Gå til innhold

Recovery av gammel data på reinstallert disk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg var i diskusjon med en kollega for mange år siden om det gikk an å hente ut data fra en maskin som var blitt formatert. Det var den tid rimelig enkelt.

 

Nå sitter jeg her med en disk som nettopp ble reinstallert med linux, som ware eindows xp på før. På den disken ligger det noen dokumenter og filer jeg skulle hatt kopi av.

 

Er det noen som har bra programvare for dette? En boot cd med recovery tools på?

Jeg tviler på at viktige data er overskrevet i reinstallasjonen, så noe bør jo gå an å hente ut? Linux installasjonen tror jeg er mindre en det windowsen var for en tid tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at ikke bare er partisjonen formatert men den er også satt opp med et annet filsystem. Det vil si at "innholdsfortegnelsen" til filsystemet sannsynligvis er overskrevet.

 

For å kunne hente ut noe som helst må du vite nøyaktig hvordan disken var partisjonert (forhåpetnligvis kun en partisjon som tok nøyaktig hele disken) og alle detaljer rundt filsystemet som var installert.

 

Deretter må du scanne hele disken for rå datastrukturer som likner på noe som ville dukket opp i et NTFS-filsystem og lagre disse strukturene. Hvis dokumentene var lagret i ren tekst (ikke PDF og word-dokumenter) så vil du sannsynligvis kunne finne ren ASCII-tekst i filsystemdataene allerede. Hvis det ikke er tilfellet så må du ta all den data du har lagret og se om noen kombinasjoner av databiter i det pusslespillet du har vil danne et gyldig dokument i formatet du er ute etter. Her kommer igjen faktorer som hvor fragmentert filsystemet var da filene ble lagret og om de har blitt kun lagret èn gang eller om de har blitt redigert over tid.

 

Dette er ingen rett frem operasjon og jeg tviler på at du vil finne noen gratis verktøy som klarer å gjenopprette data fra en disk som er blottet for informasjon. Spørsmålet er om dokumentene er verdt de tusenvis av kroner som IBAS vil ta for å se hva de klarer å få til.

 

Lykke til.,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...