Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Depresjon - hvordan gå fram?


Anbefalte innlegg

Jeg skal til fastlegen min i slutten av uken, da jeg selv mener at jeg lider av depresjon. Har vært spesielt ille det siste året. Vet dog ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Er en lukket person og åpner meg ikke for mange. Derfor vet jeg ikke helt hvordan jeg skal kunne snakke med en vilt fremmed om problemene mine. Har nettopp byttet lege, så har aldri sett han før. Noen tips?

 

Postet av anonym: ba0b0168cfc81cbd19be852683a66b80

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge er et surt land hvor ting tar tid. Det beste du kan gjøre hvis du vil snakke med fast psykolog for å prøve å løse noen av problemene og gjøre hverdagen enklere er nok bare å komme seg gjennom den første tunge fasen. Du blir gjerne sendt rundt til forskjellige fagfolk noen måneder, men etter det får du gjerne en fast å snakke med i årene fremover.

 

Du kan alltids ha en god venn som er med deg gjennom prosessen. Blir med deg de første gangene. Ønsker deg hvert fall lykke til!

Lenke til kommentar

Det kommer an på.

 

Forskjellen mellom psykiater og psykolog er vel at psykiater er mer inne på det medisinske. Dvs, psykiske lidelser som følge av fysiske årsaker, feks kjemisk ubalanse i hjernen.

 

En psykolog er en som vil ha deg til å prate litt om følelsene dine, snufse litt, bruke forskjellige teknikker etc og klare opp i de underliggende årsakene til depresjonen din.

 

Er du feks bipolar så er det en psykiater som tar seg av det, med feks medisinering.

Er du deprimert fordi du har blitt mobbet er det en psykolog som hjelper deg gjennom det og bygger opp deg selv.

 

Psykiater skriver ut resepter, psykologen prater.

Lenke til kommentar

Hvis du har problemer med å uttrykke deg, ol, så vil jeg anbefale å ta med en venn, eller veninne som har S i muntelig. En annen løsning, kan være at du skriver ned på et ark hva du mener / føler, og så leverer du bare dette til legen. Det kan jo være greit å nevne i dokumentet at du er sjenert, og ikke stum, hehe:)

 

Lykke til!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...