Gå til innhold

Mest "Bang for the buck" under 6000kr?


Anbefalte innlegg

Hallois godtfolk!

Skaffa meg et par nye spill til jul, deriblant BF3, og merket raskt at pc'en min virkelig ikke holder mål lenger. 1024*768 på low det holder bare ikke. Så jeg er inne på tanken om å oppgradere litt nå.

 

Har følgende komponenter nå:

- Asus P5Q Pro

- Q6600

- HD5770

- HX520W

- P182

- Intel x-25 80GB

 

Planen var å beholde kabinett, SSD og PSU, så det jeg trenger er vel HK, CPU, RAM og en grei GPU. Er litt "short on cash" akkurat nå så jeg trenger enkelt og greit det som gir mest "bang for the buck" under 6000kr, helst under 5000 og :p

 

Har ikke fulgt med på PC utviklingen de siste år så jeg er helt blank her nå, så er det i5 eller i7 som gjelder nå?

Ellers så trengs det vel bare noe billig DDR3 RAM, overklokkingsdagene mine er over.

 

Eneste kravet jeg egentlig har er at jeg skal ikke ha et jetfly stående under pulten, må være noenlunde levelig støynivå på det :D

 

 

 

 

EDIT: Finnes det bracket til 1156/1366 for TRUE kjøleren min?

 

 

 

Endret av -Tommy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallois godtfolk!

Skaffa meg et par nye spill til jul, deriblant BF3, og merket raskt at pc'en min virkelig ikke holder mål lenger. 1024*768 på low det holder bare ikke. Så jeg er inne på tanken om å oppgradere litt nå.

 

Har følgende komponenter nå:

- Asus P5Q Pro

- Q6600

- HD5770

- HX520W

- P182

- Intel x-25 80GB

 

Planen var å beholde kabinett, SSD og PSU, så det jeg trenger er vel HK, CPU, RAM og en grei GPU. Er litt "short on cash" akkurat nå så jeg trenger enkelt og greit det som gir mest "bang for the buck" under 6000kr, helst under 5000 og :p

 

Har ikke fulgt med på PC utviklingen de siste år så jeg er helt blank her nå, så er det i5 eller i7 som gjelder nå?

Ellers så trengs det vel bare noe billig DDR3 RAM, overklokkingsdagene mine er over.

 

Eneste kravet jeg egentlig har er at jeg skal ikke ha et jetfly stående under pulten, må være noenlunde levelig støynivå på det :D

 

For 5000 får du en fin oppgradering. Men hvor gammel er strømforsyningen? Etter et par år bruk pleier effekten å gå litt nedover, så om du skal dra et skjermkort med mye effekt kan det bli problemer.

 

Når det kommer til prosessor er det utvilsomt Intel i5 2500k som er tingen, veldig god for spilling. Det er kanskje noen AMD-prosessorer som gir litt bedre pris/ytelse forhold, men i5'en gir deg fantastisk ytelse til en overkommelig pris.

 

Når det kommer til hovedkort bruker i5'en 1155-socketen, så der er det bare fritt å velge helt fritt avhengig av hvor mye tilkoblingsmulighetet og lignende du ønsker deg. Denne ser for eksempel god ut til prisen: Min lenke.

 

Når det kommer til DDR3-minne er det så latterlig billig for tiden at det bare er å peise rett på med 2x4GB 1600 MHz. Selv foretrekker jeg Corsair XMS3 minne.

 

Når det kommer til skjermkortet må du bestemme deg for hvor mye du er villig til å bruke. Om du helst vil holde deg under 5000 tror jeg det er best å gå for en GTX 560 Ti (Merk Ti-versjonen), om du handler fra Dustin er det best å velge Asus sitt kort, mens om du handler fra Komplett/MPX er det best å gå for MSI sitt kort. Om du er villig til å gå opp i pris kan du gå opp til en GTX 570 eller tilogmed en GTX 580 om du finner denne på tilbud et sted (eller evt. demovare på f.eks komplett). Men en GTX 560 Ti vil du allerede ha en god del bedre ytelse enn HD5770en.

 

For disse 4 komponentene kommer du på 4566 kroner på Dustin, og da sitter du igjen med 8GB minne, en fantastisk prosessor, og et solid hovedkort og skjermkort. Spytter du inn mer penger får du et enda litt kraftigere skjermkort. Om du er student får du forresten studentrabatt på Dustin, som inkluderer gratis frakt på alle ordre på over 2000, så den anbefales det å dra nytte av om det er relevant for deg.

 

Lykke til ;)

 

Edit: Bør kanskje utdype litt på "er det i5 eller i7 som gjelder nå?" kommentaren. Det står nå mellom i5 2500k og i7 2600k/2700k, og det er defintivit i5 2500k som er tingen for gaming. Det i7'en har som i5'en ikke har er hyperthreading og en større cache, noe som er tilnærmet fullstendig sløst bort i spill. Så til spilling er de to ca. like bra (i noen få spill vil i7'en dra fra litt, men tester viser at i5 drar fra litt i noen andre), og i7'en koster da en tusenlapp ekstra uten å gi noe igjen for det. Om du derimot bruker PCen til andre ting som krever mye prosessorkraft som f.eks videoredigering/mediaconvertering/modellrendering etc., så kan i7'en være verdt de ekstra kronene, men til spilling/hverdagsbruk er det i5'en som har tronen for øyeblikket.

Endret av MrConfusion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, først og fremst, takk for supert svar! :D

 

PSU er vel 5-6 år gammel, men den drar fint Q6600 sammen med både HD4850 og HD5770 så jeg tror jeg satser på at den holder litt til. Kommer nok til å prøve meg med den først hvertfall.

 

Rendering o.l går det lite av her så da er valget enkelt når det kommer til prossesor hvertfall. Regner med at uansett hva jeg går for så gruser det gamle Q6600'en min :p

 

Men fant meg mounting bracket til gamle TRUE kjøleren min, men ser at det står at det er for socket 1156. Prøvde å google litt men det gjorde meg egentlig bare mer usikker. Hva er forskjellen på Socket 1156 og 1155?

 

Har merket at RAM er latterlig billig ja, er ikke som gamle dager hvor jeg betalte 3000kr for 4GB xD

 

 

Det er Nvidia som gjelder ja? Har du noen erfaring med stock kjøleren på disse kortene? De ser jo ganske greit dimensjonert ut.

 

Takk! Det trengs, har ikke fulgt med i PC markedet de siste fem årene så det er vanvittig mye å sette seg inn i igjen :p

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men fant meg mounting bracket til gamle TRUE kjøleren min, men ser at det står at det er for socket 1156. Prøvde å google litt men det gjorde meg egentlig bare mer usikker. Hva er forskjellen på Socket 1156 og 1155?

 

Er ganske sikker på at mounting bracket for 1155 og 1156 er helt identiske. Det var de ihvertfall for min Noctua-kjøler.

 

Det er Nvidia som gjelder ja? Har du noen erfaring med stock kjøleren på disse kortene? De ser jo ganske greit dimensjonert ut.

 

Vel, når det kommer til skjermkort ligger Nvidia og AMD ca. likt, jeg bare anbefalte disse kortene fordi jeg kjenner godt til dem og vet at de er veldig gode for prisen. Når det kommer til stockkjøling er denne veldig bra på begge kortene jeg linket til, altså både Asusen og MSI sin.

 

Edit: Skriveleif

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at mounting bracket for 1155 og 1156 er helt identiske. Det var de ihvertfall for min Noctua-kjøler.

Ok, da bestiller vi den bracketen hvertfall!

 

Vel, når det kommer til skjermkort ligger Nvidia og AMD ca. likt, jeg bare anbefalte disse kortene fordi jeg kjenner godt til dem og vet at de er veldig gode for prisen. Når det kommer til stockkjøling er denne veldig bra på begge kortene jeg linket til, altså både Asusen og MSI sin.

 

Edit: Skriveleif

Men det hørtes bra ut! Hvordan er foresten HD5970? Holder det fremdeles kokkene mot disse ny generasjonene?

Lenke til kommentar

Men det hørtes bra ut! Hvordan er foresten HD5970? Holder det fremdeles kokkene mot disse ny generasjonene?

 

HD5970 var jo toppmodellen, og er 2 GPU'er på et enkelt kort. Det er derfor mest naturlig å sammenligne den med HD6990 eller GTX 590 fra den nåværende generasjonen, men disse er ikke så populære, folk foretrekker heller å kjøre 2 (eller til og med 3 av og til) GTX 580 i SLI, og dette er ganske mye kraftigere enn et HD5970. 2 GTX 560 Ti i SLI slår også HD5970. I ren ytelse ligger HD5970'en kanskje på nivå med et overklokket GTX 570, men har da mer problemer med støy/effekt, ettersom at den kjører 2 GPUer.

 

Kort sagt, joda HD5970 holder koken sånn halvveis, men den blir lett slått av de nye toppmodellene, og høres samtidig ut som et jetfly.

Endret av MrConfusion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...