unngå. Hvorfor valgte du det midterste tallet? For det hadde "lavest decimal-tall"? Hva om andelen var 0,6%? Ville du rundet den ned til 0? Hvem skal velge hva som skal reduseres? Hvem får lyve mest med statistikken?

 

Poenget med med relativ fordeling, som prosent, er at selve andelene skal være riktige. Og her blir det "så riktige som mulig, men fremdeles være enkelt å lese", dette er jo tross alt en artikkel.

Statistisk sett er det bedre at alle tallene er avrundet 0,3-0,4 "feil" enn at man velger ut ett tall som man runder ned. Om summen er 100% eller 101% er mindre viktig, så lenge den ikke blir 102%. ;)

 

 

 

(Forsøk f.eks. øresavrunding på en faktura med 100.000 poster uten å ta hensyn til totalen)

Og der er poenget. Her er det snakk om relative fordelinger, ikke kroner eller en annen "absolutt" størrelse.

 

 

 

Og i journalistisk sammenheng skal vi heller være glad når 23% ikke blir brukt som "én av fire". ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette blir stadig mer OT...

 

Hvem får lyve mest med statistikken?

Det er slikt vi har statistikere til, er det ikke ?

Om summen er 100% eller 101% er mindre viktig, så lenge den ikke blir 102%. ;)

Her er det snakk om relative fordelinger, ikke kroner eller en annen "absolutt" størrelse.

Vi får enes om å være uenige, tror jeg. Jeg takler ikke relativ fordeling, for meg er det meste absolutt ;) .

 

Jeg reagerer altså på at totalen blir feil fordi jeg intuitivt benytter den som en slags validering av tallene. Blir totalen feil stoler jeg ikke lenger på noen av de grunnlagstallene heller, de blir svada.

 

Forøvrig;

Dersom journalisten (evt. statistikeren) ikke finner avrundinger korrigert til korrekt sum statistisk holdbar får denne heller presentere desimaler.

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd treghet med min Xperia arc som har dårligere specs enn galaxy 2.

Er vel ikke alle som er så nøye på det, og jeg brydde meg ikke så mye når jeg hadde Hero en gang i tiden. Men etter å ha hatt iphone og nå WP, blir den lille luggingen som er i uiet i Android utrolig irriterende. Tok ca 2 sekunder med en kompis sin Arc S før det ble lagt merke til nå..

 

Android er fortsatt fint dog :)

Lenke til kommentar

Vi får enes om å være uenige, tror jeg. Jeg takler ikke relativ fordeling, for meg er det meste absolutt ;) .

Jeg reagerer altså på at totalen blir feil fordi jeg intuitivt benytter den som en slags validering av tallene. Blir totalen feil stoler jeg ikke lenger på noen av de grunnlagstallene heller, de blir svada.

Jeg prøver ikke å være frekk, men kan se at det er lett å tolke det dit. Men det er ikke egentlig så mye å være uenig i, det er matematikk. ;)

Jeg forstår hva du mener, men statistisk sett er det "mest riktig" (eventuelt "minst feil") å bruke vanlige avrundingsregler når man skal presentere relative tall som heltall. Som her.

 

Men hvis det hjelper deg, er relative tall fremdeles relative og kan dermed behandles deretter: Eksempel: 38/101*100 = ca. 37,6 som er nærmere det riktige 37,7 enn 38.

 

 

On-topic hadde det vært spennende med en poll på forumet om hva slags OS man har, og hva man har tenkt å prøve. Kanskje jeg skal sette opp en?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...