Gå til innhold

Trådløs router faller ut av ved bruk av torrent og MacBook Air


Anbefalte innlegg

Jeg har en Jensen AirLink 29150 koblet til GET-router. Problemet er at når en av PCene laster ned torrents går nettet ned etter en liten stund og jeg må restarte router og modem ved å trekke ut strømmen. Nå har jeg også fått en MacBook Air hvor samme problemet oppstår når jeg bruker Firefox og til dels Safari på helt vanlige sider.

 

Igår når MacBook fikk nettet til å gå ned, så gikk det fortsatt ann å snakke på Skype, men all annen nettaktivitet lagget bare ut når jeg forsøkte.

 

Er dette noe jeg kan gjøre ved å endre innstillingene i router eller må jeg kjøpe ny? Har for øvrig prøvd å skru av krypteringen, men problemet vedvarer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at torrentklienter holder veldig mange samtidige forbindelser til andre torrentbrukere, og mange "hjemmerutere" klarer ikke dette (uavhengig av om det er kablet eller trådløst). Man kan enten oppleve at nettet blir tregere og tregere eller krasjer helt, eller at ruteren nekter å la deg starte flere tilkoblinger, slik at det som allerede er oppe fungerer, men nye tilkoblinger blir avvist, siden det ofte er en maksgrense på samtidige tilkoblinger i ruteren for å forhindre at den krasjer.

 

Det du kan prøve å gjøre er å gå inn i torrentklienten din for å se om det er en måte å begrense maks antall tilkoblinger. F.eks i uTorrent går du til Options > Preferences > Bandwidth, og nederst har du "Global maximum number of connections" Prøv å starte med 100, og hvis dette går greit kan du prøve litt høyere.

Hvis det er flere som bruker torrentklienter samtidig, må du selvfølgelig tenke på dette også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Problemet er at torrentklienter holder veldig mange samtidige forbindelser til andre torrentbrukere, og mange "hjemmerutere" klarer ikke dette (uavhengig av om det er kablet eller trådløst).

99% av "hjemmerouterne" er søppel beregnet på ei tante med iPad som kun bedriver nettbank og facebook.

 

Jeg veit ikke om en eneste god "hjemmerouter".

Lenke til kommentar

Problemet er at torrentklienter holder veldig mange samtidige forbindelser til andre torrentbrukere, og mange "hjemmerutere" klarer ikke dette (uavhengig av om det er kablet eller trådløst). Man kan enten oppleve at nettet blir tregere og tregere eller krasjer helt, eller at ruteren nekter å la deg starte flere tilkoblinger, slik at det som allerede er oppe fungerer, men nye tilkoblinger blir avvist, siden det ofte er en maksgrense på samtidige tilkoblinger i ruteren for å forhindre at den krasjer.

 

Det du kan prøve å gjøre er å gå inn i torrentklienten din for å se om det er en måte å begrense maks antall tilkoblinger. F.eks i uTorrent går du til Options > Preferences > Bandwidth, og nederst har du "Global maximum number of connections" Prøv å starte med 100, og hvis dette går greit kan du prøve litt høyere.

 

Takk for tipset og forklaringen. Nå har jeg stilt ned til 100 connections på alle PCer med Vuze, men har ikke testet enda. Får se hva som skjer neste gang jeg skal ha ned en torrent.

 

Det som i grunn er det største problemet er at Macbooken min skaper samme reaksjon når jeg kun surfer Aftenposten.no og lignende. Det jeg har prøvd nå er å gi hver PC/Mobil/Mac fast lokal ip. Etter jeg gjorde det har jeg kun falt ut 1 gang på noen timer, mens før jeg gjorde det kunne jeg såvidt trykke meg inn på Aftenposten/VG/DB før ting falt ut. Gir ikke noe logikk at det skal hjelpe, men det er et av flere tips jeg har lest kan funke. Men er fortsatt usikker på hvor stabilt det er, må se hvordan det går med mer bruk.

Lenke til kommentar

Problemet er at torrentklienter holder veldig mange samtidige forbindelser til andre torrentbrukere, og mange "hjemmerutere" klarer ikke dette (uavhengig av om det er kablet eller trådløst).

99% av "hjemmerouterne" er søppel beregnet på ei tante med iPad som kun bedriver nettbank og facebook.

 

Jeg veit ikke om en eneste god "hjemmerouter".

 

Second that. Har hatt både hatt Dell, D-Link, Linksys og nå Jensen. Dell-routerne fikk jeg igjen pengene for, fordi den frøys når jeg prøvde å åpne porter. D-Link sluttet plutselig helt å fungere etter et år. Samme skjedde med Linksys og den var også utrolig ustabil hvis man prøvde å koble til mer enn 3 enheter. Mulig det kunne vært gjort noe med innstillingene, men på en annen side burde det være mulig å lage en router som takler 4 pcer og litt trafikk, og ikke dø plutselig etter et år.

Endret av torsvb
Lenke til kommentar

Er ikke mange brukbare hjemmerutere igjen på markedet og lite nytt har kommet det siste året. Jeg har også hatt både linksys, d-link og jensen, hvor linksys klarte seg best, men knelte veldig kjapt på torrents.

 

Som nevnt vil mange connections kreve en del av ruteren og her gjelder det dog og betale det lille ekstra. Om du går til innkjøp av ny ruter kan Linksys sin E4200 anbefales. Relativt lav pris, men fungerer utmerket, god rekkevidde og har ikke vært i nærheten av å kneble den, selv med ufyselig mange connections via NAS og pc.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mulig det kunne vært gjort noe med innstillingene, men på en annen side burde det være mulig å lage en router som takler 4 pcer og litt trafikk, og ikke dø plutselig etter et år.

Ikke bare lever de kort og fungerer dårlig, men i tillegg er de nærmest funksjonsløse.

Om du går til innkjøp av ny ruter kan Linksys sin E4200 anbefales. Relativt lav pris, men fungerer utmerket, god rekkevidde og har ikke vært i nærheten av å kneble den, selv med ufyselig mange connections via NAS og pc.

Mulig E4200 fungerer, men sjøl har jeg gitt opp.

 

I fjor fikk jeg nok og bygde en router basert på X7SPA-H og pfSense. Satte inn et ekstra dual Gb kort så hele greia kosta ca 3500,- og er bare deilig. 4Gb ram og disk rappa jeg fra en gåen laptop og det gir en gigantisk state-table (for sånn rundt 30.000 brukere). Atom kortet er kjapt nok til å holde 1Gb's gående på hver enkelt port samtidig. Ha! Bring'em torrents on!

 

4 nettverksporter gir Internet, LAN, WLAN og et BACKUP. Kjører en NanoStation forbindelse til en nabo 1km unna på BACKUP nettet, både for å få dobbel internett dekning og backup av data. På WLAN nettet står en DAP-2553 og den fungerer forsåvidt (det er dog ingen router, kun et dumt AP - så det skulle bare mangle). Det fine med 2553 er støtte for VLAN, så jeg har to SSID's her; Et WPA2 beskyttet med rettigheter til LAN og et åpent gjestenett med type "hotell" innlogging (webside) som bare har DNS/HTTP/HTTPS portene åpne ut etter innlogging.

 

Det fine er pfSense som gir full styring av hvert enkelt nett; egne DHCP ranges, egne regelsett, schedules etc. Har også fast IPSec (VPN) opp mot jobben så jeg når alle maskiner der fra LAN nettet uten å gjøre noen "oppkobling". Jeg har (endelig) full kontroll over alt som skjer og 100% oppetid (hittil). YES!

 

Sorry, Jeg blei litt ivrig og dette blei veldig OT.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det finnes gode routere for rundt tusenlappen. Man må gjøre litt research før man kjøper, slik at en ikke ender opp på Elkjøp og kjøper en Jensen et eller annet. For Jensen er så dårlig at de kan knele bare man starter iTunes på en maskin... :thumbdown:

 

Asus har endel routere som har 128MB RAM og brukbare CPU. RT-N66U er nettopp kommet og er den hjemmerouteren som har best specs <IMO>. Sjekk forøvrig linken min for test av routere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...